הייתם מסוגלים להוציא מהחיים שלכם כלים חד-פעמיים ופלסטיק? דור גת, שרק הצטרפה לנקסט, הולכת במשך שבוע שלם להוציא מחייה כל דבר שקשור לפלסטיק - בין היתר זה כולל את משחת השיניים, שמפו והדאודורנט, שבמקומם היא תשתמש בכאלה שמכינים בבית ומבוססים על כורכום ושמן קוקוס.
סגנון החיים הזה מכונה "זירו וויסט" או "אפס פסולת", והוא מיועד לאנשים שמנסים לא לייצר זבל. בלי מוצרים חד פעמיים, למשל. במקומם הם משתמשים בצנצנות לאחסון, ובתיקי בד לקניות וכמובן - ממחזרים. בתל אביב פגשנו גם את קרן תמרי, שהציגה לנו איך מתנהל הבוקר שלה.
בינתיים, בעולם קמה עכשיו יוזמה מדהימה בשם ״לופ״ שמעיפה את אריזות הפלסטיק שכולנו קונים, ובמקומם יהיו אריזות רב-פעמיות. ״הרעיון של לופ הוא להעביר בצורה יעילה יותר את הבעלות על החבילה מהצרכן, כי למה שיחזיק באריזה חד פעמית ברגע שהיא ריקה כשהוא לא מעוניין בה, ליצרן״, אומר תום זאקי מנכ"ל טרהסייקל, שעומד מאחורי היוזמה.
״זה מאפשר לחבילה להיות יפה, רב-שימושית, ניתנת למילוי מחדש, ושלא תעלה לצרכן יותר כסף״, מציין זאקי. ״זה לא שפלסטיק הוא רע, או מתכת היא רעה, או נייר. הבעיה היא בשימוש בחד-פעמי. זה אותו מודל כמו ש׳אייר בי אנד בי׳ מפעילים מלונות בהצלחה ו׳אובר׳ במכוניות, סוג כזה של חשיבה רואה את העולם של מוצרים צרכניים שנעים קדימה״.
אז איך זה ישנה את היום שלנו כצרכנים כשנלך לסופרמרקט? ״בוא נניח שקנית את השמפו שלך, ובמקום שיגיע בבקבוק פלסטיק הוא יגיע במיכל אלומניום יפה, שמעוצב בצורה הרבה יותר מוצלחת. והגלידה שלך תגיע באריזה מפלדת אל-חלד״, מוסיף זאקי. ״ברגע שהאריזות יהיו ריקות לא תצטרכו לנקות אותם, פשוט תשימו אותם בפח שימוש חוזר, והוא ייאסף ישירות על ידי ״לופ״. במקום להשמיד את האריזה, או למחזר אותה - אנחנו פשוט מנקים אותה״.
לחברה יש כבר שיתופי פעולה עם קוקה-קולה, נסטלה, פפסי ועוד הרבה חברות גדולות אחרות ברחבי העולם. אז מה קורה אצלנו? כרגע יש חברה ישראלית אחת בפרויקט - טבע דלי, שאריזת ההמבורגרים הטבעוניים שלה עשויה מאלומיניום. הפרויקט יתחיל בפריז ובניו יורק בחודש הבא ובהמשך ההפצה תתרחב לערים נוספות.
אז יש לכם אומץ לצאת למסע שלא בטוח שלהרבה אנשים יהיה? כתבו לנו בתגובות.