לא משנה היכן תסתובבו בעולם, המכוניות בכל מקום יהיו דומות. יצרני הרכב הגדולים, שבעבר תכננו מכוניות שונות לשווקים שונים, עברו לייצר דגמים גלובליים. כך, דגמי פורד פוקוס ומונדיאו כמעט זהים בכל העולם, וכך גם דגמי הונדה אקורד וסיוויק ושברולט קרוז, למשל - גם אם תוכננו, יוצרו ונמכרו במרחק של אלפי קילומטרים.
הסיבה לכך ברורה: ככל שהיקף הייצור גדול יותר, כך העלות לכל יחידה נמוכה יותר ורווחי היצרנים גדלים. אך האם מכונית אחת באמת מתאימה למקומות שונים בעולם? האם לנהג הישראלי, האירופי והסיני יש צרכים דומים?
חברה אמריקאית קטנה חושבת אחרת, ועל התפישה שלה מעיד גם שמה: לוקאל מוטורס (Local Motors). החברה, שנוסדה ב-2007 בפניקס שבאריזונה, מנסה לשלב בין רעיון הקוד הפתוח (מתחום התוכנה) למודל "עשה זאת בעצמך", למשל מתחום הריהוט - ולהטמיע את השילוב הזה במכוניות.
כך, לוקאל מוטורס מייצרת חלקי מכונית, ומותירה את הבחירה בהם, את תכנון ההרכבה וכן את מלאכת ההרכבה עצמה, ללקוח בביתו. בחברה עובדים 180 איש, אך הקהילה מאחוריה כוללת 48,000 מתכננים, מעצבים ורעיונאים של דגמי מכוניות, שיכולים להגיע בקלות יחסית לייצור. החברה כבר מחזיקה בשני "מיקרו-מפעלים" ומתכננת להקים עוד ארבעה עד סוף 2016. הדגם הראשון שייצרה - ראלי פייטר, מכונית ספורט לשטח - יוצר כבר ב-90 עותקים.
ראלי פייטר הוא בהחלט כלי רכב יוצא דופן. זו מעין גרסה לקהל הרחב של מכוניות המתחרות במרוצי סיבולת מדבריים כמו "ראלי דקאר". על פני חישוקי 17 אינץ' נישא מרכב קופה, שבו מקום לנהג ולנוסע (ואולי נווט, ממש כמו במרוצים). זאת מכונית עצומה בגודלה - אורכה 480 ס"מ, רוחבה 206 ס"מ וגובהה נע בין 156 ל-176 ס"מ, בהתאם למרווח הגחון שלו אתם זקוקים. המשקל - 1,814 ק"ג - אינו גדול יחסית לממדי המכונית. על ההנעה (לכל הגלגלים) אחראי מנוע שמקורו בדודג', בתצורת V8. מנוע זה מספק 430 כ"ס מנפח של 6.2 ליטרים, ובחברה טורחים לציין כי הוא מתאים לתקני הזיהום בכל מדינות ארה"ב.
מחיר הראלי פייטר אינו נמוך - 100,000 דולר בארה"ב. בלוקאל מוטורס מבטיחים לספק למכוניות שירות וטיפול. אפשר להזמין חלפים דרך החברה, והיא גם תפנה אתכם למוסך מתאים. עם זאת, כדאי לזכור כי רבים מבעלי המכוניות האלה בונים אותן בעצמם, ויכולים לבצע לא מעט תיקונים במו ידיהם.
מכונית ב-50 חלקים
דגם נוסף שהציגה לוקאל מוטורס צפוי להיות מיוצר בקנה מידה נרחב יותר בעתיד - ולחולל את המהפכה האמיתית שעומדת מאחורי המיזם. מדובר במכונית עירונית פתוחה וחשמלית בשם סטראטי, שלא תיוצר - אלא תודפס במדפסות תלת-ממד - טכנולוגיה המאפשרת יציקת חומרי גלם שונים בצורות מורכבות, שמפותחות בימים אלה ברחבי העולם בקצב מואץ.
כך, במקום מכונית שתיוצר במפעל, תועלה על אוניית ענק, תיפרק בנמל ותובל ברכבות ובמשאיות עד ללקוח - לוקאל מוטורס פשוט תשלח ללקוח קובץ. הלקוח ידפיס בעצמו את המכונית, יתניע וייסע.
אגב, כך תגיע לישראל המכונית הראשונה של לוקאל מוטורס. היא תודפס כאן לקראת הכנס השנתי של קהילת "אקו-מושן", המאגדת חברות ויזמים הפועלים בתחום התחבורה החכמה (ראו מסגרת). למען הדיוק, לא כל המכונית תודפס. כמה רכיבים במנוע, במתלים ובצמיגים עדיין ייוצרו בדרך מסורתית, אך המרכב של המכונית, השלדה וחלקי הפנים - שהם עיקר המשקל של המכונית - יודפסו.
"מכוניות מודפסות מורכבות מכ-50 חלקים בלבד, לעומת עשרות אלפים במכונית מקבילה. זה מפחית את המורכבות של הייצור, וגם את כל שרשרת האספקה", אומר דמיאן דקלרק, מנהל פיתוח העסקים של לוקאל מוטורס, שיגיע אף הוא לישראל לכבוד הכנס. "היתרון הגדול ביותר של זה הוא גמישות עצומה. זה לא פס ייצור, שבו צריך לייצור מאות אלפי יחידות לפני כל שינוי קטן. אפשר להשתפר ולשנות ממכונית למכונית, ולהתאים אותה בדיוק ללקוח", מוסיף דקלרק.
הדפסה תלת-ממדית מבוססת כיום בעיקר על שימוש בפלסטיק, והמכונית של לוקאל מוטורס אינה שונה - היא עשויה משילוב של פלסטיק עם סיבי פחמן. "התכונות דומות לאלומיניום בחוזק ובמשקל, אך המחיר נמוך בהרבה", מציין דקלרק. עם זאת, החזון מעורר לא מעט תהיות והסתייגויות. למשל, לא ברור אם המכונית יכולה להתמודד עם מבחני ריסוק, או עם כל רישוי בטיחותי אחר. כך גם שאלת האחריות לא פתורה, כשהמדפיס הוא שאחראי לאיכות ולבטיחות המוצר, וגם לקניין הרוחני צפויים אתגרים קשים ביותר. הרי קל הרבה יותר להעתיק כלי רכב כשייצורם מתבסס על קובץ ועל מדפסת תלת-ממדית גנרית.
"אחרי שהצגנו את ה'וראדו' (תלת־אופן חשמלי מיוחד, המיועד לרכיבת פעלולים, בדומה לאופני BMX למשל) ראינו במהירות חיקויים שלו שנמכרים באתר הסיני עליבאבא", אומר דקלרק. "אלא שמה שראינו בסין, היה כבר כמה דורות אחורה מהדגם המעודכן ביותר שלנו, כי אנחנו משתפרים מהר וכל הזמן. העתקה אינה מפחידה אותנו. אנחנו חברת קוד פתוח - תוכל להוריד הכל מהאתר שלנו, וכולם מוזמנים להוריד את התוכניות ולהרכיב, למשל, את הראלי פייטר שלהם בחניה הביתית".
אנשים מוכנים לסבול תקלות בתוכנות קוד פתוח במחשב, אבל מכונית חייבת להיות אמינה - אחרת תסכן חיי אדם. על כך אומר דקלרק: "אנחנו יכולים דווקא להיות אמינים יותר. יש לנו 48,000 חברים בקהילה, שנלהבים מהמהפכה של להפוך תוכניות למציאות. בכל מה שקשור לתכנון, למכירה ולשירות, תקבל אצלנו פתרונות ושיפור מהירים יותר מאשר אצל יצרניות הרכב הגדולות. התכנון הגמיש שלנו הוא דווקא יתרון. אנחנו מייצרים תמיד מכוניות שעומדות בדיוק ברגולציה המקומית ומתוכננות עבורה מלכתחילה".
מכוניות לשליחי דומינוס פיצה
תפקידו של דקלרק בלוקאל מוטורס הוא ליצור שיתופי פעולה עם יצרניות הרכב הגדולות, אף שהחברה הצעירה מתחרה בהן. "אנחנו יודעים להגיב מהר יותר לצרכים מקומיים, ולכן אנחנו גם שותפים במידה מסוימת", אומר לקלרק. "עד לסוף העשור אנחנו מקווים לפתוח 100 'מיקרו-מפעלים' לייצור מקומי של מכוניות. אם אנחנו מסתכלים על שוק כמו ברלין, נוכל לפתוח שם מפעל אחד שיענה על כל הצרכים המקומיים".
"אנחנו לא עומדים להתחרות בפולקסווגן גולף, ברנו קליאו או ב-BMW סדרה 5", מוסיף דקלרק. "הכלכלה המבוססת על קנה מידה גדול היא לטובתנו במקרים האלה. אנחנו מנסים להגיע לנישות מיוחדות וספציפיות, ונוכל לדרוש מחיר גבוה יותר כדי להתאים לצרכים. נוכל לגבות פרמיה על זה. כיום, הרבה לקוחות פשוט מזמינים את מה שיש באולם התצוגה - אבל יש לקוחות שיוכלו לקבל מכונית הרבה יותר מתאימה לצורכיהם".
דקלרק מביא כדוגמה ניסוי שערכו בחברה עם רשת דומינוס פיצה. "בארה"ב, הפיצות מועברות באמצעות רכבי חלוקה ישנים, שנמצאים בבעלות העובדים ולא עושים כבוד גדול למותג", הוא מספר. "דומינוס פנתה ליצרני הרכב וביקשה מהם מכונית חלוקה קטנה ומותאמת לצרכים שלה, אבל הכמויות שהיא היתה צריכה לא הצדיקו כלכלית פיתוח של רכב כזה - אז אנחנו תיכננו להם מכונית מתאימה, בזמן קצר".
אגב, דומינוס בחרו בסופו של דבר שלא להזמין מכונית מלוקאל מוטורס, אבל לדברי דקלרק, "כל מספר שבין 500 לכמה אלפי כלי רכב הוא קטן מדי עבור היצרנים הגדולים - אבל כדאי מספיק עבורנו. הגישה שלנו היא תמיד ללמוד מהדרישה, ונדמה לי שמכוניות מודפסות, יחד עם הטכנולוגיה של כלי רכב אוטונומיים, יכולים לשנות לגמרי את הדרך שבה אנחנו חושבים".
כנס אקו מושן ביפו: מכונית מתקפלת ואפליקציה לאיתור חניה
"דווקא בישראל, שבה אין תעשיית רכב מקומית, יש הזדמנות אדירה לשיטות ייצור חדשות", אומר בועז ממו, מנהל קהילת אקו-מושן - מארגנת הכנס, שבו תתארח בסוף החודש חברת לוקאל מוטורס האמריקאית. "במקום לייצר מכוניות, אפשר להדפיס אותן, ואין כאן יצרנים גדולים שיכולים לשים לתהליך הזה רגליים", מוסיף ממו.
לוקאל מוטורס תציג את המכונית המודפסת במסגרת הכנס השלישי של קהילת אקו-מושן, המאגדת יזמים וחוקרים בתחום החדשנות בתחבורה. לדברי ממו, הכנס ייארח יזמים וגם נציגים של יצרניות רכב גדולות, המעוניינות להכיר את הסטארט-אפים הישראליים בתחום. הכנס ייערך ב-27 באפריל במרכז פרס לשלום ביפו.
לראשונה, ייפתח האירוע גם לקהל הרחב, שיוכל לראות תצוגה של 35 סטארט-אפים. אחד החידושים המרכזיים יהיה סיטי טרנספורמר (City Transformer) - מכונית מתקפלת, שבזמן החניה מצמצמת את השטח אותו היא תופסת לכזה המקביל לשטח שתופס אופנוע. כמו כן, באירוע תוצג אפילקציה בשם "היי פארק" (Hi Park), המזהה חניות פנויות באמצעות מצלמות הסמארטפון. איסוף נתונים מכמה מכוניות מאפשר לה למצוא חניות פנויות בערים צפופות ולשלוח אליהן נהגים. חברה אחרת, BNC, תציג בכנס רכב המאפשר חיבור הוליסטי בין הסמארטפון למחשב הרכב.
עוד ב-TheMarker: