אורן שובל דיבר בוועידת ההיי-טק של TheMarker על ניהול תנועה דינמית בהתאם לביקושים של הנוסעים: "אם עכשיו יש משחק כדורגל, למה שהאוטובוסים ילכו לפי קו שנקבע להם לפני 20 שנה - ולא ישלחו לשם אוטובוסים שיתמודדו עם העומס?"
"בעבר רכב היה פתרון, הוא העניק חופש לאנשים והרכב הזול והנגיש יצר את מעמד הביניים. היום התשתיות קורסות. באותה שעה האוטובוסים נשארים יחסית ריקים, גם בשעות העומס יש הרבה אוטובוסים לא מנוצלים ואת זה אנחנו בוויה מעוניינים לפתור בעזרת טכנולוגיות שכולנו מכירים של ניתוח מידע עתק ובינה מלאכותית - ואין שום סיבה שהן לא יהיו חלק מהשימוש בתחבורה ציבורית".
שובל הסביר כי כיום אם יש שכונה חדשה או אזור חדש שנהיה אופנתי יותר בעיר – עד שמגיעה אליו רכבת קלה או רכבת תחתית נדרשות 40-30 שנה. אבל באופן אבסורדי, גם קו אוטובוס מחליף את המסלול שלו אחת ל-20 שנה. "נשאלת השאלה, למה שקו האוטובוס לא יחליף את המיקומים שלו בזמן בצורה דינמית", אמר שובל. "מסלול שיחושב בזמן אמת, בהתאם לביקושים של אנשים. ביקוש של נסיעות במהלך היום משתנה כל הזמן, יש פקקים, אחרי הצהריים אנשים לאו דווקא נוסעים הביתה מהעבודה, וצריך מערכת שתתאים את עצמה גם למה שקורה בעיר – אם עכשיו יש משחק כדורגל, למה שהאוטובסים ילכו לפי קו שנקבע להם לפני 20 שנה ולא ישלחו לשם אוטובוסים שיתמודדו עם העומס?"
לדבריו, יש פה גם אלמנט חברתי חשוב, "לא לכולם יש את היכולת והמשאבים הפיננסיים להחזיק רכב, אז אם מדברים על שוויון תעסוקתי – תחבורה ציבורית נוחה היא פתרון הכרחי. תחבורה ציבורית יוצאת מהכיס של כולנו, כל התשתיות ממומנות ב-100% על ידי המסים ובדרך כלל הסבסוד הוא גבוה, כלומר כשאנחנו קונים רב-קו זה עולה לנו בערך חצי מהעלות של לספק לנו את הכיסא. יש דרך יותר טובה לנצל את הכסף הזה. אנחנו רואים שעם שיטות ניהול תחבורה שמשתמשות במידע - אחוז שביעות הרצון של הנוסעים עולה, ולכן גם ניצולת הכסאות עולה, והעלות יורדת".
עוד ב-TheMarker
"לא כל הרחפנים נולדו שווים": אמזון חשפה כלי עתידני שיביא לכם מזון מהשמים
פיטנגו גייסה קרן טכנולוגיית רפואה בסך 150 מיליון דולר
באפריל השיקה ויה שירות חדש בשם באבל (Bubble) יחד עם חברת האוטובוסים דן, במסגרתו כלי הרכב אוספים את הלקוח מנקודה הקרובה למוצאו ומורידות אותו ביעדו. ויה עיצבה את היישומון, והאלגוריתם שלה מחשב בזמן אמת את מסלול הנסיעה האופטימלי לכל הנוסעים.