יזמים חברתיים ישראלים מנסים לחולל שינוי כלכלי באמצעות שימוש במטבעות וירטואליים. המטבעות האלה חוסכים את ההתעסקות הכספית ומאפשרים לקבל שירותים מבלי שתבזבזו שקל. כל זה אם תהיתם בצורה חוקית לגמרי. הכירו את קואופרטיב "אושר" (o-share) שמאפשר למכור ולקנות שירותים וחפצים באמצעות נקודות שפע. 

שיתוף חפצים ושירותים תמורת נקודות

אופיר אביגד (צילום: צילום ביתי)
"פלטפורמה בה הסטודנטים יורידו את יוקר המחייה". אופיר אביגד|צילום: צילום ביתי
"האפליקציית o-share מבוססת על שיתוף של חפצים ושירותים בתמורה לנקודות. "מלבד היכולת לקנות מאנשים אחרים מתווסף גם אלמנט התיעוד", אומר ל-NEXTER יוזם הקואופרטיב, אופיר אביגד.

אביגד (27) הקים את הקואופרטיב יחד עם שני שותפים נוספים, יובל כץ וניצן בלסיאנו "אנחנו בוגרי המחאה החברתית", הוא מצהיר. "הרעיון היה להקים גוף ללא מטרות רווח שיאפשר שיתוף פעולה כלכלי, התחלנו לחשוב איך ניתן להוריד את יוקר המחייה וגילינו שאין מקום אחד בו ניתן לפרסם מוצרים יד שנייה ולשלב שם בין כישרון וידע של אנשים", הוא מסביר.

פירות וירקות (צילום: boredpanda.com)
פירות אורגנים המוצר הכי מבוקש ב"אושר". (אילוסטרציה)|צילום: boredpanda.com
פלטפורמת o-share מאפשרת למכור מוצרים ושירותים בעלי ערך. "קבלת הנקודות מעלה את הרף לפרסום החפצים והשירותים, אנשים רואים שהנקודות מובילות לקניית החפצים ולכן מוכרים כל חפץ שברשותם, החל מרהיטים ובגדים ועד לשמלות כלה", מסביר אביגד. אך לא רק חפצים תוכלו למצוא באתר אלא גם שירותים נחוצים של עורך דין, רואה חשבון ועוד.

המוצר הכי פופולרי: אוכל

מהו הערך של נקודת שפע?
"נקודת שפע אחת שווה שקל אחד ועל מנת לדאוג שאנשים לא יעלו את מספר הנקודות עבור המוצר אנחנו מגבילים את פרסום הפריטים בגובה של 50% מהשווי של המוצר בשקלים".

איך זה עובד?
"בעת ההרשמה תזכו לקבל 60 נקודות שפע שכבר באמצעותם תוכלו לרכוש חפצים ומוצרים. מי שמפרסם את המודעה הראשונה מקבל 120 נקודות וכך יכול לקנות חפצים. המוצר המבוקש ביותר הוא אוכל. אנשים קונים פירות אורגניים מגידולים שונים של אנשים. הדבר הכי יקר שמישהי רכשה זהו לפטופ בעלות של 2,000 נקודות". 

עוד סיפורים, סרטונים ותמונות בפייסבוק של NEXTER

אפליקציית o-share  עלתה לאוויר לפני קצת פחות משנה וכבר משתמשים בה למעלה מ-10,000 אנשים. כחלק מהקידום של האפליקציה עלה לרשת לפני שבוע הסרטון "הזאב מאבן גבירול" (בהשראת הסרט "הזאב מוול סטריט") ומסביר מהן נקודות שפע.

בסרטון נראה בחור צעיר בן 22 שמסביר כיצד הגיע לעיר הגדולה כדי להגשים את השאיפות הכלכליות והערכים החברתיים שלו בתמורה לנקודות שפע. גם השחקן, משה איבגי החליט לקחת חלק והצטלם לסרטון בתמורה לנקודות שפע כמובן. 

משה איבגי ב"זאב מאבן גבירול": 

 

השלב הבא: הסטודנטים

אז איבגי כבר בפנים ואביגד מכריז כי היעד הבא הוא לכבוש את קהל הסטודנטים. אבגד מסביר: "אנחנו מנסים לייצר שיתוף פעולה מצד אגודות הסטודנטים והתאחדות הסטודנטים וליצור פלטפורמה בה הסטודנטים מורידים את יוקר המחייה באמצעות עזרה אחד לשני, סטודנט אחד ייתן שידה והשני ייתן שולחן וכך יקלו על המחייה אחד של השני". 

המטבע של המוזיקאיים

אור ברנע (צילום: אורית פניני)
"אנחנו רוצים לאכלס את כל אוהבי המוזיקה". אור ברנע|צילום: אורית פניני
מלבד נקודות שפע שמאפשרות קניית מוצרים גם הפלטפורמה המוזיקלית  "מיוזיק מרקט" עושה שימוש במטבע וירטואלי. רק שפה נקודות השפע מתחלפות ב"ביטים". את המיזם הקים אור ברנע (31) מחברת "יוטאב", סטארט אפ ישראלי המהווה רשת חברתית למוזיקאים בשיתוף אפקוין שנותנת פלטפורמה ליצירת מטבע וירטואלי.

המיוזיק מרקט מאפשר לקנות ולמכור שירותים ומוצרים מוזיקליים כמו שירים, אלבומים, שיעורים פרטיים, שיעורי הפקה והלחנה, שעות אולפן, יחסי ציבור ללהקה, כרטיסים להופעות ועוד. "כל אחד יכול לתעל את כישרונותיו בתוך המרקט", מסביר ברנע. "באתר חיצוני לא בטוח אם מישהו היה מצליח לקנות מפרטים ופה זו הבמה בשבילו". 

ברנע מדגיש כי הרעיון להקמת המיוזיק מרקט נולד כתוצאה מהסטארט אפ החברתי "יוטאב" שנותן במה למוזיקאים שונים. "יוטאב מאפשרת לגולשים לקחת חלק משיר, לערוך אותו בנגן מוזיקלי ולהפיץ אותו בכל העולם". 

אפליקציית מיוזיק מרקט הושקה לפני ארבעה חודשים ובינתיים התגובות חיוביות, "יש לנו אלפי משתמשים והצלחנו לייצר גוף קהילתי מוזיקלי שעובד ביחד ורוצה להגשים מטרות ביחד", אומר ברנע. "הרבה אמנים וחברות הפקה מוכנים למכור כרטיסים בתמורה לביטים. ביט אחד שווה דולר אחד. מי שבוחר להצטרף למרקט יזכה ב-15 ביטים, בעוד שפרסום פריט ראשון יקנה לו 15 ביטים נוספים. גם פה יהנו המצטרפים מהטבות אם יצליחו לצרף חברים חדשים. מי שידאג להצטרפות אחד מחבריו יקבל 5 ביטים ו-20 ביטים נוספים בעת פרסום פריט.

המטבע של האמהות

אור אלתרמן ברנע (צילום: אורית פניני)
מאמזון מרקט הראשונה שהניפה אתדגל המטבע הוירטואלי. אור אלתרמן ברנע|צילום: אורית פניני
מי שהייתה חלוצה בעולם הסחר וההחלפות ברשת היא "מאמאזון מרקט" שמאפשרת לאמהות להעביר אחת לשנייה שירותים ומוצרים ללא תשלום אלא באמצעות לבבות. מאמאזון מרקט הושקה בעזרת המטבע הווירטואלי של אפקוין וכוללת עשרות אלפי חברות. אמא שבוחרת להצטרף למאמאזון תקבל 50 לבבות.

לפני שבוע יצאה מאמאזון במיזם חדש בשם "מאמא לב", במסגרתו כל יולדת שתצטרף תקבל סכום לבבות שיעמוד לרשותה. "היולדת יכולה להזמין אוכל מבושל, שירותי עזרה ונקיון וכל הדברים שיולדת זקוקה להם לאחר הלידה", מספרת מנהלת מאמאזון, אור אלתרמן-ברנע.

המטבע  של התל אביביים

יוזמה חברתית נוספת היא ה-TLV Market שמאפשרת לתושבי תל אביב לסחור במוצרים שונים באמצעות המטבע הווירטואלי TLV. הפלטפורמה החברתית גובשה על ידי עמותת "שימו לב הורים" שהתמודדה בבחירות המוניציפאליות לעיריית תל אביב.

"הרעיון היה לגבש מטבע משלים שיקל על יוקר המחייה בקרב התל אביביים", אומרת רוני תמיר (32) יוזמת הרעיון. 

מלבד המסחר הבין-אישי של מוצרים וחפצים שונים, תמיר מדגישה כי המטרה האמיתית היא לגרום לכך שיהיה ניתן להשתמש במטבע המשלים "בחיים האמיתיים". "החזון הוא שבסופו של דבר יהיה ניתן לשלם ארנונה או לפחות אחוז מסויים ממנה באמצעות ה-TLV, אם תל אביב תחליט שהיא עיר חברתית, זה יתאפשר". 

כל תושב תל אביב שיצטרף למרקט יקבל 50 TLV ו-50 TLV נוספים על פרסום הפריט הראשון. תמיר מספרת כי המרקט קיים חודש וחצי אך ההיענות בשיאה, "יש לנו 2,000 חברים והיד עוד נטויה. אנחנו מקווים ששיתופי הפעולה עם העסקים רק יגדלו".

בשונה מ-o-share שמהווה גם פלטפורמה למסחר של שירותים ומוצרים, TLV Market  הינו מרקט לקהילה גאוגרפית בלבד- תל אביב. "האג'נדה שלנו היא שונה, ב-o-share מעדיפים שלא להכניס תאגידים ורשתות שישתפו פעולה", מסבירה תמיר. "אנחנו לעומת זאת מעוניינים לקיים שיתופי פעולה, עסקים יוכלו למכור באמצעות TLV והאנשים יוכלו לקנות במטבע המשלים מוצרים בסופר פארם או לשבת בבית קפה".