החזון של האינטרנט הוא שכל מי שמחובר אליה יכול לתקשר עם כל אחד אחר, ללא הבדל דת, גזע, מין או מיקום - אבל למען האמת, בפועל אנחנו משתמשים באינטרנט בעיקר כדי לבצר את העולם הצר של עצמנו במקום להרחיב אופקים. זה לפחות מה שמוכיחה פרופסור קרין נהון, מבית ספר לאודר לממשל בבינתחומי הרצליה, כבר שנים.

בהרצאה שלה, שנדחסה לשתי דקות על ידי דור ויטלין שביים והפיק, היא מראה כמה האינטרנט, שנחשב לחופשי ודמוקרטי, רחוק מלהיות כזה.

כך, לדוגמה, גוגל - 98% מהישראלים משתמשים בשירותיה - מנוע החיפוש, יוטיוב, ג'ימייל, גוגל דרייב ואנדרואיד. יש לה המון מידע עלינו והיא משתמשת בו כדי לנסות לשאוב מאיתנו עוד ועוד מידע, ובסופו של דבר כסף.

כך גם לגבי פייסבוק - 4 מיליון ישראלים משתמשים בה, וכנראה אף יותר מזה בוואטסאפ, ששייכת לה. החברה טוענת שמטרתה לאפשר לנו לשמור על קשר עם כל החברים, אך בפועל היא זו ש"מעלימה" אותם מחיינו לא פעם, כאשר היא בוחרת להציג לנו בפיד חברים אחרים ולגרום לתשומת הלב שלנו להתרכז דווקא בהם ולא באחרים.

כמובן שלפעמים זו גם קצת אשמתנו - האלגוריתם של פייסבוק מקדם בעיקר חברים שהוא רואה שאנחנו מקיימים איתם אינטראקציות ברשת החברתית, ואנחנו נוטים ללחוץ לייק, להגיב או לצ'וטט עם אנשים שדומים לנו, ופחות עם אלה שחושבים אחרת מאיתנו.

אפילו אפקט הוויראליות לא כל כך דמוקרטי - מי שטורח לתחזק הרבה חברים והרבה סטטוסים זוכה לסיכוי הרבה יותר גבוה שסטטוסים שלו יהפכו לוויראליים מאשר מי שמעלה סטטוס פעם בשבוע וכל שאר הזמן בעיקר צופה במה שכותבים אחרים. וכמובן שגם כאן יש לנו אחריות - אנחנו נוטים לצפות, ללחוץ לייק ולשתף תכנים שכבר זכו לחשיפה מסוימת, כך שככל שחוג החברים ה"אוטומטי" של אדם מסוים ברשת גדול יותר - יותר מאיתנו נפיץ את הסרטונים שלו.

ד
פרופסור קרין נהון

בשיחה עם NEXTER מציינת נהון שבקורס ממנו לקוחים הקטעים בסרטון, על כוח ואינטרסים ברשת, היא לא באה להגיד האם הדברים האלה הם טובים או רעים. "זו שאלה מאוד ערכית. אני (רק) מזהה את הנקודות שבהן מתרחש אי-שוויון בין שחקנים שונים". נהון מוסיפה כי בניגוד למה שניתן היה לחשוב, הרשת רק יצרה נקודות חדשות של אי-שויון. "ככל שיש יותר דינמיקות של כוח, יש יותר אינטרסים. זה עלול להביא למצב שהכוחות יכולים להשפיע על ההתנהגות שלנו מחוץ לרשתות החברתיות", היא אומרת. "אני מנסה שאנשים יבינו מה הם אותם כוחות, במטרה להגדיל את המודעות. אני חושבת שהמגמות האלו של פלטפורמות שהן קופסה שחורה, שאנחנו לא יודעים איך הם עובדים ומדינות מפעילות השפעה על השיח, הן לא טובות וצריך למזער אותן".