שירות המוזיקה הדיגיטלי הגדול בעולם, ספוטיפיי, בדרכו לישראל, כפי שחשפנו לראשונה ב-NEXTER בסוף השנה שעברה. אחרי משא ומתן של שנתיים בין ספוטיפיי לאקו"ם, בשבועות האחרונים הושגו הסכמות מסחריות, והצדדים מחליפים טיוטות אחרונות של חוזה סופי. עם השלמתו תוסר המשוכה האחרונה בפני כניסת החברה לישראל.
הוויכוח בין הצדדים נגע לגובה התמלוגים שתגבה אקו"ם על הקטלוג העברי באפליקציית ספוטיפיי. גורמים בשוק מסרו כי אקו"ם נוהגת לגבות עמלה של 12.5% ממחיר השירות לצרכן ומעבירה אותה למוטביה, כמו מלחינים וכותבים, ואילו ספוטיפיי רצתה לשלם פחות. ההערכה היא שספוטיפיי ביקשה לשלם עמלה של 10%, בדומה למה שמשלמת בישראל אפל בשירות אפל מיוזיק. אפל קיבלה את ההנחה למשך שלוש שנים מהשקת השירות בישראל באוגוסט 2016.
עורכי הדין עידו חיטמן ושני רפפורט ממשרד יגאל ארנון מייצגים את ספוטיפיי בישראל. בלי להתייחס לעמלות, מסר חיטמן כי "המשא ומתן של ספוטיפיי עם אקו"ם מתנהל כבר יותר משנתיים, ללא הצלחה. נכנסנו לתמונה, ועשינו מאמץ גדול לסיים את המשא ומתן. הגיע לכאן היועץ המשפטי של ספוטיפיי ומי שאחראית על השיווק באזור, ואחרי יום של מרתון מול אקו"ם וגורמים אחרים בשוק, הגענו להבנות".
אם לא יתגלו קשיים של הרגע האחרון, שאלת מועד השקת השירות היא רק עניין של תזמון מסחרי, טען חיטמן. "כשספוטייפיי נכנסת למדינה, זה מלווה בהשקעה מסיבית בתכנים המקומיים, בפרסום ובהצגת היתרונות מול המתחרות", אמר.
חיטמן הוסיף כי הצלחתו של המשא ומתן היתה חשובה לו באופן אישי: "אני בן של יוצר (עוזי חיטמן המנוח), שהמוזיקה שלו פופולרית בקרב ישראלים, וספוטיפיי היא פלטפורמה מצוינת להפצה של יצירות ישראליות גם בחו"ל, אצל ישראלים בחו"ל או בקרב יהודים, ויוצרת לאמנים עוד מקור הכנסה לא מבוטל. יצרתי לסופטיפיי כל מיני חיבורים עם מו"לים מקומיים בתחום המוזיקה, כי היצירה המקומית חשובה לי". מי שייצג את אקו"ם בתהליך הוא עו"ד טל קפלן.
ספוטיפיי היא חברה שוודית שהוקמה ב-2006. על פי אתר קראנץ'-בייס, ספוטיפיי גייסה עד כה 2.7 מיליארד דולר ב-20 סבבי גיוס. החברה מעסיקה 1,600 עובדים, והכנסותיה עולות על 2 מיליארד דולר בשנה, אך היא אינה רווחית. ספוטיפיי מתכננת בחודשים הקרובים הנפקה לגופים מוסדיים כמו בנקים וחברות השקעה גדולות בבורסה בשטוקהולם ובניו יורק, שעתידה להיות הנפקת הטכנולוגיה הגדולה של 2018.
כל השחקניות הגדולות בתחום כבר כאן
רמזים לכניסתה של ספוטיפיי לישראל עלו בחודשים האחרונים בעת שהחברה התחילה לגייס אנשי תוכן ישראלים. חברת החדשות חשפה בתחילת החודש כי ספוטיפיי גייסה לעורך התוכן הבכיר בישראל את מנהל המוזיקאים והתקליטן יונתן קוטנר.
עם כניסת ספוטיפיי לישראל, יפעלו כאן כל השחקניות הבינלאומיות הגדולות בתחום: טיידל זמינה לישראלים כבר כמה שנים, ודיזר נכנסה לפני חודשיים לישראל, ומדווחת על 30,000 לקוחות ישראלים. לצד השחקניות הבינלאומיות, פועלים בישראל גם שירותי הסטרימינג Musix של פלאפון וסלקום ווליום.
בחו"ל התמחור של ספוטיפיי נע בין מנוי חינם, המבוסס על פרסומות, מנוי סטודנט ב-5 דולרים לחודש, מנוי פרימיום ב-10 דולרים לחודש ומנוי משפחתי ב-15 דולרים לחודש.
ישראל עוברת בשנים האחרונות מהפכת סטרימינג. מלבד שירותי המוזיקה, ישנו גם אימוץ מסיבי של שירותי סטרימינג של וידאו, בראשם נטפליקס, אבל גם עלייה בצריכת תכנים ביוטיוב כמובן. המודלים העסקיים החדשים של שירותי תוכן אלה מהווים אתגר טכנולוגי. שירותי הסטרימינג יוצרים עלייה בנפח הצריכה, וחברות התשתיות מדווחות על כ-6 ג'יגה-בייט של מידע שהצרכן הישראלי צורך ביום. לשם השוואה, זהו נפח המידע הנצרך במשך כחודש בסלולר.
עוד ב-TheMarker:
בייג'ין-ניו יורק תוך שעתיים - חוקרים סינים חשפו מטוס על-קולי
כמה שווים הקבצים שלכם? דרופבוקס בדרך להנפקה