משרד התקשורת הורה לחברת HOT לעצור את שיווק חבילת האינטרנט במהירות של 500 מגה, עד ל-14 באוגוסט. עם זאת, על פי כללי הרישיון, המשרד אמור היה לכאורה לתת את ההנחיה לעצור את השיווק כבר לפני כחודש וחצי, כש-HOT יצאו בהודעה על המבצע.

ב-13 במאי טילטלה HOT את שוק האינטרנט כשהכריזה כי תשווק לשוק הפרטי, כמעט בכל רחבי המדינה, חבילת אינטרנט במהירות של 500 מגה. עד כה שיווקה HOT חבילה של 200 מגה לשוק הפרטי. בזק משווקת חבילה של עד 100 מגה (משרד התקשורת לא אישרה לה לשווק חבילת 200 מגה), ואילו פרטנר, סלקום ו-IBC מציעות שירות אינטרנט על בסיס סיב אופטי במהירות של עד 1,000 מגה.

כללי הרישיון של HOT מחייבים את החברה להעניק שירותים סיטונאיים. כלומר, החברה מחויבת לאפשר לספקיות האינטרנט המתחרות לרכוב על גבי תשתית האינטרנט שלה ולשווק אותה ללקוחות. פרטנר כבר משווקת באופן סיטוני את האינטרנט של HOT, אך כנראה בהיקפים נמוכים שלא קרובים לזה של בזק.

תיק השירות של HOT מחייב את החברה לעדכן את ספקיות האינטרנט שלושה חודשים מראש על כל שירות חדש שאותו היא משיקה, והיא מחויבת לאפשר את שיווקו במסגרת השוק הסיטוני. בעבר משרד התקשורת עצר מיידית שיווק של שירות חדש של בזק בשל העובדה שלא עידכנה את המתחרות בעניין. עם זאת, HOT טוענת כי במקרה זה לא היה צורך לעדכן שלושה חודשים מראש, מאחר ולא מדובר בשינוי טכנולוגי, אלא בשידרוגים שוטפים.

פורסם ב-TheMarker

עוד ב-TherMarker

"בטיפול מיטב המומחים": כך הוסתרו אירועי אבטחת מידע בפרויקט הביומטרי

טראקס הישראלית רוכשת את שופקיק האמריקאית ביותר מ-100 מיליון דולר

אף שהמתחרות התלוננו בפני משרד התקשורת כבר עם הודעת HOT, רק היום, כמעט חודש וחצי אחרי, המשרד הודיע על עצירת השיווק של המבצע של HOT.

מטרת ההודעה שניתנת שלושה חודשים מראש היא לאפשר לחברות המתחרות להיערך לשירות החדש. במקרה הנוכחי מדובר על היערכות מורכבת הרבה יותר, שכן כדי לאפשר חבילת 500 מגה ספקיות האינטרנט צריכות להציע ללקוחות נתב ייעודי שלא נמצא כיום ברשותן. כלומר, ספקיות האינטרנט לא יכלו כלל להציע ללקוחות את השירות. ב-HOT הציעו לספקיות האינטרנט לרכוש את הנתבים שבבעלותה, אך הפתרון הזה נדחה על ידן.

המחיר הנמוך של HOT מונע תחרות

במשרד התקשורת מסבירים כי ההודעה מראש של שלושה חודשים נועדה כדי לאפשר לחברות להיערך ולהציע שירות דומה, ובמקרה הזה נעשה ניסיון לפתור את הבעיות ההנדסיות ולאפשר להן להציע את השירות קודם לכן. לאחר שהתברר שהעניין לא אפשרי החליט המשרד לדחות את תחילת השיווק שלושה חודשים מהיום שבו השיקה HOT  את השירות – עד ל-14 באוגוסט.

סוגיה בלתי פתורה נוספת בין הצדדים היא רמת התמחור של השירות. ספקיות האינטרנט התלוננו בפני משרד התקשורת כי HOT מציגה לצרכנים את השירות של אינטרנט במהירות 200 מגה במחיר של 95 שקלים, בעוד רפורמת השוק הסיטוני מאפשרת ל-HOT לדרוש מהמתחרות מחיר של 118 שקל על אותו שירות (המחירים ללא מע"מ). המשמעות היא שלספקיות האינטרנט לא תהיה יכולת להתמודד ברמת המחיר מול HOT עצמה. בשלב זה משרד התקשורת בוחן את רמת התמחור של חבילת ה-200 מגה ואת הכדאיות של השוק הסיטוני במקרה זה.

ממשרד התקשורת נמסר: "המשרד ביצע באחרונה הליך בדיקה שבמסגרתו נערכו  ניסויים הנדסיים כדי לבחון אם ניתן לממש בתנאים שיוויונים ובלתי מפלים את שיווק השירות של גלישה במהירות של 500 מגה גם בקרב ספקי השירות האחרים במסגרת השוק הסיטוני. לאור תוצאות הבדיקה עולה כי לא ניתן למלא את כל התנאים באופן מלא בטווח הזמן המיידי ודרושה תקופת הערכות נוספת. לאור זאת, שיווק חבילת הגלישה במהירות 500 מגה יתאפשר החל מ-14 באוגוסט".

מ-HOT נמסר בתגובה: "HOT מכבדת את בקשת משרד התקשורת, ותשוב להציע למנויים פרטיים את שירות 500 מגה באמצע חדש אוגוסט, לרווחת הציבור בישראל. HOT תמשיך לחדש ולהציע למנוייה את מהירויות הגלישה הטובות בישראל ותאפשר לכל המעוניין להצטרף לרשימת ההמתנה".