הכל כבר מוכן לקראת מה שאמור להיות האירוע החם בשוק התקשורת מאז קיץ 2012, הימים שבהם נכנסו גולן טלקום ו-HOT מובייל לענף הסלולר. חברת התקשורת סלקום, המנוהלת על ידי ניר שטרן, אמורה להשיק מחר שירות טלוויזיה רב־ערוצית. בכך, סלקום צפויה לשים קץ לדואופול הוותיק של HOT ו–yes, ולפתוח חזית חדשה במלחמת המחירים בשוק.

אין תמונה
את הפרס הוא קיבל כבר לפני חצי שנה

בשונה מחברות הסלולר הוותיקות שהגיעו לעידן התחרות עם הרבה שומנים, חברות הכבלים והלוויין צמחו בסביבה עסקית רווחית פחות, ולכן התפעול שלהן רזה יותר, ויהיה להן קשה יותר לחתוך עלויות. הרווחיות הנמוכה בשוק הטלוויזיה גורמת ללא מעט אנשים בתחום לפקפק במודל העסקי של סלקום למוצר החדש. מצד שני, רבים צופים לו עתיד ורוד - בשל הסיבות הבאות:

1. 
הולכה

יתרון מהותי של סלקום על פני HOT ו–yes נובע מתשתית ההולכה - איך מגיעים לבית הלקוח. HOT היתה צריכה לחפור ברחבי המדינה, ו-yes צריכה לשלם עבור תשתית לוויין (לחכור מקטעי לוויין), להקים תחנה קרקעית ולהתקין "צלחת" לוויין בכל בניין שדייריו מעוניינים בשירותיה. השקעה שהסתכמה במיליארדי שקלים.

סלקום לא תידרש לכל אלה. החברה תגיע לבית הלקוח באמצעות תשתית האינטרנט הפתוחה. כיום, הרשת יציבה מספיק והחיבורים מהירים דיים, כדי להעביר שידורי טלוויזיה באיכות HD לבית הלקוח. ניתן לומר, אם כי זה לא ממש מדויק, שסלקום מקבלת את תשתית ההולכה בחינם.

2. 
ממירים

ממירים הם אחת ההוצאות הכבדות של חברות הכבלים והלוויין. לקוחות בישראל אינם משלמים על הממיר. לפני כחודש הודיעה yes שתרכוש 55 אלף ממירים בהשקעה של 11.3 מיליון דולר, 205 דולר לממיר (הנתונים פורסמו משום שמדובר בעסקת בעלי עניין, שבה היא רוכשת את הממירים מבעלת הבית יורוקום; גם את מקטעי הלוויין היא רוכשת בקבוצה). ניתן להניח ש–HOT רוכשת את הממירים במחיר דומה.

וסלקום? ההערכה היא שהחברה רוכשת את הממירים האינטרנטיים בחצי המחיר. עוד חיסכון משמעותי.

ניר שטרו, מנכ
צילום: סיון פרג'

3. 
התקנה וטכנאים

טכנאים עולים הרבה כסף, ללקוחות וגם לחברות התקשורת, בעיקר לחברה בהקמה. סלקום תציע את מוצר הטלוויזיה שלה בהתקנה עצמית. כמובן שהיא תאפשר גם התקנה בידי טכנאי, כפי הנראה בתשלום.

ה"דילוג" מעל משוכת הטכנאי אפשרי משום שמדובר בהתקנה פשוטה: מחברים לגב הממיר את כבל הרשת ומוציאים כבל HDMI לטלוויזיה. זהו, אפשר להתחיל לצפות. סלקום תצרף לערכה מתאם רשת (לתשתית החשמל) לחיבור ממיר נוסף בחדר אחר.

באופן מפתיע, האתגר הטכני צפוי לסלקום דווקא בקליטת ערוצי החינם (1, 2, 10). הסיבה לכך היא שהממיר של סלקום קולט את ערוצי החינם מהאוויר, ולא באמצעות האינטרנט. בגלל בעיות הקליטה בישראל, בלא מעט בתים יהיה צריך להתקין אנטנה חיצונית, כפי הנראה בתשלום.

4.
 שירות

פה HOT ו–yes שונות מעט. HOT מספקת את כל שירותי התקשורת, ולכן מוקד השירות שלה ייתן לכם מענה במגוון תחומים (אם יענו לכם), ובמובן זה המיצוי שלו טוב יותר. נציגי yes נותנים שירות רק למוצר הטלוויזיה. סלקום היתה צריכה לתגבר את מערך השירות שלה ולהכשיר נציגים למוצר הטלוויזיוני, אבל אין מדובר בהקמה מאפס. לסלקום יש מערך שירות גדול, סניפי שירות בפרישה ארצית, והיא גם מחזיקה ברשת דינמיקה. בכל האתרים האלה היא תוכל לצרף לקוחות ולחלק ציוד.

5. 
תוכן

תוכן טלוויזיוני מחייב את חברות הכבלים והלוויין בהוצאה ענקית. ב–yes זהו סעיף שבולע כ–500 מיליון שקל בשנה, וב–HOT מדובר בכ–700 מיליון שקל. כאן אין חוכמות: סלקום תהיה חייבת להכניס את היד עמוק לקופת המזומנים, ולקנות תוכן במאות מיליוני שקלים בשנה. ובכל זאת, גם כאן יש לה כמה יתרונות.

ראשית, HOT ו–yes מחויבות רגולטורית להוציא 8% מהכנסות הטלוויזיה שלהן על תוכן ישראלי. מהכנסות של 1.64 מיליארד שקל ב–2013, yes מחויבת להקצות 130 מיליון שקל לתוכן ישראלי. ב–HOT הסכום גדול יותר. סלקום פטורה בינתיים מהוצאה זו.

שנית, ספקית תוכן מרכזית של סלקום, Vubiquity הבריטית, פועלת במודל חלוקת רווחים - מה שיאפשר לסלקום להגדיל את ההוצאה על תוכן בהדרגה, בהתאם לקצב הגידול במספר לקוחותיה.

שלישית, סלקום תימנע מהוצאה כספית גדולה על הזנב הארוך של ערוצי הנישה, ותתמקד בתוכני החובה. בכל הקשור לתוכן סלקום שומרת את הקלפים קרוב לחזה. מחר, לאחר אירוע ההשקה, נהיה הרבה יותר חכמים.

אין תמונה
את הפרס הוא קיבל כבר לפני חצי שנה

6. 
חבילות

סלקום יוצאת להרפתקת הטלוויזיה גם כדי לשמר לקוחות, וכמובן לנסות לצמוח, בשאר המוצרים שלה: סלולר, אינטרנט וטלפון ביתי. ממחר היא תוכל להציע מגוון חבילות משולבות. השאלה הגדולה היא כמה זה יעלה, ואילו חבילות היא תשווק.

7.
 השורה התחתונה

בכיר בשוק שקיבל את הממיר של סלקום להתנסות, אמר לנו שמדובר ב"טלוויזיה של המחר". את מוצר הטלוויזיה של סלקום פיתחו צעירים שמעודכנים בהרגלי הצפייה, בדגש על צפייה נדחית. ככל הידוע, ממשק המשתמש שלה חדשני ואינטואיטיבי, ובמקום להציף את הצופה בערוצים שאיש לא צופה בהם, היא תתמקד בתוכן מותאם לצרכים של המשתמש.

התחרות בשוק הטלוויזיה: סלקום ו-HOT מציגות תמונה שונה מאוד

בתחילת הקמפיין לטלוויזיה הרב־ערוצית שהיא אמורה להשיק מחר, סלקום פירסמה חוברת המציגה בעיות וכשלים במוצרי הטלוויזיה של מתחרותיה העתידיות, HOT ו–yes. כותרת החוברת היא: "מה אנחנו באמת רואים בטלוויזיה וכמה אנחנו משלמים על זה". הנתונים מבוססים על סקר משתמשים שסלקום ביצעה.

הטענות המרכזיות של סלקום הן: HOT ו–yes מוכרות לנו הרבה ערוצים, אבל אנחנו צופים רק במעטים מהם, התשלום שהן גובות גבוה מדי, והשירותים ששתי החברות מספקות אינם מותאמים להרגלי הצפייה המודרניים, בעיקר צפייה נדחית. ב–HOT החליטו להגיב ולהציג את התמונה כפי שהם רואים אותה - תוך שהם מציגים נתונים שונים מאוד מאלה שפירסמה סלקום.

"82% מהצופים בטלוויזיה נהנים לצפות בצפייה נדחית, בעיקר בתוכניות מוקלטות או ב–VOD", כותבים בסלקום. ב–HOT אומרים: זה נכון - אבל אם בוחנים את זמן הצפייה, מדובר ב–6% ב–VOD, או ב–15% בסך הכל אם כוללים גם תוכניות מוקלטות ו–StartOver. מה שאומר ש–85% מהצפייה היא עדיין בערוצים לינאריים.

סלקום טוענת: "לקוחות הכבלים והלוויין צופים בממוצע רק בשישה ערוצים באופן קבוע". HOT אומרת: לא נכון - אצלנו זה 17 ערוצים לממיר, ובכל בית לקוח יש בממוצע 2.7 ממירים, כל אחד מהם עם הרגלי צפייה מעט אחרים. אגב, הנתון של HOT מתיישב עם מחקר של נילסן לגבי השוק האמריקאי. HOT גם מציגה סתירה פנימית במסמך של סלקום: נמסר שאנשים צופים רק "ב–17% מהערוצים הקיימים בחבילה" - אוקי, אומרים בכבלים, אם כך מדובר ב–32 ערוצים (מתוך חבילה של 190 בסך הכל) ולא בשישה ערוצים כפי שסלקום טוענת.

סלקום אומרת: "רק 2% מהצופים צופים באחד הערוצים הזרים". HOT טוענת: פשוט לא נכון, הנתון האמיתי הוא 33%; החברה מכלילה בספירה ערוצים ברוסית.

סלקום טוענת בחוברת ש"87% מלקוחות הכבלים והלוויין צופים בערוצים 1, 2 ו–10". ב–HOT משיבים: נכון, אבל זמן הצפייה בערוצי האלה הוא רק 30% מכלל זמן הצפייה.

הכתבה פורסמה במקור ב-Themarker

עוד ב-Themarker:
מדריך TheMarker: להתנתק מ-HOT ומ-yes, לחבר את הטלוויזיה לרשת - ולחסוך אלפי שקלים בשנה
"לוקחים ילדים בני 4 ומוציאים 
להם את
 החשק
 ללמוד"