אנשים שפנו לגוגל מפות כדי למצוא טכנאים ועסקים קטנים, נתקלו בנוכלים ומתחזים שרשמו את מספרי הטלפון שלהם תחת השם של בית עסק לגטימי. בארה"ב נרשמו מיליוני מתחזים כאלה, על פי תחקיר של WSJ וגוגל מרוויחה באופן ישיר מהפרסום שלהם. 

השיטה עבדה כך - אנשים שנזקקו לשירות מסוים חיפשו אותו בגוגל, ואז פנו למפות כדי למצוא מישהו שקרוב אליהם. במפות כל אחד יכול לרשום את העסק של עצמו או לעדכן פרטים בעסקים אחרים, וכך יכולים רמאים לנצל מוניטין של עסק מוכר אך לפרסם את מספר הטלפון שלהם. במקרה אחד, עליו מספרים בתחקיר, אישה נדרשה לשלם 728 דולר על תיקון שער חניה - תשלום גבוה פי שניים מתיקונים דומים קודמים, ובנוסף התיקון לא עבד והשער עדיין תקול ולא נפתח.

שיטה נוספת שבה פעלו נוכלים היא יצירת סניפי רפאים של בית עסק - כמו למשל משרד עורכי דין שמטפל בתאונות אישיות. כשמחפשים אותו - רואים שיש לו מספר סניפים על המפה - מה שיוצר רושם אמין או יוקרתי, למרות שבפועל יש לו רק סניף אחד - השאר פשוט מתלבשים על עסקים אחרים.

התופעה גורמת לכך שעסקים לגיטימיים נדחקים לתחתית תוצאות החיפוש, והדרך שלהם לחזור למעלה היא לשלם על מודעות. בתחקיר מובא גם סיפורו של בעלים של מגרש למכוניות לפירוק, ששילם עשרות אלפי דולרים לחברה חיצונית שעוסקת בקידום ופרסום בגוגל. אחרי שרכש ממנה את השירות, הוא מספר שהחברה סחטה אותו ואיימה לקבור אותו תחת עשרות מתחרים מזוייפים - כך שלקוחות לא יגיעו אליו.



בסך הכל, מעריכים מומחים לפרסום שהתראיינו ל-WSJ, היו 11 מיליון עסקים מזויפים - בעיקר בתחומי חשמלאות, גרירה ותיקוני רכב, מובילים ועורכי דין. בעקבות הפרסום בגוגל ביצעו ניקיון של העסקים מזויפים שנמצאו בתחקיר, והודיעו שהם מנקים מוחקים נסיונות כאלה על בסיס קבוע. על פי מחקר שהזמינה החברה, רק 0.5 אחוז מהעסקים הם "חשודים". גוגל מכחישה שהתופעה נרחבת.