לבראיין ויינרייך, מייסד חברת הסטארט-אפ Density, נמאס מהספאם במייל. מרוב מיילים כאלה הוא ממש התקשה להתרכז בפיתוח המכשיר של החברה שלו לניטור כמות האנשים הנכנסים ויוצאים דרך פתחי בניינים וחדרים.
עד שהוא החליט לעשות משהו.
"אני שונא מייל ספאם", סיפר ויינרייך אתמול ב-Medium. "תיבת המייל שלי היא מקום מקודש, וספאמרים מחרבנים על כולו. אני נכנס ל'אזור' כשאני עונה למיילים, וזה קשה לקפוץ ממייל על אטרטגיית תמחור עסקי ודיווחי באגים אחרונים למשהו שנראה כמו 'אדון/גברת נכבד/ה, אני השם פארול ג'ונסון ויש לי את הזדמנות פעם בחיים לך'... לעזאזל, פארול, לא רק שאין לי מושג מה אתה מציע, מעולם גם לא פניתי אליך בהבעת עניין".
"בתחילת 2015 החלטתי שזהו", ממשיך ויינרייך. "התחוור לי שזו העבודה שלי לעצור את הספאם. כפתור סימון הספאם בג'ימייל פשוט לא הספיק לי יותר. הוא לא נותן תמורה. חיפשתי נקמה... וקצת הקלה קומית".
ויינרייך יצר את Sp@mLooper, תוכנה שאליה הוא מעביר דואר זבל וירטואלי, והיא עונה לכותבים תחת השם "ג'ון טיורינג" - על שם המדען הבריטי אלן טיורינג, שהמציא את המבחן לאינטליגנציה מלאכותית. התשובות של הבוט כוללות שאלות כמו "מעניין מאוד. אתה מציע את זה חינם? כמה זה עולה?", או "וואו! זו נשמעת כמו הזדמנות אדירה. תוכל לספר עליה עוד קצת?", או "אני אוהב את מה שאתה אומר, אבל תוכל לספק לי קצת יותר מידע? אני מחפש פרטים" - הכל במטרה לגרום לספאמרים להשקיע את זמנם בשיחה עם התוכנה ולהשאיר להם פחות זמן להטריד תיבות מייל של אנשים אמיתיים.
ויינרייך כותב שהשיחה הממוצעת בין הספאמרים לבוט החזיקה 4-5 מיילים עד שהם הבינו שזה לא הולך לשום מקום והפסיקו לענות, אך בכמה מקרים זה חרג בהרבה מהמספרים האלה. ההייטקיסט העלה לאתר מיוחד 16 שיחות שאותן הוא מגדיר המצחיקות ביותר, שרובן נמשכו יותר מ-10 הודעות ואחת מהן הגיעה ל-24 הודעות.
כך נראית שיחה בין ספאמר לתוכנה שמיועדת לשאול שאלות מיותרות
השיחה הארוכה ביותר מתחילה ב"שלום ג'ונת'ן. שלום להיום. שמי מארק ואני אסטרטג שיווק דיגיטלי. עקבתי אחר הצלחת האתר שלך וערכתי מחקר על התעשייה שלך. התרשמתי מהאתר של החברה שלך (שווה לציין כאן: האתר המדובר כמעט ריק, יש בו רק התכתבויות בין הספאמרים לבוט), אבל יש כמה הזדמנויות אמיתיות לצמיחה שהאתר שלכם מפספס כרגע". הוא הציע הצעות (ברצינות) לשיפור כמות הקונים באתר (הריק, נזכיר שוב!) תמורת 200, 500, 900 או 1,300 דולר לחודש.
"נחמד מאוד! איפה בערך אתה נמצא?", היתה התשובה הראשונה הלא מאוד קשורה של הבוט.
"היי ג'ון, תודה שענית בחזרה", כתב מארק. "אנחנו מייצגים חברת קידום אתרים במנועי חיפוש. אנחנו ממוקמים בהודו. כבר 3 שנים שיותר מ-50 מומחי רשת עוסקים בתחום הזה ואנחנו גאים לומר שאנחנו חלוץ בתחום".
התוכנה כנראה השתעממה קצת מהתשובה, כי היא בחרה לענות שוב: "נחמד מאוד! איפה בערך אתה נמצא?"
למרבה הפלא, מארק לא חשד בכלום וכתב שוב ש"אנחנו נמצאים בהודו. מרכז הייצור שלנו בהודו".
"אוקיי מעולה! איך נוכל להתחיל?", החזיר הבוט.
"תודה על התגובה המהירה", כתב מארק ולא חשד בכלל בעובדה שכל אחת מהתשובות למיילים שלו התקבלה בדיוק, אבל בדיוק, 5 דקות אחרי המייל המקורי. במייל הזה הוא פירט את מחירי השירותים שהחברה גובה ומה היא נותנת בתמורה וביקש לשמוע מה התקציב של ג'ון והדרישות שלו.
"אוקיי - בוא נצא לדרך! יש דרך טובה ליצור איתך קשר מלבד מייל?", שאלה התוכנה.
במקרה הזה כנראה שגם מארק, שהוא בעצם שהראנדרה בורגונדי או משהו כזה, לא תוכנת בקורס אנגלית לספאמרים הודים להבין את השאלה, אז הוא פשוט ביקש מג'ון ללכת לאתר, לשלם ואחר כך ייצור איתו קשר מישהו בחברה שיופקד על ניהול העבודה מולו. רגע, אבל חשבנו שמארק עובד מולו! היגיון של ספאמרים.
"יש לך קישור למקום שבו אני יכול לקרוא על זה עוד קצת?", היתה השאלה הבאה שעלתה בגורל.
המייל של מארק נתן קישור, אבל לא לעוד פרטים, אלא שוב לעמוד התשלום. הוא גם הוסיף פרטים על תהליך העבודה.
לא חשוב מה היו התשובות הבאות של התוכנה, כי מארק ענה לכולן אותו דבר: שלם, ואחרי שתגיד לי ששילמת נמשיך.
לא פחות מ-9 פעמים שלח מארק את הקישור לעמוד התשלום לג'ון, ולא חשוב כמה לא קשורות היו התשובות שקיבל הוא המשיך להיות מנומס וסבלני ולבקש כסף. אחר כך מערכת היחסים כבר התחילה להתקרר, כשמהקישור לעמוד התשלום עבר מארק להסתפק בקישור לעמוד הראשי של אתר החברה.
ואז קרה משהו. האסימון התחיל לרדת.
"ג'ונת'ן היקר, אני חושב שיש איזו בעיה במייל שלך. אנחנו מקבלים אותו מייל שוב ושוב. בבקשה תיידע אותי כי זה בלבול בצד שלי". לאחר עוד מייל עם שאלה שכבר נשאלה, חזר מארק על המסר: "אני לא בטוח למה זה קורה. התקבלתי את אותו מייל יותר מ-20 פעם עד עכשיו. אני חושב שיש איזו בעיה בשרת המייל שלך. בבקשה תיידע אותי אם אתה צריך מידע מהצד שלי. מחכה לתגובתך!"
התגובה הבאה של התוכנה היתה אמנם עוד שאלה שכבר נשאלה, אך לפני זמן רב, והיא הציתה מחדש את התקווה של מארק שהנה עוד רגע הוא מקבל מג'ון פרטי אשראי: "אתם מציעים חודש ניסיון חינם במקרה? אני קצת קצר בכסף, אבל זה משהו שאני רוצה להיכנס אליו בזהירות".
בתגובה ענה מארק כי החברה שלו לא נותנת ניסיון חינם אבל מוכנה לתת הנחה על המחיר החודשי.
התוכנה שאלה אם יש למארק פרופילים בפייסבוק ובלינקדאין.
מארק ענה לה שכן, ולא הוסיף שהיא היתה צריכה לשים לב שהוא כבר שלח את הקישורים לפרופילים האלה איזה 20 פעם בשיחה.
התוכנה המציאה משהו על מייל שלא התקבלה אליו תגובה.
מארק מיהר להבהיר שענה לכל המיילים והוסיף שיש בעיה רצינית במייל של התוכנה, כלומר ג'ון, שגורם לכל מייל שלו להגיע 5 פעמים.
התוכנה שוב שאלה שאלה שכבר נשאלה.
למארק התחיל להימאס והוא כתב בלי לפתוח ב"ג'ונת'ן היקר" ש"שוב מקבל אותו מייל".
זה מה שהוא ענה גם לתשובה הבאה של הבוט. וגם לבאה אחריה.
וזהו. מארק התייאש. 24 מיילים ו-8.5 ימים הספיקו לו. המכונה ניצחה, הספאמר הפסיד ואנחנו צחקנו. אגב, אם אתם רוצים לנסות את מזלכם, ויינרייך העלה את התוכנה לאתר הקוד הפתוח GitHub, כדי שכל מי שיודע איך לעשות זאת יוכל ליצור לעצמו שירות אישי לטרטור ספאמרים.