אין ספק שאחת מהתובנות החשובות של השנה החולפת היא שאנחנו והסמארטפון לא נפרדים, כאילו היינו בן אדם אחד. מתחילים את יומנו בבדיקת מיילים והודעות בווטסאפ וכך ממשיכים ועוברים את היום, פייסבוק, טוויטר, סמסים וחוזרים חלילה.
אך ההתנהלות היומיומית אינה מסתכמת בהצצה לעבר המכשיר ובדיקת הודעות בווטסאפ, מסתבר שהמתוחכמים שבינינו עלו מדרגה, גם ההתנהלות הכלכלית עוברת דרך המכשיר והעולם הדיגיטלי.
בשנים האחרונות, תרבות הצריכה שלנו השתנתה לחלוטין ואלו שאכפת להם בודקים את מחירי עגלת הקניות בסופר, מחפשים את המבצעים בכל חנות ומשתמשים באפליקציות חיסכון לניהול התקציב החודשי. המומחים האמיתיים מכירים כל פיסת מידע פיננסית הנמצאת ברשת ואתרים רבים ממציאים בשבילכם שירותים כלכליים כדי לייעל את ההתנהלות הכלכלית שלכם. ויש כאלו שיעדיפו את הפורמט הישן ויסתפקו בעריכת טבלאות של ההוצאות החודשיות באקסל.
>> 9 אפליקציות מעולות שיחסכו לכם הרבה כסף
האפליקציה שתבחר לכם את ההטבה הכי משתלמת
עולם האפליקציות הוא גדול ומגוון וטומן בחובו כל מידע פיננסי זה או אחר לגבי הבנק שלכם, המניות, חברות האשראי או מבצעים אטרקטיביים שכדאי לכם לנצל לפני רכישות גורליות אותם תוכלו למצוא בלחיצה פשוטה.
כולנו מחפשים הנחות, העיקר שנשלם את המחיר הזול ביותר. מבצעי 1+1 והנחה למיניהם הפכו לשאלה שגורה בפינו כאשר אנחנו רוצים להזמין כרטיסים לסרט, הצגה או אפילו חופשה בבית מלון. תמיד נשאל את השאלה, "יש לכם מבצעים"? לפני שאנחנו רוכשים מוצר בעשרות שקלים. אפליקציית Payz (החינמית), פותרת את הבעיה ומרכזת את כל ההטבות וההנחות של חברות האשראי ומועדוני הלקוחות וממליצה לכם באיזה כרטיס אשראי עליכם להשתמש כדי לקבל את ההנחה המשתלמת ביותר לפני הרכישה.
עוד NEXTER כל הזמן בעמוד הפייסבוק
"אנחנו רואים שהביקוש לאפליקציה השנה עלה, אם נהוג לחשוב שהישראלים רק מקטרים ומבקרים פה הם דווקא נותנים לנו פידבקים חיוביים ומפרגנים מאוד ואנחנו מבינים שאנחנו עונים להם על צורך מסוים", אומר מיכאל עדן, יזם הייטק שהשיק עם אחיו תומר את האפליקציה לפני כשנתיים. "אנשים מבינים היום יותר ויותר שיש מקום לחיסכון ועולם ההטבות בכרטיסי האשראי מאפשר לשלם פחות רק אם נהיה מודעים לכך", הוא מוסיף.
לדבריו, עשרות אלפי אנשים כבר הורידו את האפליקציה החסכונית שמציעה שתי אפשרויות, "אם איזה מבין כרטיסי האשראי שלנו עדיף לשלם כדי לקבל את ההנחה", הוא מספר. והאופציה השנייה מציגה אלו הטבות קיימות אצל חברות האשראי לפי בית העסק בו אתה נמצא. "גם אם אתה מתכוון לנסוע לאנשהו, תוכל לבדוק אם בית העסק אכן נותן הטבות מסוימות", הוא מציין.
האפליקציה מרכזת 50,000 בתי עסק והמשתמשים בה נעים לדברי עדן בין גילאי 18 ל-70. "ככל שמודעות החיסכון עלתה מאז המחאה, אני חושב שאנשים רואים בזה גאווה", הוא מדגיש. "מדובר בהנחות משמעותיות של עד 50% הנחה בזכות שליפת כרטיס האשראי הנכון", הוא מסכם.
האתרים שימצאו לכם את הסופרמרקט הזול ביותר
מלבד צריכה נבונה באמצעות אפליקציות שונות גם אתרי השוואת מחירים תופסים תאוצה ברשת. היום אם תרצו להשוות מחירים תצטרכו לבחור באתר הנישה המתאים לפי סוג הרכישה. אתר השוואות המחירים המוכר ביותר הוא זאפ שמאפשר להכריע מהי הקנייה המשתלמת ביותר במגוון רחב של מוצרים: ממוצרי אלקטרוניקה ועד מוצרי קוסמטיקה. כמובן שיש גם אפליקציה וכמו באתר תוכלו לסנן את התוצאות המתאימות לפי מותג, מחיר וסוג המוצר.
אתרי השוואות מחירים נוספים כוללים השוואות מחירים בסופרמרקט שהפכו לדבר פופולארי ביותר שהתחילו עם מחאת הקוטג' והמשיכו בגלל יוקר המחייה והרצון לצמצם בהוצאות השוטפות היומיומיות. אתר כמו Pricez, MySupermarket, Hasuper ונוספים מציגים לכם את המחיר של כל מוצר ברחבי הסופרים השונים.
"אנחנו שמים לב למודעות צרכנית גוברת של הצרכן הישראלי לגבי מחירים והשוואות מחירים", אומר עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות. "אנחנו עדיין לא במצב משביע רצון אך יש שיפור רב לעומת השנה הקודמת", הוא מדגיש.
לדבריו, השינוי הגדול התחיל במחאה החברתית וחקיקות ודיונים נוספים שהתקיימו בכנסת נגד יוקר המחייה. "הדבר השני הוא הזמינות של שירותי השוואת מחירים של סיירת המועצה לצרכנות", הוא מסביר. סיירת המועצה לצרכנות הושקה השנה ומציגה סלי מחירים השוואתיים לגבי מאות נקודות מכירה שונות בארץ.
פלג טוען שאתרי השוואות מחירים שקיימים היום לא מציגים תמונת מצב מדוייקת לגבי מחירי רשתות המזון. "אלו השוואות מחירים באינטרנט שעלולים להיות שונים ממחירי המוצרים בחנויות שהצרכן ימצא", הוא מדגיש.
"מוצרי המזון הם הדבר הבסיסי ביותר ולכן השוואת המחירים לגבם חשובה לכל צרכן", הוא מוסיף. "תחום זה הוא מבחינת הכרח, חייבים להאכיל את המשפחה", הוא מוסיף. פלג מדגיש את חשיבות השוואות המחירים באתר המועצה לצרכנות, "היכולת של הצרכן לפעול על בסיס השוואת מחירים מוקדמת היא כלי חשוב במאבק נגד יוקר המחייה".
האתר שמחשב כמה כסף מיותר אתם משלמים עבור עמלות
לא רק המודעות הצרכנית עלתה, אלא נראה כי הישראלים מתחילים להתעסק גם בנושאים שנחשבים "כבדים" יותר כמו העולם הפיננסי וחושבים על העתיד הכלכלי שלהם בתחום הפנסיה וקופות הגמל. אתר Feex עונה על הצורך הנ"ל ומספק שירות חינמי לצרכן, מבוסס על חוכמת ההמונים בנוגע למוצרים הפיננסים שלו כדי להקטין את העמלות הפיננסיות שהוא משלם.
עירן בלומברג, מנהל פעילות ישראל ב-Feex מספר כיצד נולד הרעיון לספק שירות השוואת עמלות לגולש, "הרעיון התחיל במיזם של מכללת הבינתחומי בהרצליה בו הסטודנטים הקימו סטארטאפים". בין הסטודנטים היו יואב צוראל, מי שמשמש כמנכ"ל החברה היום ודוד וייס, סמנכ"ל מוצר של החברה שהיו שותפים בתוכנית זל ליזמות. יו"ר החברה, אורי לוין, מייסדי חברת Waze שימש כמנטור של השניים בעת המצאת המיזם.
10,000 משתמשים רשומים בפיקס בטווח גילאים בין 30-45, אך 74% מהם גילו שהם פראיירים באמצעות "מד הפראייר". פיקס אוספת את המידע מהמשתמשים ומראה לצרכן מה מצבו הפיננסי ביחס לאחרים, כמה דמי ניהול הוא משלם ביחס לדמי ניהול בקרנות השתלמות, קופות גמל, ועמלות ניהול ניירות ערך בבנקים. "הישראלי לא רוצה לגלות שהוא פראייר" הוא אומר אבל המציאות בפועל קצת שונה, "הצרכן הממוצע לא יודע שהוא יכול להתמקח בנוגע לדמי הניהול, בשיחת טלפון אחת הוא יכול לשנות את דמי הניהול שהוא משלם".
בלומברג מודה שאכן נעשה שינוי מחשבתי והתנהגותי בשנה האחרונה בכל הקשור לתחום הפיננסי שהציבור לרב נרתע ממנו ולא מרבה להתעמק בו. "בשנה האחרונה אנו רואים שנושא הפנסיה הוא נושא מדובר מאוד" הוא מציין ואומר "חלו שינויים בהרגלי הצריכה של הישראלים אם בעקבות קופיקס וגם בענף הסלולר", הוא מוסיף. "אנחנו משתדלים לטפל בנושא "כבד" והופכים אותו לנגיש וחברתי ובנתיים זה עובד", הוא מדגיש.
מי זוכר איך מחשבים משהו באקסל?
מ' טוענת שלא חשבו להחליף את ההקלדה הידנית במחשב לאפליקציה משוכללת בסמארטפון, "זה פשוט מאוד נוח ולא גיליתי אפליקציה שיכולה להוות תחליף, אנחנו עורכים חישוביים רבעונים ורואים כמה אנחנו יכולים לחסוך ומשתדלים לא להוציא יותר ממה שאנחנו מכניסים בחודש", היא מציינת. מ' מודה שמלבד ההוצאות הקבועות וגדולות כמו שכר דירה ומשכנתא, ההוצאות המופרזות ביותר לפי הטבלה באקסל הן על אוכל במסעדות. "אלו ההוצאות הכי גבוהות שלנו ולא "חכמות", היא מוסיפה.
>> "הקניות ברשת לא מסתיימות לעולם. זה גוזל הרבה זמן - וכסף"
>> הגולש התלונן על פלאפל במסעדה; המנהל: "בגלל אחד כמוך אני לא תולש שערה מהת..."