אין אחד שלא לוחץ פליי על סרטון יוטיוב ומוצא את עצמו כעבור שעתיים במקרה הטוב צופה בסרטונים שדומים לסרטון בו התחיל את הצפייה אבל קצת שונים. הדוגמה שהכי מטרידה הורים הוא צפיה בסרטון תמים שמוביל לסרטונים אלימים או מיניים בהשתתפות דמויות שאמורות להיות תמימות.
"כשאתה מפעיל סרטון ביוטיוב, בשרתי יוטיוב-גוגל מתעוררת בובת וודו בגירסה שלך", אומר לנו טריסטאן האריס, בכיר לשעבר בגוגל, שנחשף הכי מקרוב לשיטות של ענקית המדיה. האריס עזב את החברה ומאז מקדיש את חייו לשינוי הדרך שבה פועלות חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, כמו גוגל ופייסבוק. שוחחנו איתו במסגרת צילומים לסרט שישודר בקשת 12, בחול המועד סוכות.
"על סמך הלחיצות שעשית אי פעם ביוטיוב, שמשמשות כפיסות ציפורניים וקצוות שיער שלך, מודבקות לבובת הוודו שלך וגורמות לה להידמות לך יותר ויותר (...) השרת מנסה מאה מילון סרטונים על בובת הוודו שלך", מסביר האריס - הטעם האישי שלנו הופך למשהו שאפשר לנתח, אבל אנחנו לא בהכרח מקבלים דברים מאוד דומים למה שאהבנו. כלומר לא מקבלים סרט רק סרט חמוד ותמים של אלזה אחרי שצפינו בה שרה, אלא מדרדרים לסרטי הביאזר ולקונספירציות (נסו לחפש מידע על רצח רבין ביוטיוב למשל ותראו מה עולה).
אם ביוטיוב יש מנעד של הצד הרגוע ועיריית השגעון, מסביר האריס, הכיוון של השגעון ייצור יותר זמן צפיה ולכן המאזניים תמיד ימשכו את הצופים לשם. לדבריו, אם נערה תיכנס לחפש סרטונים בנושא דיאטה, יוטיוב יעיר את דמות הוודו שלה ויגלה שסרטונים על אנורקסיה הם אלה שיגרמו לה לצפות יותר וזה ימשוך אותה לשם. אחרי הרבה ביקורת, הדוגמה של האנרוקסיה צומצמה, אבל יש המון סרטים של קונספירציות שקריות ואלימות.
במקרים של תכנים שאמורים להיות מיועדים לילדים גוגל מרוויחה כסף, ואף אולצה לאחרונה לשלם קנס של 170 מיליון דולר, כי לא שמרה היטב על הפרטיות שלהם כשאספה מידע. אתם יכולים בינתיים להעיף את הסרטים הבעייתיים מהמסך של הילדים שלכם באמצעות המדריך הזה.
הראיון המלא וחשיפות נוספות על גוגל ופייסבוק יופיעו בסרט שישודר כאן בקשת במהלך חול המועד