רכישת מובילאיי על ידי אינטל ממחישה את השינוי שעובר על תעשיית הרכב העולמית, ואת העניין שנוצר בה בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות. חברת השבבים הוותיקה, שמרבית פעילותה בתחום המחשוב, משלמת 15 מיליארד דולר עבור כרטיס הכניסה לאחת המהפכות הגדולות של השנים הבאות.
העסקה מעצימה עוד יותר את עליונותה של ישראל בתחום הרכב, ענף שהיה זר למשק הישראלי עד לשנים האחרונות. בעסקה הנוכחית אינטל אף הכריזה כי תקים בישראל מרכז לפעילות תחום הרכב של החברה.
אף שבעבר לא היתה לישראל תרומה של ממש לתעשיית הרכב העולמית, שמרכז הכובד שלה נמצא בארה"ב, גרמניה ויפן, היא נהפכה בשנים האחרונות – בעיקר בזכות ווייז ומובילאיי – למוקד עלייה לרגל עבור חברות בענף הרכב כולו, החל ביצרניות כלי רכב כמו ג'נרל מוטורס ועד ספקיות הטכנולוגיה. הדבר נובע מהשינוי הכולל שעוברת התעשייה, מעיסוק במוצר שעיקרו פח וברזל למכלול של רכיבי חומרה ותוכנה.
התחום קיבל זריקת מרץ לפני כמה שנים, כאשר חברות כמו אפל וגוגל הכריזו על חזון לייצור מכוניות אוטונומיות. גוגל האיצה בתחילה את הפיתוח ובהמשך זנחה אותו מעט, אך הדבר הספיק להכניס את יצרניות הרכב והתעשייה המסורתית כולה לחרדה מפני האפשרות שהן יפסידו את נכסיהן העיקריים לחברות טכנולוגיה.
הבהלה הזו הביאה לריבוי שיתופי פעולה בין יצרניות רכב לחברות המפתחות מערכות חכמות – ובהן חברות לעיבוד תמונה כמו מובילאיי, חברות מיפוי וחברות העוסקות בקישוריות בין כלי רכב לענן. במקביל קמו יותר חברות המפתחות כלים להגנה על כלי רכב חכמים מפני מתקפות סייבר.
בישראל זיהו עשרות יזמים את הפוטנציאל שהוליד השוק החדש, וההערכות כיום מדברות על יותר מ-100 חברות ישראליות שמפתחות כלים שונים לתעשיית הרכב. מלבד עסקת מובילאיי, בשנה שעברה נחתמו כמה עסקות משמעותיות לתעשייה הזו בישראל.
במאי 2016 השקיעה פולקסווגן 300 מיליון דולר בחברת גט (לשעבר גט טקסי). בנובמבר 2016 הודיע קונצרן המכוניות הגרמני דיימלר (המחזיק במותג מרצדס) על פתיחת מרכז מחקר ופיתוח בישראל. המרכז הישראלי יתמקד בפיתוחים טכנולוגיים לרכבי העתיד של מרצדס, ובמקביל עשוי לשתף פעולה עם סטארט־אפים מקומיים בתחום. בנוסף הודיע הקונצרן על שיתוף פעולה עם חברת ייצור השבבים הישראלית ואלנס (Valens).
ביולי 2016 רכשה חברת NNG הישראלית, מפתחת אפליקציית הניווט iGO, את ארילו (Arilou Technologies) הישראלית, חברת סייבר לרכב. באוגוסט נמכרה חברת האלגוריתמיקה הישראלית Saips ליצרנית הרכב פורד בסכום שהוערך בעשרות מיליוני דולרים. בספטמבר נכנסה פולקסווגן כשותפה (40%) בסיימוטיב (CyMotiv), חברת הסייבר החדשה של יובל דיסקין, לשעבר ראש השב"כ, צפריר כץ וד"ר תמיר בכור.
כל אלה הצטרפו לענקית הרכב ג'נרל מוטורס, שכבר ב-2010 זיהתה את הפוטנציאל המקומי ופתחה מרכז פיתוח בהרצליה.
היעדר תעשיית רכב דווקא עוזר לישראל
ענפי הטכנולוגיה המרכזיים שבהם מתרכז ענף הרכב כיום הם פיתוח שבבים, תקשורת, ביג דאטה ואנליטיקס, יכולות מורכבות של בינה מלאכותית וניטרול איומי סייבר פוטנציאליים. טכנולוגיות חכמות כבר מוטמעות בכלי רכב מתקדמים ובעולם נמכרות מדי חודש אלפי מכוניות עם יכולות אוטונומיות – אף שאלה עדיין מוגבלות.
במקביל לטכנולוגיה מבוססת המצלמה של מובילאיי, פותחו מערכות של רדארים ולייזרים לשיפור הראייה בלילה או בערפל. שני סטארט-אפים ישראליים שנכנסו לזירה זו בשנה שעברה הם אינוביז (Innoviz) של עומר כילף, אורן רוזנצוויג, אורן בוסקילה ועמית שטינברג, ואוריקס (Oryx) של רני ולינגשטיין. שתי החברות מפתחות חיישנים ומערכות עיבוד תמונה שמאפשרות נהיגה אוטונומית של מכוניות בתנאים קשים.
לדברי בועז ממו, מנכ"ל דרייב – מרכז חדשנות לתחבורה חכמה שהושק בחודש שעבר בישראל בשותפות עם יצרניות הרכב הונדה, וולוו וחברת השכרת הרכב הרץ – העובדה שבישראל מעולם לא היתה תעשיית רכב של ממש משחקת דווקא לטובתה.
"העולם עובר שינוי משמעותי ולצד החידושים הטכנולוגיים עולים מודלים עסקיים חדשים. לישראלים אין מסורת של תעשיית רכב מיושנת וכבדה ולא היה פה לובי של תעשייה מסורתית. זה חלק מהסיבות לפריחת מקבץ חדש של חברות, שמסתכלות על תחום הרכב מזווית אחרת. מצד שני, אם בעבר חברות הרכב היו אטיות יותר באימוץ טכנולוגיות חדשות, כיום הן מבינות שהן חייבות לעשות הכל מהר, ועבורן ישראל היא אחד המוקדים לחדשנות בתחום".
ממו הוסיף: "נוצר שינוי בתעשייה: החברות הישראליות מצליחות, חברות הרכב מגיעות לכאן ורוצות לעבוד אתנו, וזה מושך עוד כסף לתעשייה. עסקת אינטל-מובילאיי היא זריקת מרץ נוספת למעגל הזה, והיא עשויה להגדיל עוד יותר את האפשרויות לתעשייה המקומית".
רוב חברות הסייבר לרכב – ישראליות
אחד מהסטארט-אפים הפועלים כיום בתחום הרכב בישראל הוא נקסאר (Nexar), שנכנס בשנה האחרונה לפעילות בכבישי ישראל וארה"ב. החברה פיתחה אפליקציה שמטרתה לסייע לנהגים להימנע מתאונות דרכים באמצעות מערכת התרעות המבוססת על ראייה ממוחשבת.
נקסאר משמשת כאפליקציית מצלמת רכב חכמה, שיודעת לשחזר תאונות ואירועים בדיוק רב – עד רמת חישוב הסיכוי לפציעה של הנהג. הרשת של נקסאר מזהה כלי רכב ומצבים מסוכנים, ומתריעה עליהם בזמן אמת. לדוגמה, נקסאר יכולה להתריע לנהג על רכב המבצע בלימת חירום 200 מטר לפניו, וכך למנוע תאונות שרשרת. המערכת בונה "פרופיל סכנה" לכל רכב, וכן לכבישים, צמתים ומאפיינים שונים של הדרך. המידע שאוספת האפליקציה שימושי במיוחד לחברות ביטוח, גרירה, מוקדים עירוניים וחברות המפתחות רכבים אוטונומיים.
חברה ישראלית נוספת שצמחה במהירות היא אוטונומו (Otonomo) שהוקמה בסוף 2015. החברה מפתחת תוכנה הפועלת בענן ומאפשרת חיבור של מיליוני מכוניות ונהגים למאות אפליקציות ושירותים לרכב. הפיתוח של אוטונומו פונה אל שוק המכוניות המחוברות (connected cars), המהווה שלב ביניים בתעשיית הרכב בדרך לפיתוח מכוניות אוטונומיות לחלוטין.
החברות הישראליות בולטות גם בתחום הסייבר לכלי רכב. מלבד חברת ארילו, שהיתה החברה הישראלית הראשונה בתחום זה ונרכשה על ידי NNG, לפני כשנה נרכשה חברת טאוורסק (TowerSec) על ידי חברת הרמן (Harman) האמריקאית תמורת 70 מיליון דולר (ולאחר מכן נרכשה הרמן כולה על ידי סמסונג תמורת 8 מיליארד דולר). לצדן פועלות ארגוס (Argus), שגייסה עד כה 30 מיליון דולר, וקרמבה סקיוריטי (Karamba Security) שהוקמה ב-2015.
עוד ב-TheMarker:
עתידות: עד 2050 תטוסו במטוס שיצא ממדפסת
יותר מעשירית מהפעילות בטוויטר - בוטים