אתמול (ד'), דווח כי בוקסי הישראלית תירכש על ידי סמסונג תמורת עשרות בודדות של מיליוני דולרים. היום, לצד הודעתה של הישראלית על אישור העסקה, הודיעה החברה כי אחד מהשירותים הבודדים שהיא עדיין מפעילה, Cloud DVR, ייסגר גם הוא בתוך ימים בודדים.
בעוד שהדיווחים המוקדמים טוענים כי הסיבה העיקרית למגעים ולרכישה נועדו להציל את מה שנשאר ממנה והמחיר עליו סוכם הינו מחיר הפסד עבור המשקיעים והחברה עצמה, אין ספק שצוות העובדים הישראלי, ביניהם גם מקימי החברה יצאו ברווח. אך האם זה מצדיק את היחס לו זוכים המשתמשים שהאמינו בחברה ורכשו את מוצריה השונים?
הצלחה על גב המשתמשים
מאז הקמתה של בוקסי ב-2007 הצליחה החברה לצבור קהל מעריצים לא קטן עבור מערכת הקוד הפתוח שפיתחה, ומדובר באחת מחברות הסטארטאפ הצבעוניות יותר שיצאו מישראל במהלך השנים האחרונות. בזכות המשחק שלה בין תחומי התוכנה והחומרה, לצד העובדה שהמכשירים שהציגה לשוק כללו יכולות מתקדמות ומרשימות כגון גישה לתכנים ברשת, גישה לתכני DVR, הקלטה ושמירה של תכנים בענן ועוד, הפכה לאטרקטיבית בלא מעט מגרשים, למרות חוסר הצלחתה במגוון התחומים אליהם פנתה.
וגם:
>> אחרי 20 שנות פיתוח, העין הביונית יוצאת לדרך
>> רשימת תוספי הכרום המומלצים למעצבים, סטרטאפיסטים, מפתחי ווב ואנשי קריאייטיב
לכן, כשהתחילו הדיווחים על כך שהחברה נמצאת במגעי אקזיט מתקדמים, לא היה מדובר בחדשות מפתיעות במיוחד, שכן בכל הנוגע ליכולות הטכניות שלה – החברה כבר הוכיחה את עצמה בשוק.
ההודעה על כך שהחברה נרכשה על ידי סמסונג הופצה תחילה כשמועה, אך מספר שעות לאחר מכן עדכנה החברה את האתר הרשמי שלה ואישרה את הידיעה – בוקסי אכן נרכשה, ותצטרף לסמסונג.
עוד הוסיפה בוקסי בהודעתה כי החלה לפני שש שנים במסע לשנות את נוף הטלוויזיה והוידאו, ומאמינה כי במהלך השנים הבאות תחום זה עתיד להשתנות בצורה הרבה יותר משמעותית וגדולה מבעבר. בזכות החבירה לסמסונג תוכל בוקסי להמשיך ולעבוד על פיתוח מוצרים שבתקווה יהיו חלק משמעותי בשינוי המדובר שעתיד להתרחש.
במקביל להודעתה של בוקסי על כך ששמחה להצטרף ל"צוות מנצח", מסרה גם הודעה מרה למשתמשים שעד היום תמכו בחברה ובמוצריה: בעוד שהם עובדים על מנת לפגוע כמה שפחות במוצרים ובחומרה שרכשו, מתכננת החברה לסגור את הפונקציונליות של ה-Cloud DVR ב-10 ביולי, בעוד כשבוע בלבד. כלומר, למשתמשים לא תהיה גישה למידע שהקליטו עד היום, וכמובן שלא יוכלו להקליט תכנים חדשים.
בוקסי מסכמת את הודעתה בכך שהיא מתנצלת שהשירות לא יהיה זמין, אך היא גאה במה שהצליחה לבנות עד היום ומודה למשתמשים שהיו חלק מהמסע שלה. חשוב להבהיר כי גם ההודעה עצמה מופיעה בדף הראשי של האתר, כשלמעשה למשתמשים אין יותר גישה לעמודי המוצרים מהדף הרשמי, ועליהם להשלים עם העובדה שהחברה אינה מעוניינת להציע תמיכה מינימלית למשתמשיה האחרונים שהאמינו בה עד היום האחרון.
מאבדים את אמון הלקוחות, מנגד גם לא זקוקים לו יותר
לצערם של המשתמשים, ההתנהגות של בוקסי התגלתה כעקבית לאורך השנים. לאחר שהצליחה לצבור קהל מעריצים למערכת ההפעלה הפתוחה שלה שיועדה למשתמשי ה-PC, שחררה את הבוקסי בוקס בשיתוף עם D-Link. במרץ 2011, לאחר שגייסה החברה סכום מכובד בסך 16.5 מיליון דולר, שחררה את גרסה 1.5 של מערכת ההפעלה והודיעה במקביל כי מפסיקה לתמוך במערכת המותקנת על מחשבים ביתיים – אותה המערכת שהפכה את בוקסי לפופולארית מלכתחילה.
החברה עברה למקד את מאמציה בפיתוח התוכנה על גבי החומרה הייעודית שלה, בעוד שהמשתמשים הביתיים יכלו להמשיך ולהשתמש במוצר – אך לא זכו לעדכונים או שדרוגים עבורו. לצערה של החברה גם הבוקסי בוקס לא זכה להצלחה גדולה ברחבי העולם, כאשר דיווחים שונים מעידים כי החברה הצליחה למכור כמה מאות אלפי יחידות בלבד.
הנטישה הטבעית של משתמשי המחשב האישי ואי ההצלחה של קופסת המדיה, בוקסי בוקס, הולידו את המוצר הנוכחי של החברה שהושק באוקטובר האחרון, Cloud DVR, ממיר המבוסס על מערכת ההפעלה של החברה שאפשר למשתמשים לקלוט, להקליט ולאחסן בענן שידורי DVR, לצד גישה לתכנים הזמינים בשירותי הרשת כגון הולו ונטפליקס. למרות שהחברה הציעה את המוצר במחיר זול – תשלום חד פעמי של 99 דולרים ותשלום נמוך על שירותי ההגבלה הבלתי מוגבלים המאוחסנים בענן.
לצערם של המשתמשים, הודעתה הנוכחית של בוקסי מלמדת כי גם ה-Cloud DVR מאבד את היכולות העיקריות שלו, ויכול לשמש רק על מנת לקשר בין המשתמשים לתכנים ברשת – ללא אפשרות ההקלטה וללא גישה לשירותי הענן של החברה.
מזלזלת?
ניתן לראות בהתנהגותה של בוקסי זלזול במשתמשים. אז נכון, כל חברה צריכה לקיים את עצמה והכשלונות הצורמים של בוקסי הם אלה שהובילו אותה למצבה הנוכחי, אבל אחד מהדברים העיקריים שכל חברה צריכה לזכור הם שלא משנה באיזה שלב היא נמצאת – היא קיימת אך ורק בזכות אותם משתמשים, קומץ קטן ככל שיהיה, שהאמין בה לאורך כל הדרך.
יש תחושה שבוקסי שכחה את המשתמשים על הדרך שהפכו לנפגעים העיקריים של העסקה המדוברת. אז נכון, על מנת להשאיר את ה-Cloud DVR בפונקציונליות מלאה יהיה על החברה להשאיר את שרתיה פעילים ולהעניק להם תמיכה מלאה, תהליך שעולה כסף ומשאבים, אך האם חברה לא צריכה לעשות ככל שביכולתה על מנת להשאיר את המשתמשים מרוצים – על מנת שימשיכו לעקוב ולתמוך בה בעתיד, לפחות לטווח זמן הגיוני כלשהו?