ישראל נחשבת לאומת הסטארט-אפ עם מגזר היי-טק שמוליד פיתוחים והמצאות יוצאי דופן - אבל פעמים רבות אזרחיה כלל לא נהנים מפירות החדשנות הזאת. אחת הסיבות היא שסטארט-אפים רבים שהוקמו בישראל, לצד חברות ענק רב-לאומיות הפועלות בארץ, מפתחים מוצרים טכנולוגיים חדשניים המיועדים לצרכנים בחו"ל.

יש לכך כמה סיבות, בהן היותה של ישראל דוברת העברית שוק קטן, כך שבדרך כלל לחברות רבות לא כדאי להשקיע בה כדי להשיק כאן מוצר מותאם לישראלים. במקרים אחרים, התשתיות הטכנולוגיות והביורוקרטיה מונעות מחידושים לחדור לארץ. הנה כמה פיתוחים ישראליים שאזרחי ישראל מחמיצים - רק בגלל שהם גרים בארץ הקודש.

1. ביטוח דיגיטלי מהיר

חברת למונייד הישראלית, שהוקמה על ידי שי וינינגר ודניאל שרייבר, מנסה לשבש את המודל הקלאסי של תעשיית הביטוח. ראשית, היא מאפשרת לרכוש ביטוח לבית באופן מהיר ודיגיטלי לגמרי, באמצעות בוט שמבצע הערכת סיכונים ונותן הצעת מחיר.

החידוש האמיתי הוא המודל העסקי של החברה: למונייד לוקחה לקופתה סכום קבוע של 20% בלבד מתוך דמי הביטוח שמשלם הלקוח על פוליסה, ושאר הסכום מוקדש לתשלום תביעות.

התוצאה: בניגוד למצב בחברות ביטוח רגילות, החברה לא תרוויח יותר ככל שהיא משלמת פחות תביעות. ללמונייד, אם כן, אין אינטרס לסרב ולהתווכח עם מבוטחים, ולהימנע מלשלם את התביעות כדי לשמור על רווחיה. כך, החברה יכולה לשלם לתובע ללא ניירת וטופסולוגיה מיותרת, והתשלום למבוטח נעשה בתוך דקות ולעתים בתוך שניות מרגע הגשת התביעה.

למה השירות לא קיים בישראל?

החברה פועלת ב-23 מדינות בארה"ב וצפויה להשיק פעילות גם באירופה. לדברי וינינגר, "היינו רוצים שהשירות יהיה זמין בישראל, אבל אנחנו לא יכולים. המערכת האוטומטית של הערכת הסיכונים שלנו מבוססת על מידע ונתונים, למשל, רמת הפשע באזור, מזג אוויר, מרחק ממקורות מים, האם היו הצפות, כמה זמן ייקח לכבאית להגיע לבית ומה הדירוג של תחנת הכיבוי הסמוכה. בישראל, כדי להשיג מידע על הבית, צריך לעמוד בתור ולקוות שיש עותק מקורי מלפני 40 שנה, לצלם ולהחזיר. בכל חור בארה"ב יש דאטה פי 1,000 טוב יותר מדירה באמצע תל אביב. מה הסיכוי שזה ישתנה? אני לא מכיר יוזמות ממשלתיות בכיוון הזה, אבל אולי הבשורה תגיע דווקא מפרויקטים אזרחיים להנגשת מידע ממשלתי".

2. עיצוב הבית באפליקציה

האוזז (Houzz) היא חברה אמריקאית שהוקמה על ידי היזמים הישראלי עדי טטרקו ואלון כהן - עם מרכז פיתוח בתל אביב שבו מועסקים 70 עובדים - שפיתחה אפליקציה בתחום שיפוץ ועיצוב הבית. באפליקציה, הפופולרית בקרב חובבי עיצוב פנים, ניתן בין השאר להתרשם מתמונות מרהיבות של בתים ועיצובי פנים מכל העולם - ואז ללחוץ על רהיט או אביזר מסוים בתמונה שמצא חן בעיניכם, ולרכוש ולהזמין אותו מיד.

אמנם האפליקציה זמינה גם בישראל, אך ה"דובדבן שבקצפת" - המרקטפלייס שבו אפשר לרכוש מוצרים, רהיטים ואביזרים ולהזמין הביתה, פעיל כרגע רק בארה"ב.

למה השירות לא קיים בישראל?

בהאוזז לא נותנים הסבר מדוע החברה לא זמינה בישראל, אך כרגע החברה מאפשרת הזמנת מוצרים רק בארה"ב. עם זאת, בחברה מדגישים כי האפליקציה ופיצ'רים מרכזיים אחרים בה זמינים בכל העולם, ושיש לה משתמשים גם בישראל. למשל, ניתן לגלות עיצובים של בתים ואף להתחבר לאנשי מקצוע ישראלים בתחום עיצוב הפנים. "האוזז היא מקום לקבל השראת עיצוב, למצוא אנשי מקצוע ולגלות מוצרים, וזה נכון לגבי כל משתמש, כולל בישראל", נמסר מהחברה.

3. "אובר של טכנאים"

פאלס (Puls), שהוקמה ב-2015 על ידי אייל רונן ואיתי הירש, החלה את דרכה באספקת שירותי תיקון סמארטפונים לפי דרישה - אבל מאז התרחבה וכיום היא מציעה שירות תיקונים והתקנות מסוגים שונים. לא רק תיקוני סמארטפונים אלא גם התקנת טלוויזיות, שערים חשמליים, מצלמות ומערכות אבטחה, תיקוני מוצרי חשמל כמו מקרר ומדיח, ובעתיד תציע גם שירותי אינסטלציה ותיקון מזגנים.

פאלס היא מעין "אובר של טכנאים", אתר אינטרנט אחד שבו הלקוח יכול לבחור סוגי שירותים שונים שלהם הוא זקוק כאשר הפלטפורמה הטכנולוגית של פאלס משדכת בין הצרכנים לבין טכנאי מתאים מבחינת מיקום ומיומנות. אף מובטח שהטכנאי יגיע כבר באותו יום. למי שנזקק פעם לטכנאי או איש שירות, והיה צריך להתחיל להתקשר, להתחנן ולהתמקח - פאלס נשמעת כמו חלום.

למה השירות לא קיים בישראל?

כרגע פאלס פרושה בארה"ב עם כ-5,000 טכנאים, אך לא במדינות נוספות. לדברי הירש, "אנו ממוקדים בצפון אמריקה כשוק המרכזי שלנו ובעתיד נשיק בטריטוריות אחרות - וישראל כמובן תהיה אחת מהן. החברה הושקה במקור בארה"ב והמייסדים פעלו בארה"ב. אף שאנו צומחים מהר, פאלס רק מגרדת חלק קטן מהשוק האמריקאי וממוקדת בהפיכת השירות למושלם לפני שנהפוך לגלובליים".

4. הזמנת תורים חכמה

בשנה שעברה חשפה גוגל את "דופלקס" - מערכת בינה מלאכותית שמסוגלת להזמין עבורכם שולחן במסעדה. דופלקס היא פרי פיתוח ישראלי: את פיתוח המערכת הגו והובילו מהנדסים ישראלים בגוגל העולמית ובמרכז המו"פ של החברה בישראל - בראשם יוסי מטיאס, סגן נשיא בגוגל ומנהל מרכז המו"פ של גוגל ישראל, והמהנדסים יניב לויתן ומתן קלמן.

איך זה עובד? דופלקס יכולה לחקות שיחת טלפון טבעית כאילו נעשתה על ידי אדם אמיתי, וממש לקיים שיחה טבעית בקול אנושי וסגנון דיבור טבעי - כולל המהומים והפסקות בין המשפטים - כאשר המוקדנים לא חושדים לרגע שמהצד השני משוחחת אתם מכונה (המערכת מקפידה להזדהות כמערכת אוטומטית). כך, כדי להזמין מקום בכל מסעדה - פשוט צריך לשלוח את גוגל. המוצר הפך באחרונה למסחרי לכל דבר: בתחילת מארס גוגל (1,244.47 +0.35%) הודיעה על הרחבת השירות שמאפשר להזמין מקום במסעדה, וכיום הוא זמין ב-43 מדינות בארה"ב.

למה השירות לא קיים בישראל?

גוגל לא התייחסה לנושא הזמינות בארץ, אך המערכת נמצאת עדיין בשלביה הראשונים, תומכת רק באנגלית ונמצאת רק בתחילת דרכה בארה"ב. למעשה, גוגל עדיין לא תומכת בישראל אפילו עם תוכנת הסיוע הקולית גוגל אסיסטנט. עד שזה לא יקרה - אין סיבה לצפות שדופלקס תהיה זמינה בישראל.

5. שידורים ב-360 מעלות

טכנולוגיית Intel True View היא פרי פיתוח ישראלי של הסטארט-אפ ריפליי, שנרכש על ידי אינטל ב-2016 ב-175 מיליון דולר. הטכנולוגיה מפותחת כיום בקבוצת הספורט באינטל ישראל, המנוהלת על ידי דודו בנעיון, וכוללת הצבת 38 מצלמות במגרש לצד תוכנה שמסוגלת לעבד את הנתונים ולשלב את התמונות ומאפשרת להציג שידורים חוזרים ב-360 מעלות. לשידור אפקט מרהיב נוסח ה"מטריקס", עם המצלמה ש"מסתובבת" סביב השחקנים במגרש, ומראה מה התרחש באותו רגע מזוויות שונות. ניתן גם לתת לצופים להקפיא רגעים במשחק ולראות את המגרש מנקודת מבטו של השחקן.

עד כה נהנו מהטכנולוגיה הזאת בעיקר צופים במשחקי פוטבול בארה"ב - והוכרזו שיתופי פעולה עם מועדוני כדורגל באנגליה.

למה השירות לא קיים בישראל?

לפי אינטל, היא פונה לשווקים גדולים ולליגות גדולות ומשמעותיות מבחינה עסקית, שכן כל התקנה של עשרות מצלמות ומערך דאטה תומך, דורשת השקעה כספית משמעותית - וכרגע אין מודל עסקי שתומך בהפעלה בליגות המקומיות בישראל.

פורסם ב-TheMarker

עוד ב-TheMarker

ספוטאינסט הישראלית רוכשת את סטראטקלאוד - כדי לקנות עוד כוח בענן
חברת EFI שהוקמה על ידי אפי ארזי נרכשת ב-1.7 מיליארד דולר

6. תמלול מהיר של הרצאות

חברת ורביט (Verbit) שהוקמה ב-2016 על ידי תום ליבנה, אריק שלף וקובי בן צבי, פיתחה מנוע תמלול טקסטים שאמור לייתר את הצורך בהקלדת טקסטים ותמלול (למשל, בבתי משפט או בהרצאות באוניברסיטה). הטכנולוגיה משלבת בינה מלאכותית של זיהוי דיבור יחד עם מתמללים אנושיים - ומבטיחה לספק שירותי תמלול מהירים באיכות שלטענתה עומדת על יותר מ-99% דיוק. המשתמשים יכולים להעלות קבצים ישירות לפטלפורמה או פשוט לחבר סרטון מיוטיוב או שירות וידאו אחר. מטה ומרכז המו"פ של החברה נמצא בישראל, אך השירות זמין כרגע רק בחו"ל - למשל, אצל גופים בתחום המשפט ואוניברסיטאות גדולות שצריכות לתמלל שיעורים כדי להנגישם לבעלי מוגבלויות.

למה השירות לא קיים בישראל?

בוורביט אומרים כי "אנחנו פועלים בשוק הישראלי מול גופים בתחום האקדמיה, הביטחון והמשפט - אך המערכת הטכנולוגית שלנו עדיין תומכת באופן מוגבל בשפה העברית, ומרבית התכנים הם באנגלית. כרגע אנחנו מפוקסי שוק בארה"ב, לכן המערכת תומכת בזמן זה באנגלית ובספרדית, שהן השפות שבהן הביקוש לתמלול הוא גבוה". עם זאת, על פי החברה, התוכנית האסטרטגית שלה היא להתפתח לשווקים חדשים ולשפות נוספות, וביניהן עברית.