רכישת חברת המציאות הרבודה אוקולוס על ידי פייסבוק לפני שבוע גררה, כרגיל, שלל תגובות. כמו בכל פעם בה פייסבוק קונה חברה קטנה יותר, הוצף האינטרנט בהגיגיהם של גולשים שתהו למה פייסבוק רצתה לקנות את החברה הצעירה ויותר מכך - מדוע חברה צעירה ומבטיחה מסכימה להירכש על ידי הרשת החברתית הידועה בנטייתה לגרום נזקים למוצרים שהיא קונה.
אך לעומת מקרים דומים, בהם הסתפקו משתמשים בחיפוש שירותים מתחרים לעבור אליהם או בהסתפקות בכתיבת תלונות ברשת, מקרה אוקולוס סחט מאוהדי החברה הקטנה רמות מרירות חסרות תקדים.
עוד סיפורים, סרטונים ותמונות בפייסבוק של NEXTER
"ציפינו לתגובות שליליות מאנשים בטווח הקצר, לא ציפינו לקבל כל כך הרבה איומי מוות ושיחות טלפון מטרידות שהתרחבו למשפחותינו", כתב מייסד החברה, פאלמר לאקי, בפורטל החברתי Reddit. לדבריו, הרבה מתומכי החברה ממורמרים מהרכישה, בעיקר בשל העובדה שזו אחת הפעמים הראשונות בה חברה שפעילותה מומנה מתרומות שגויסו בקמפיין מימון-המון (crowdfunding) נרכשת זמן קצר לאחר מכן בסכום דמיוני על ידי חברת ענק.
תומכי אוקולוס, שתרמו לה ב-2012 קרוב ל-2.5 מיליון דולר, מרגישים נבגדים, בשל כך שקיבלו תמורת תמיכתם תשורות צנועות כגון חולצות (לתורמים 25 דולר ומעלה), בעוד למעלה מ-6,000 איש ששילמו לחברה מאות ואף אלפי דולרים טרם קיבלו את התמורה הצפויה - משקפי המציאות המדומה שלה. אילו היו משקיעים אותם סכומים תמורת מניות במקום כתרומה, היו זוכים להחזר של מאות אחוזים בעת רכישת החברה בשני מיליארד דולר.
הדבר מעמיד בסימן שאלה את היחסים בין מיזמים ותורמיהם בפלטפורמות מימון-המון - יחסים שמלכתחילה זכו לביקורת רבה מצד רשויות חוק, שלא ידעו כיצד להתייחס למודל החברות הממומנות מתרומות שמתקבלות מגולשים שמעוניינים להשתתף בצורה זו או אחרת בהצלחת המוצרים. לאקי, מצידו, הבטיח כי במקרה של אוקולוס "נוכיח את עצמנו במעשים ולא בדיבורים", והוסיף כי אם התורמים עדיין ירגישו נבגדים בעוד שנה הוא יופתע.
עוד ב-NEXTER: