בעולם הטכנולוגיה אוהבים לשפוך הרבה מילים על מחשבים וסמארטפונים, אבל גם מוצרי החשמל הביתיים ראויים לתשומת לב. הבלוקים הגדולים והלבנים (בדרך-כלל), הם חלק חשוב מחיינו, וקשה לדמיין איך היינו מסתדרים בלי מקרר או מכונת כביסה. מוצרים אלו תפסו חלק נכבד בתערוכת האלקטרוניקה IFA שבברלין, ולנו היתה ההזדמנות לראות איך העתיד כבר משתלב לו בהווה.
מסך מגע לכולם
במהלך שבוע התערוכה, שנסגרמה אמש, הוצגו מאות מוצרים מהסוג שאנחנו מקווים תמיד לקנות רק פעם אחת בחיים - מקררים, מדיחי כלים, תנורים, מכונות ומייבשי כביסה ועוד. העיצובים של רובם, שכמעט לא השתנו בעשרות השנים האחרונות, עברו לאחרונה רפורמות מרחיקות לכת, ועתה הם נוטים לחלוק שאיפה משותפת - הוספה של מסך, רצוי מסך מגע.
בין המכשירים שזכו למסכים ניתן למנות עשרות דגמי מכונות כביסה, מקררים ואפילו כיריים. כך, למשל, רוב ה"מכשירים הלבנים" החדשים של חברות כמו LG, סמסונג, גרונדיג ועוד מצוידים במסכים המציגים את המידע הרלוונטי על פעילותם, מאפשרים לשלוט על עוצמת הפעלה ולבחור תוכניות שונות ואף לבצע חיפוש למתכוני בישול, תוכניות כביסה ייעודיות לבגדי תינוקות או ספורט וכדומה.
יצרנית שהפתיעה בתחום זה היא גרונדיג, שהכיריים החשמליים מדגם FlexiCook+ שלה אינם מחולקים ל"להבות", אלא ל"אזורים". ממסך המגע המשולב בהם ניתן לשלוט על עוצמת החום בכל אחד מ-11 האזורים בנפרד, והכיריים אף מסוגלים לזהות את האזורים עליהם נמצאים סירים על ידי שימוש בסירים מיוחדים עם טכנולוגיית אינדוקציה (השראה מגנטית) שמיקומם מוצג על המסך ומאפשר לשלוט על דרגת החום לפי סיר - גם אם הוא מונח על כמה אזורים יחד. עם זאת, גם סמסונג וגם גרונדיג עצמה לא הסתפקו בכך והציגו כיריים בעלות מערכות הקרנה למתכונים ולבקרים, בהתאמה.
אך המסך הוא ממש לא הכל. לא פחות חשוב ממנו הוא החיבור לאינטרנט - או מה שנקרא "האינטרנט של הדברים". JLG הקוריאנית הדגימה בתערוכה את שירות ה-HomeChat שלה, שהוכרז בתערוכת CES בינואר ומאפשר לבצע פעולות שונות במכונות בבית על ידי שימוש באפליקציית המסרים המיידיים הקוריאנית Line, הזמינה לכל סמארטפון ונתמכת על ידי המכשירים החדשים שלה.
כך, לדוגמה, ניתן לשלוח לשואב האבק הרובוטי הוראה להתחיל בניקיון, להפעיל את מכונת הכביסה ולקבל ממנה עזרה בבחירת התוכנית המתאימה לבגדים שהילדים הכניסו אליה כשחזרו מחוג הכדורגל, לקבל מהמקרר תמונה עדכנית של תכולת המדפים בכל פעם שנפתחת הדלת, כדי שתדעו מה צריך לקנות בדרך הביתה, ואף לקבל מתכונים מומלצים מהמקרר ומהתנור.
סמסונג, מצידה, העדיפה להציג את העתיד מאשר את ההווה. במופע חי שנערך כמה וכמה פעמים בכל יום הודגם "בית חכם" עתידי שלה, שהכיל כמה מוצרים קיימים אך גם אלמנטים שעדיין לא זמינים לצרכן. הדלת בבית הזה נפתחת על ידי הסמארטפון - גלקסי S5, כמובן - ועוזר וירטואלי בשם "סם" (נחשו למה הוא נקרא כך. רמז: אותה סיבה בגללה הטלפון הסלולרי הראשון שלה בישראל נקרא כך) מדבר עם בני הבית ועוזר להם לארגן מסיבת הפתעה ליום ההולדת של אמא, אותו בעלה ובנה חובבי הכדורגל שכחו, כמובן. בדרך הוא מפעיל את שואב האבק הרובוטי, כדי שהבית יהיה נקי כשאמא מגיעה, ואף מאפשר לאם עצמה לרגל אחרי ההכנות דרך מצלמת האבטחה או מצלמת הסקייפ המשולבת בחלק מדגמי הטלוויזיות של החברה.
באופן מפתיע, דווקא בתחום החיבור לאינטרנט בחרה גרונדיג בהתעלמות כמעט מוחלטת, מלבד איזור העסקים שלה שהציג עשרות מכשירים בעלי חיבור לאינטרנט - אך לא "מכשירים לבנים", אלא מכשירי רדיו המנגנים מוסיקה מהרשת, בנוסף לטלוויזיות, שהחיבור שלהן לרשת הפך לאחרונה לציפייה מובנת מאליה.
חברה אחרת שמתמקדת במכשירים ביתיים קטנים ומחוברים היא פיליפס, שכבר הפכה לשם דבר בתחום הנורות המחוברות בזכות סדרת ה-Hue שלה. בתערוכה בברלין היא הציגה דור חדש של בתי נורות חכמים בשם Hue Beyond, המאפשרים שליטה גם על נורות "טיפשות", לצד מטהר אוויר, מוניטור לתינוק ואף מכונות קפה - כולם עם יבור לאינטרנט.
עם כל כך הרבה מכשירים המחוברים לאינטרנט, השאלה היחידה שנשאלת כעת היא לא מתי הבית יהפוך לחכם, אלא כמה כסף אנחנו מוכנים כדי להשקיע כדי שזה יקרה. לגבי הפרטיות, כרגיל, נדאג (שלא לומר: נבכה) אחר כך.