הרחיקו את החתול מהשמנת
באיזה דפדפן אתם משתמשים כדי לקרוא את הכתבה הזאת? כמו רוב הישראלים, סביר להניח שאתם משתמשים ב-Google Chrome או Safari; אבל האמת היא שזה קצת כמו לתת לחתול לשמור על השמנת בכל מה שנוגע לענייני פרטיות, שכן לחברות עסקיות יש אינטרס ברור ללמוד היטב את דרכי השימוש שלנו.
לכן, ההמלצה הראשונה בנוגע לפרטיות ברשת היא להשתמש בדפדפן שמראש תוכנן להיות ממוקד בענייני פרטיות, ובייחוד כזה שחוסם "עוגיות מעקב" (cookies) וכל צורה אחרת של מעקב ברשת, מה שמקשה על מפרסמים וחברות ניתוח מידע שסוחרות במידע שהן אוספות לעקוב אחר הפעילות של המשתמש ברשת. הדוגמאות הכי מוכרות לדפדפנים כאלה הם Firefox או Brave, שגם מסייעים בהגנה מפני ניסיונות פישינג ופרסומות קופצות, אך כמובן שיש אפשרויות נוספות.
אל תהיו אגרנים
אתם ודאי מכירים את זה שכבר אחרי שתי אותיות שהקלדתם בשורת החיפוש, אתם מקבלים הצעה להשלמה אוטומטית שמתאימה בול למה שרציתם לחפש. זה כמובן לא במקרה, וקשור גם כן למעקב אחר המידע, העדפות ורצונות שלנו שמתבצע ברשת
מכאן מגיעה ההמלצה השנייה שלנו: העדיפו תמיד להשתמש במנוע חיפוש שלא עוקב אחרי היסטוריית החיפוש ולא מתאים את תוצאות החיפוש באופן אישי על-סמך פעולות קודמות שביצעתם ברשת. למי שלא משתמשים במנועי חיפוש כאלה זה אולי ישמע קצת מוזר, אבל האמת היא שקיימות אפשרויות טובות מאוד ברשת לקבל תוצאות חיפוש שאינן מותנות בהיסטוריית החיפושים שלך או כל מידע אישי שנאגר עליך, ומספקות תוצאות אובייקטיביות לחלוטין. דוגמה בולטת למנוע כזה הוא DuckDuckGo שהשימוש בו הולך ונהיה נפוץ, אך קיימים גם מוצרים טובים אחרים שניתן להיעזר בהם.
אף אחד עדיין לא התחרט על פוסט שהוא לא העלה
ההמלצה השלישית, ואולי הקשה ביותר ליישום, היא לזכור שברשתות החברתיות המושג של פרטיות כבר מזמן קיבל משמעות חדשה. כדי לשמור על פרטיות ברשתות החברתיות, חשוב שתהיו סלקטיביים עם המידע שאתם משתפים באינסטגרם, פייסבוק, טיקטוק, טוויטר וכו'; וכמובן גם שתתאימו את הגדרות הפרטיות שלכם בהתאם. למשל, הגדירו כי רק חברים שלכם יכולים לראות את הפרסומים שלכם, ולא כולם או "חברים של חברים" שזו אופציית ברירת המחדל בחלק מהרשתות החברתיות; כללו כמה שפחות מידע בפרופיל שלכם.
זה לא סוד שהרשתות החברתיות משמשות כיום כאחד מהמקורות המרכזיים לאיסוף מידע על ההרגלים, הרצונות וההעדפות שלנו. כולנו משתמשים ברשתות החברתיות, והציפייה שהן לא יאספו עלינו מידע בכלל לא ממש ריאלית. עם זאת, אפשר בהחלט לצמצם באופן דרמטי את המידע שאנחנו מספקים לרשתות, הן באמצעות שימוש חכם ומושכל בהגדרות, והן בזכות חשיבה מוקדמת לגבי איזה תכנים אנחנו מעלים לשם.
רפואה מונעת
ההמלצה הרביעית שמעט מידי משתמשים מיישמים קשורה לתוספים לדפדפן (extensions) שמאפשרים לחסום מעקב של רשתות פרסום וחברות לניתוח מידע. התוספים האלה זמינים כמעט בכל הדפדפנים המוכרים. הבולטים שבהם הם Ghostery או Privacy Badger שמספקים הגנה די טובה, אך כמובן שיש עוד תוספות בשוק. באמצעות תוספים כאלה, ניתן לשלוט איזה מידע נאסף לגבי השימוש שלנו, לחסום מעקב רק של חברות ספציפיות וגם לחסום מעקב לחלוטין.
למי שלא מכירים, נספר שתוספים לדפדפן הם מעין תוכנות זעירות שניתן להתקין בדפדפן אשר מספקות פונקציונליות שלא קיימת בו במקור. נציין שקיימים אינספור תוספים, לא רק בתחומי הגנת הפרטיות או מניעת איסוף מידע.
דוראל ישי הוא מנכ"ל משותף ב-StartPlan מקבוצת AnyApp, וטל לוי הוא סמנכ"ל טכנולוגיות ב-AnyApp