בחודשים האחרונים רוחות של שינוי נושבות על אינסטגרם ופייסבוק. ההבנה שעולם הרשתות מתחיל לנוע קדימה, יחד עם החשש להתעורר יום אחד ולגלות שהן כבר לא רלוונטיות, מניע את הרשתות החברתיות הפופולריות וראשיהן אל עבר שינוי הפיד, השקת פיצ'רים חדשים בקצב מסחרר, הקמת תוכנית תגמול רחבה ליוצרים ורצון לשקיפות רבה יותר עם המשתמשים, במטרה ליצור עמם קרבה.

אחד הביטויים לתהליך השקיפות והפתיחות שעובר על אינסטגרם, מגיע בימים האחרונים כשמנכ"ל החברה, אדם מוסרי, מפרסם באתר של האפליקציה מאמר, שמסביר איך האלגוריתם של החברה פועל. הדבר הראשון שהוא מבהיר - בניגוד לדעה הרווחת, לאינסטגרם אין אלגוריתם אחד אלא כמה, שלכל אחד מטרה משלו ותעדוף תוכן שונה. אינסטגרם מפעילה אלגוריתם נפרד לרילס, לסטורים, לאקספלור ולפיד ואם אתם רוצים להפוך תוכן לוויראלי, אתם צריכים לנקוט בגישה ואסטרטגיה שונה עבור כל אחד מהם.

במהלך השנים למדנו שפיד וסטוריז הם מקומות שבהם אנשים רוצים לצפות בתוכן שמגיע מהחברים, מהמשפחה ומהאנשים שהכי קרובים אליהם, אבל מצד שני הם רוצים לגלות משהו חדש לגמרי ב-Explore", מספר מוסרי.

מהו המנגנון שעומד מאחורי האלגוריתם של אינסטגרם?

 לאינסטגרם יש מספר אותות (או "סיגנלים") מרכזיים שמנחים את האלגוריתמים שלהם, שתפקידם הוא לגרום לכם לבלות באפליקציה כמה שיותר:

  1. מדד הפופולריות של הפוסט - כמות הלייקים שקיבלו הפוסט, התגובות, השיתופים, כמה משתמשים שמרו את הפוסט והאם יש סיכוי גבוה שיכנס לפרופיל של מפרסם הפוסט.  אינסטגרם בוחנת גם מתי התוכן פורסם, מה האורך שלו והמיקום שצורף לו. בכל הנוגע לאלגוריתם של ה-"אקספלור" ישנה חשיבות רבה יותר גם למהירות בה נוצרת אינטראקציה עם התוכן.
  2. פעילות המשתמשים באפליקציה - אינסטגרם בוחנת לאילו פוסטים נתתם לייק, שיתפתם, הגבתם, שמרתם אותם והקדשתם זמן ניכר לצפייה בהם, איזה סוג תוכן בדרך כלל מעניין אתכם, האם אתם עושים שימוש בנייד או במחשב להתחברות, מעדיפים סרטונים או תמונות ועוד. בכל הנוגע לזמן פרסום התוכן, קיימת לו חשיבות אך יותר מעטה, שכן אינסטגרם נותנת חשיבות גבוהה יותר לרמת העניין שיוצר התוכן. לכן, תוכלו למצוא בפיד שלכם פוסטים שהועלו לפני כמה דקות, כמה שעות או כמה ימים גם.
  3. אינטראקציה קודמת - האם יצרתם בשבועות האחרונים איזושהי אינטראקציה עם האדם שעלה את התוכן, כמו תגובה, לייק, שיתוף וכו' ובאיזו תדירות.

האלגוריתם של סרטוני רילס: עדיפות לסרטונים מצחיקים, קצרים עם סאונד קליט וטרנדי

האלגוריתם של סרטוני הרילס המצליחים, שתוך קצת יותר משנה כבר הצליחו לכבוש את לב משתמשיה ולגרום להם להקדיש כ-20% מהזמן שלהם באפליקציה, נותן תעדוף לסרטונים שהאפליקציה סבורה שהם בעלי סיכוי טוב שתצפו בהם עד הסוף. הרי בעולם בו אנחנו מוצפים בתוכן, רוב המשתמשים נוטשים סרטונים ברגע הראשון שהם מאבדים עניין.

אינסטגרם גם מבינה שהמשתמשים באים להעביר את הזמן עם סרטונים מצחיקים ומהנים וגם להם נותנת עדיפות, בנוסף לסרטונים שהיא סבורה שהמשתמשים יעברו לדף של קטע המוזיקלי שנבחר לסרטון, ואולי ייקחו ממנו השראה או שיעברו לצפות בסרטונים נוספים שהשתמשו באותו הקטע, ויבלו עוד קצת זמן באפליקציה.

כמו בדוגמה של סרטון שפרסמה לינור אברג'יל, שעושה שימוש בטרנד שכולל גם את הסאונד בתוכו, ונותנת לו את הזווית שלה בצורה מצחיקה ומשעשעת שרלוונטית להרבה אנשים כשהיא מדגימה איך היא כאילו "בורחת" מהבית, כשבעלה מזמין את המשפחה שלו לשבת.

 

בנוסף, אינסטגרם מצהירה שהיא לא תתעדף רילס ברזולוציה נמוכה, כאלה שמתעסקים בנושאים פוליטיים או שנעשו ע"י דמויות פוליטיות, וכן כאלו שיובאו מהטיקטוק ויש עליהם את סימן המסחר שלה.

בפרט פיקנטי ומעניין, מספר מנכ"ל אינסטגרם, שעד לאחרונה נמנעה האפליקציה מלפרסם פוסטים רבים מאותו אדם ברצף או סטורים ששותפו מחדש (regram), כדי לאפשר לאנשים להיחשף לתוכן שונה וחדשני כמה שאפשר. אבל בעקבות תלונות של לא מעט משתמשים, על כך שהתוכן שהעלו באירועים חברתיים משמעותיים, כמו המונדיאל למשל או מחאות חברתיות אחרות, לא זכה לחשיפה מספקת, אינסטגרם החליטה להחריג אירועים אלה, ולהתאים את האלגוריתם שלה לכך.

דנה גלבוע, מרצה ומנחת סדנאות בעולמות הסושיאל  (צילום: נועה גל בשארי)
דנה גלבוע, מרצה ומנחת סדנאות בעולמות הסושיאל |צילום: נועה גל בשארי

איך החשיפה האחרונה של אינסטגרם יכולה לסייע לנו לשפר את הוויראליות של התוכן?

בכל הנוגע לרילס וסטורים, החשיפה האחרונה מלמדת אותנו על החשיבות של יצירת עניין כבר בשניות הראשונות של הסרטון. ודאו שהסרטונים שאתם מעלים ימשכו את המשתמשים ויצרו אצלם עניין להמשיך לצפות. כבר בהתחלה תציגו למשתמשים עם מה הם הולכים לצאת מהסרטון. כמו כן, הימנעו מ-"שוטים" בלי פואנטה, שלא מחדשים שום דבר ושלא יוצרים את אפקט ה-"וואו" שילהיב את הקהל שלכם ויגרום לו להבין שבסרטון שלכם יש דברים שהוא טרם ראה. חשוב גם להפיק סרטונים קצרים ולא ארוכים מדי, ולצרף לסרטון טקסט שמדגיש את הדברים החשובים שאתם רוצים להעביר בו, יחד עם "טיזרים" שיצרו ציפייה להמשך הסרטון.

בנוסף, חשוב למצוא קטעי קול קליטים ומתאימים לסרטונים. אפליקציית הטיקטוק העלתה מאוד את הפופולריות של הקטעים המוזיקליים שמצורפים לסרטונים, כשלא מעט להיטים שכובשים את מצעדי ההשמעות בכל העולם, התגלו בזכותה. לכן, חשוב לתת דגש מיוחד לקטעי הקול שאתם מצרפים. אני ממליצה שבכל פעם שאתם רואים סרטונים או שומעים סאונדים שאהבתם, צרפו אותם לתיקייה, שתאפשר לכם לקבל השראה לסרטונים עתידיים שתכינו.

דוגמה לשימוש בסרטון שהצליח להתפוצץ ברשת, בזכות מוזיקה קליטה וצילום מרגש, אפשר לקחת מחשבון של משתמש אינסטגרם עם פחות מ-7,000 עוקבים, שהגיע לקרוב ל-4 מיליון צפיות ולמעל 117,000 לייקים בסרטון שהכין על רקע הים ומוזיקה טרנדית שכוללת קאבר לשיר Night Changes של להקת One Direction.

דנה גלבוע היא יועצת אסטרטגית בעולמות הסושיאל לארגונים, חברות ועסקים, מרצה ומומחית בטקטיקות לקידום אורגני משמעות.