העוזרת שלא רוצה לעזור

שוק העוזרות הווירטואליות מגיע לנקודת רתיחה, ונדמה שכל חברה שמכבדת את עצמה מתגאה בימים אלה באינטליגנציה מלאכותית שיודעת לקבל הנחיות. אחרי אלקסה, סירי, גוגל אסיסטנט, קורטאנה, ביקסבי והעוזרות של ווטסון ושאומי, גם חברת LG השיקה בתערוכת CES האחרונה בלאס וגאס עוזרת וירטואלית חדשה בשם קלואי (CLOi) שמגיבה לפקודות קוליות. בערך. כלומר, ממש לא.

קלואי אמורה לסייע למשתמש לשלוט על מכשירי הבית חכם של LG - אך במהלך מצגת ההדגמה של סגן נשיא השיווק של החברה, דייוויד ונדרוול, קלואי פשוט השתתקה וסירבה לשתף פעולה. ונדרוול שאל אותה לא פחות משלוש שאלות: "האם מחזור שטיפת הכלים מוכן?", "מה יש לאכול הערב?" ו"קלואי, את כבר מדברת איתי? אילו מתכונים אפשר להכין עם עוף?", ופעם אחר פעם נתקל בשתיקה מהדהדת, מה שהפך את המצגת כולה לבדיחה אחת גדולה.


"בפעם הראשונה כולם צחקו וחשבו שזו סתם תקלה", אמר אחד הנוכחים באולם, "בפעם השנייה נפל האסימון שמשהו לא בסדר, וכשזה נכשל שוב, הייתה דממת הלם בקהל ואז החלה מהומה ואנשים פשוט ריחמו על הבחור".

הבמאי שלא הצליח לקרוא תסריט

גם חברת סמסונג לא חפה מתקלות, אלא שבמקרה שלה הפדיחה הכי איומה שקרתה לה בכלל לא התרחשה באשמתה. ובכן, סוג של, כי היא זו שבחרה לשפצר השקה ולפזר קצת אבק כוכבים מיותר - מה שהתברר כטעות גדולה. במהלך תערוכת CES 2014 בלאס וגאס הציגה סמסונג טלוויזיית 4K שאז נחשבה עצומה, בגודל של 105 אינץ', עם מסך קמור. כדי להגביר את ההתלהבות מהאיכות של הטלוויזיה, העלתה סמסונג לבמה את במאי סרטי "הרובוטריקים", מייקל ביי, כדי שישבח, יפאר וירומם את האיכות הקולנועית של המפלצת הביתית החדשה.

אלא שביי הוכיח שהוא אולי במאי שמסוגל לעמוד בראש סרטים עם תקציבים של מיליונים, אבל לקרוא כמה שורות מטלפרומפטר זה קצת גדול עליו. מנקודת מבטם של הצופים זה נראה כך: ביי עלה לבמה, התחיל להגיד משהו שקשור ליצירת עולמות, ואז פשוט הפסיק, מלמל משהו על המוניטור, התחרפן, התנצל והתחפף מהבמה כלעומת שבא.

כל העסק היה מביך, עבור ביי ועבור סמסונג כאחד. לאחר מכן ניסה ביי להסביר שברגע שהתחיל לקרוא את הטקסט שלו מהטלפרומפטר הוא פספס שורה אחת ולא הצליח להדביק את הפער, כי הטלפרומפטר המשיך לרוץ ולרוץ. "וואו! עשיתי מעצמי צחוק ב-CES", כתב בבלוג שלו, "אני מניח שהופעות חיות הן לא הקטע שלי". קצת, כן.

רדו מהרשת

אפל חוותה לא מעט תקלות טכניות מביכות בזמן השקות מוצרים, והנה אחת העיקריות שבהן: במהלך כנס 2010 WWDC הציג מנכ"ל החברה סטיב ג'ובס את אייפון 4. כשמנה את חידושי המכשיר התייחס ג'ובס בין היתר למהירות הגלישה המשופרת שלו, וניסה להדגים לנוכחים בחדר כמה מהר הוא מסוגל לגלוש באתרי אינטרנט. אלא שג'ובס נתקל בלא אחת, אלא בשתי הודעות שגיאה, ציין שהוא לא מבין מה קורה ונאלץ לעבור הלאה ולהמשיך במצגת, לקול צחוקו המתגלגל של הקהל.

פדיחה פומבית הייתה הסיוט הגדול ביותר של ג'ובס, וסביר להניח שעשרות אנשים מאחורי הקלעים חששו לחייהם אם לא תימצא הסיבה במהרה. מאוחר יותר במצגת בישר ג'ובס לקהל כי ההדגמה שלו קרסה משום שהנוכחים "חנקו" את רשת הווייפי של האולם ולכן הוא לא הצליח לגלוש. אז, כמו מורה הסתדרות מן המניין, דרש ג'ובס מהקהל לסגור את המכשירים האלקטרוניים שלהם, להניח אותם על הרצפה ולוודא שהם משגיחים אחד על השני. לאחר מכן ביצע את שיחת ה-Facetime הראשונה על גבי הרשת האלחוטית, תוך כדי עקיצות חוזרות ונשנות של הנוכחים באולם שטרם כיבו את חיבור הווייפי שלהם. כי אצל אפל הלקוח, כידוע, תמיד אשם.

זיהוי הפנים נכשל, הקש קוד כמו ניאנדרתל

בשביל המבוכה השנייה של אפל לא צריך ללכת רחוק מדי: לפני פחות משנה, בהשקת מכשיר האייפון X עם טכנולוגיית זיהוי הפנים הראשונה של החברה, התרגש מנהל מחלקת התוכנה קרייג פדריקי להדגים לקהל כיצד הוא פשוט מביט במכשיר ומשחרר את הנעילה. פדריקי ניסה לעשות זאת פעמיים - אך המכשיר פשוט סירב להיפתח, ודרש במקום זאת להכניס ידנית את קוד הנעילה. פדריקי צחק במבוכה, ועבר מיד למכשיר הגיבוי שהיה מונח לצדו, ובו הכל עבד כרגיל.

אלפי גולשים ועיתונאים מיהרו להכריז כי מדובר בהוכחה שטכנולוגיית Face ID פשוט אינה אמינה, ושהחברה עושה מעצמה צחוק. בהודעה רשמית שמסרה החברה לאחר האירוע היא הסבירה כי במהלך ההכנות למצגת, טכנאים מתעסקים עם המכשירים עליהם מתבצעת ההדגמה ומזיזים אותם ממקום למקום. טכנולוגיית זיהוי הפנים, אם כך, טעתה לחשוב שאנשים שונים מנסים לפתוח את המכשיר שוב ושוב, ועל כן מיהרה לנעול אותו לאחר כמה ניסיונות לא מוצלחים ודרשה מפדריקי את קוד השחרור. אפל אפילו טענה כי למעשה מדובר בתעודת יושר לכמה שהטכנולוגיה מאובטחת - אבל האינטרנט כמובן כבר הספיק להתמלא במצקצקים והפדיחה תהיה מתועדת לעולמי עד.

לשווק באתר שלא באמת עובד

איזו חברה גדולה חסרה בינתיים ברשימה הזו? נכון, גוגל - והנה זה בא. גם לחברת האינטרנט הגדולה בעולם יש פדיחות באמתחתה, אם כי היא נוטה להסתיר אותן עד כמה שאפשר ובניגוד לאחרות – יש לה את הכוח לעשות את זה. זו הסיבה שאם תחפשו בגוגל "youtube marketing awards 2008" לא תמצאו כמעט אף זכר לאירוע שערכה החברה ובו חילקה פרסים לחברות פרסום קטנות שהשכילו לנצל את פלטפורמת השיווק ביוטיוב. האירוע ככל הנראה היה נטול עיתונאים כמעט לחלוטין, למעט כתב של הסיאטל טיימס, שדיווח על תקרית מביכה במיוחד.

ככל הנראה במהלך המצגת של סוזי ריידר, ראש מחלקת השיווק של יוטיוב, אף אחד מסרטוני היוטיוב שהיא ניסתה להקרין לא עבד, והיא נאלצה פשוט להמשיך במצגת רצינית על יכולות השיווק של האתר... מבלי יכולת להשתמש בו. הכתב המשיך לתאר כי כאשר אנשים אחרים עלו לבמה והציגו מצגות משלהם, מערכת הסאונד והמקרנים עבדו כרגיל ובאופן מושלם, וכי התקלה המוזרה של יוטיוב הייתה קטסטרופית ונלעגת במיוחד. הדיווח ההוא של הסיאטל טיימס, כאמור, כבר מזמן ירד מהרשת, הלינק המקורי שבור וכמובן שאין אף סרטון יוטיוב של התקרית. צירוף מקרים?

להיעזר שנייה במתחרים

חברה שדווקא לא מהססת להעלות את הפאשלות שלה ליוטיוב היא מיקרוסופט, שרק לפני מספר חודשים נתפסה בפאשלה מביכה שהתרחשה במהלך מצגת שערכה החברה על שירותי הענן שלה לעסקים, Azure. מנהל הפרויקט, מייקל ליוורת'י, ניסה בסך הכל להדגים כיצד ניתן להעביר מידע בקלות לשירותי הענן של מיקרוסופט באמצעות הדפדפן הרשמי של החברה, אדג'. הטעות שלו? הוא השתמש בדפדפן הרשמי של החברה, אדג'.

אדג' היה אמור להיות הגרסה הצעירה והבועטת של אינטרנט אקספלורר האיטי והחבוט - אבל גם שנתיים וחצי לאחר השקתו הוא עדיין לא מצליח לצבור פופולאריות ראויה, אולי בין היתר בגלל מה שקרה בהשקה: ליוורת'י גילה שדפדפן האדג' שלו נתקע וקפא באמצע המצגת. הוא מיהר להתייחס למקרה בצחוק: "אני תמיד אוהב שמצגות נהרסות", אבל באופן מפתיע זה לא גרם לאדג' לעבוד. לאחר ניסיון כושל נוסף, ליוורת'י לא התבלבל, ניגש לחנות האפליקציות של מיקרוסופט והוריד מהר את דפדפן הכרום המתחרה, שכידוע שייך לגוגל. הסלוגן של כרום, "לגלוש מהר יותר", סיפק אירוניה ויזואלית הולמת לקולות הצחוק של כמה מאנשי הקהל.

לאחר מכן, במהלך ההתקנה (הדי מהירה, יש לציין), נשאל ליוורת'י אם ברצונו לשלוח נתוני שימוש לגוגל כדי לשפר את הדפדפן, והוא כמובן בחר לבטל את האופציה הזו ואמר בקול: "אנחנו לא הולכים לסייע לגוגל כרום להיות מהיר יותר", והמשיך בהדגמה. מאוחר יותר הסביר שבמחשבים על הבמה הותקנה גירסה מיוחדת ונעולה של אדג', שגרמה למספר דברים לא לעבוד. אלא שזה, כמובן, לא מסביר מדוע איש לא ניסה להתכונן מראש ולהעביר את המצגת במלואה על הבמה לפני האירוע.

מסכים כחולים בכל מקום

ולסיום, הנה ריכוז קצר של תקלות מביכות במיוחד מבית היוצר של מיקרוסופט, ככל הנראה החברה הטכנולוגית היחידה שהצליחה למרות, ולא בגלל, איכות המוצרים שלה:

בשנת 1997 התכוננה החברה להשיק את מערכת ההפעלה החדשה ווינדוס 98, והדגימה בשידור חי בטלוויזיה כיצד ניתן לחבר אליה סורק באמצעות חריץ ה-USB כאשר המערכת מזהה אותו אוטומטית ללא צורך בהתקנת דרייבר - אלא שהמערכת הגיבה במסך המוות הכחול, ומייסד מיקרוסופט הנבוך, ביל גייטס, הגיב ב"זו כנראה הסיבה שבגללה אנחנו לא משיקים עדיין את המערכת".

בשנת 2006 הדגימה החברה את מערכת ההפעלה ווינדוס ויסטה - שנחשבת כיום לגרועה ביותר בתולדותיה - ונציג החברה ניסה להשוויץ ביכולות זיהוי הקול המתוחכמות שלה באמצעות הכתבה של מכתב לאמו. אלא שהמערכת החליטה על דעת עצמה שמדובר במכתב לדודתו, סירבה לניסיונותיו לתקן את הטעות והמשיכה בתמלול של הודעה קריפית במיוחד בנוגע לרצח כפול.

בשנת 2012 השיקה החברה את טאבלט הסרפס הראשון שלה, שפשוט קפא על הבמה באמצע המצגת וסירב להגיב לכל מגע, עד שלבסוף הוחלף בטאבלט גיבוי.

עוד בשנת 2012: במהלך תערוכת CES הדגים בכיר במיקרוסופט, ג'ו בלפיורי, את יכולת ההכתבה ב-Windows Phone וניסה להכתיב את הודעת הטקסט "Sounds Great", אלא שהמערכת זיהתה ושלחה רק את המילה Sound. בלפיורי המשיך במצגת כרגיל ורק חייך לעצמו כשאמר: "הכל עובד בצורה מושלמת!".

בשנת 2015 ניסה מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נדלה, להדגים כיצד העוזרת הווירטואלית קורטאנה מסוגלת להבין ולנתח בקשות עסקיות, וביקש ממנה להציג את הזדמנויות ההשקעה שנמצאות בסיכון גדול יחסית, והיא בתמורה הבינה שהוא מבקש ממנה מקומות לקנות בהם חלב. נדלה חזר על השאלה, וכשראה שקורטאנה שוב לא מבינה את כוונתו נאנח בייאוש, ואמר: "לא, זה לא מה שרציתי, בחייכם...". לבסוף כמעט ויתר על התענוג והכריז "לא, זה לא הולך לעבוד", עד שאחד העובדים מאחורי הקלעים גרם לקורטאנה להציג את התמלול המבוקש.