מתוך הסרט:

מחשב שולחני לבית ב-49% הנחה, ממיר שהופך כל טלוויזיה לחכמה ב-50% הנחה, מראה לרכב עם מסך מובנה ב-62% הנחה, מגנטים בעיצוב אישי ב-75% הנחה וסט סכינים ב-61% הנחה – אלו הם רק כמה מאלפי המבצעים האורבים לגולש הישראלי באלפי אתרים והודעות מייל מדי יום. רבים מהמבצעים האלה עשויים לחסוך לקונה כסף רב לעומת המחירים הרגילים בחנויות, אך הם גם עלולים לגרום לו להתחיל לרכוש ללא הבחנה ולבזבז בסופו של דבר יותר כסף ממה שהיה מוציא אם היה ממשיך לקנות מוצרים יקרים – מלכודת דבש.

שירן סבג (27) מהצפון: "קניתי ברשת סלון ב-10,000 שקלים"

הכירו את שירן סבג (27), צעירה מאזור הצפון, שכמעט שלא זוכרת איך נראות חנויות פיזיות. היא קונה הכל ברשת – החל מהבית, אותו מצאה באמצעות אתר "יד 2", דרך הריהוט ומוצרי החשמל ועד לקניות המזון השבועיות.

"אני לא זוכרת איך זה התחיל", אומרת סבג ל-NEXTER, אך מייחסת את חיבתה לקניות ברשת לאחיה, שיעץ להוריה לפני כעשור, בימים בהם אתרי הקניות המרכזיים בישראל היו "פי1000" ו"אולסייל", לבדוק בהם את מחירה של מכונת הכביסה שרצו לקנות. "ההפרש מהמחיר בחנות היה עצום. ההורים שלי היו מרוצים מהרכישה, ומאז זה התחיל להתגלגל שכל דבר שרוצים לקנות הולכים לחנות, בודקים, הולכים לבדוק באינטרנט, מגלים הפרש גדול במחיר וקונים. זה נהיה הרגל שהוא גם נוח".

אם תחילה היתה סבג קונה באינטרנט רק את המוצרים ההכרחיים אותם הצליחה למצוא במחירים זולים יותר, הרי שעם כניסת אתרי הקופונים לזירה היא עברה שלב: "כשהקופונים צצו התחילו הדברים המיותרים. פתאום יש קופון למסעדה שבחיים לא היית בה, וזה נראה שווה, 60 שקלים לזוג, אז קונים ונוסעים במיוחד כדי לנצל קופון. אתה גם קונה דברים שאתה לא באמת צריך".

מה הדברים הכי מיותרים שקנית ברשת?
"כדורים שאמורים לייבש את הכביסה. מכניסים אותם למייבש, הם עושים חשמל סטטי ומקצרים את זמן הייבוש בחצי. הם לא עבדו, אז עכשיו הבן משחק איתם. קניתי גם מדף שקוף לספרים וכל מיני המצאות מוזרות".

רימו אותך ברשת הרבה פעמים עם מוצרים שלא באמת שווים את הכסף?
"מה זה לא! זה אפילו יותר טוב ממה שאתה קונה בחנות, כי אני יכולה לקרוא את התגובות של אנשים אחרים על המוצר והחנות. בדרך כלל זה גם מגיע מהר, שירות יותר טוב, סטטוס הזמנה מעודכן, הרבה יותר מסודר". בחנויות הפיזיות בארץ, לעומת זאת, היא מספרת על חוויות של עוגמת נפש כגון משלוח שלא הגיע מעולם והיא נאלצה לבטל אותו, וכשהזמינה את אותו מוצר ברשת הוא הגיע אחרי יומיים.

עם זאת, היא אומרת, קשה לשמור על איפוק לאור הזמינות והקלות של הקניות ברשת. "כשהייתי בחופשת לידה זה היה ממש מכה, כי הייתי כל הזמן בבית, בלי הכנסה, וקניתי בלי שהיה לי כסף לזה. פשוט אין לזה סוף".

כיום קונה סבג ברשת כ-20 מוצרים בחודש. המוצר היקר ביותר שרכשה היה סלון ב-10,000 שקלים. לדבריה, היא חוסכת כסף בעזרת קופונים ואתרים זולים ומאוד מרוצה. מאז סיפור כדורי ייבוש הכביסה היא גם נזהרת יותר שלא לקנות מוצרים מיותרים.

מסע קניות ברשת, כך זה נראה במציאות

 

אסנת הררי פחימה (36) ממודיעין: "בחודש אחד הוצאתי כ-2,500 שקל על קניות ברשת"

גם אסנת הררי-פחימה (36), אם ל-3 ילדים וכלבה, המתגוררת במודיעין ועובדת במשרדי ההנהלה של רשת קרביץ הממוקמים בעיר, מדווחת כי הקניות ברשת חוסכות לה כסף מצד אחד אך גורמות לה לבזבז יותר מצד שני.

"זה התחיל לפני 4 שנים, מזה שנפגשנו לראשונה עם אתר 'בהצדעה' לאנשי מילואים. באותו יום שנחשפנו אליו נחשפנו גם לקטע של קניות ברשת - כמה זה מהיר, זמין ולפעמים גם משתלם". המשפחה רכשה מוצר דרך המועדון, ומאז עברה בהדרגה לקניות ברשת. כיום מדווחת הררי-פחימה שהיא גולשת באיביי, מקבלת התראות מגרופון ומאתרים סלולריים ואפילו הנחות על מוצרים חדשים של נייקי, כאשר את הכל היא עושה מהמחשב בבית או מהטלפון בתור לרופא.

בחודש שעבר, לדוגמא, היא הוציאה כ-2,500 שקל על קניות ברשת. מצד אחד, היא אומרת, הקניות ברשת חוסכות כסף. "אני ספורטאית, רצה המון, מרתונים וחצאי מרתונים. אני הולכת לחנות, מודדת ומזמינה מכל מיני אתרים יותר בזול. לפעמים מקבלים גם מתנות".

"למרות, ואולי בגלל, המחירים והקלות, אני מבזבזת הרבה יותר – הרבה יותר! – מאשר אם הייתי הולכת לחנויות בארץ. ברור שההוצאה החודשית היא מעבר. אני קונה המון שטויות נלוות כמו אביזרים לרכב. אני אפילו לא יודעת איפה המפתח שקניתי לאוטו. קניתי גם שתי דיבוריות - למקרה שלאחת יקרה משהו".

"אני לא מכורה, ואם אי פעם אגלה שאני מפתחת התמכרות – אפסיק"

איביי (צילום: Bryan Bedder, GettyImages IL)
"היופי באינטרנט מבחינת הרבה לקוחות הוא שלא מכירים אותם אישית"|צילום: Bryan Bedder, GettyImages IL

ובכל זאת, לדברי הררי-פחימה, "יש לי את הקווים האדומים שאני לא עוברת. אני עוקבת אחר חשבון הבנק באופן יומיומי ויודעת בדיוק כמה אני יכולה להשקיע באותו חודש. אני לא מגיעה למצב שאני מבזבזת בצורה שאני לא יודעת איך לשלם". בנוסף, היא מספרת, "רוב המוצרים שאני קונה, אני כן משתמשת בהם. אני לא מכורה, ואם אי פעם אגלה שאני מפתחת התמכרות – אפסיק". אך היא מודה ש"הרבה אנשים די נסחפים".

כיום קונה הררי-פחימה ברשת כ-50 פריטים מדי חודש, ביניהם אביזרי ספורט, חופשות וטיולים, גאדג'טים ועוד. היא אף הדביקה את בנה בן ה-12 בחיידק: "המשפט הראשון שלו כשהוא קם בבוקר הוא 'מה ערך הדולר היום'", היא אומרת.

את לא מפחדת לתת לו לגלוש באתרי קניות? לא חסרים מקרים של ילדים שביצעו רכישות באלפי דולרים על חשבון ההורים.
"הוא די עם רגליים על הקרקע ואין דבר כזה שהוא יעשה רכישה בלי אישור שלנו. בנינו אמון איתו, שהוא מקבל כל מה שהוא רוצה - באישור שלנו".

ו.ר. (50) מבאר שבע: "רכשתי קופון באלפי שקלים"

בזבזנית נוספת היא ו.ר. (50), תושבת באר שבע, המגדירה את עצמה "מכורה קשה לקופונים". את ההיכרות שלה עם קניות מבוססות רשת התחילה באתר הקופונים גרופון, ובהמשך הכירה עוד אתרים בתחום. היא רוכשת כל שבוע לפחות שני קופונים, בסכום מצטבר של מאות שקלים בחודש, ולאחרונה מצאה את עצמה רוכשת קופון ליין ב-2,000 שקל וקופון לחופשה בחו"ל באלפי שקלים. בדרך כלל היא רוכשת בעיקר קופוני מזון.

"אני משתדלת לא לקנות שטויות", אומרת ו.ר., "אבל נפלתי למשל פעמיים עם קופונים שלא הגעתי לעסק של הקופון בזמן. בשיא טיפשותי קניתי קופון לאלבום תמונות דיגיטלי ולא הצלחתי להסתדר בלהגיע לחנות והקופון הלך. מן הסתם יש עוד מקרים שאני לא זוכרת אבל אני ממש משתדלת לא לקנות קופונים".

"אני חושבת שאני מוציאה יותר מאשר לפני שהתחלתי עם הקופונים", היא אומרת. "זה מפתה, כי נניח שיש קופון למעדנייה ששווה ערך ל-100 שקל וצריך לקנות ב-50. אני לא זוכרת אף פעם שלא קניתי ביותר במצב כזה". היא מוסיפה ש"כל התמכרות היא לא בריאה. קופונים אני מודה שזה לא בריא לכיס. אני יודעת שאני משלה את עצמי שאני צרכנית מאוד מאומנת וקונה דברים בחצי מחיר, אבל כמובן שזו אשליה".

למרות זאת, כרגע היא לא שוקלת לוותר על החוויה. "אני משתדלת להיות עם יד על הדופק, אבל מודה באשמה – לפעמים לא מתאפקת וקונה קופונים בעשרות שקלים שלא אשתמש בהם".

רונן ברייב (30) מחולון: " מבזבז כ-5 שעות ביום על בדיקת קופונים, מקבל בכל בוקר כ-30 מיילים על מבצעים"

רונן ברייב
בודק קופונים במשך 5 שעות ביום. רונן ברייב

דוגמה לשימוש יחסית אחראי בקופונים ואתרי קניות מצאנו בחולון. רונן ברייב (30), אב לשניים העובד כטכנאי בחברת הייטק, היה לפני מספר שנים במצב כלכלי קשה. כמו כל זוג צעיר, הוא ואשתו לא הצליחו "לגמור את החודש" והיו במינוס נצחי – עד שגילו את הקופונים.

"זה התחיל לפני שנתיים-שלוש, כשנכנסו גרופון לארץ, ואז לאט לאט התחילו לקום אתרים שמחקים את גרופון ומוכרים כל מה שצריך". ברייב החל להירשם לעדכונים מכל אתר אפשרי, ולמד עם הזמן לסנן את הלא אמינים. כיום הוא מבלה כ-5 שעות ביום על בדיקת קופונים, מקבל בכל בוקר כ-30 מיילים וקונה בפועל כ-20 פריטים ברשת, בעוד את שאר הרכישות הוא מבצע בחנויות בעזרת קופונים שנמצאו ברשת או קופוני מבצעים הזמינים בחנויות עצמן.

"הקניות הן הדרך שלי לחסוך", אומר ברייב ל-NEXTER, ומוסיף כי בזכות השימוש האינטנסיבי בקופונים בשווי מאות שקלים בכל חודש, קונה משפחתו את כל המוצרים, "אני יודע בדיוק מה אני מחפש ומה אני צריך". ברייב הוא אף בעל למופת, שמכין לאשתו רשימות קניות מבוססות קופונים, ואף הפך למומחה המבצעים של המשפחה והחברים בעבודה.

"בעבר הייתי נגרר", הוא מודה. "זה מאוד מושך. אבל בשנה האחרונה אני ואשתי הבנו איך לנצל את זה כמו שצריך ואנחנו קונים לפי צורך ולא כל דבר שנראה לנו ואנחנו לא צריכים אותו. תמיד בראש קיים הפחד לחזור למינוס ולחובות. אני לא רוצה לחזור לשם. היום אני במצב כלכלי טוב מאוד, ואני ואשתי מאוד שקולים".

קנייה ממוצעת של ישראלי ברשת עומדת על כ-800 שקלים

סיגל כספי, מנכ
"מעל 5 הזמנות בחודש- זו התמכרות". סיגל כספי, מנכ"ל וואלה שופס

"כל אדם אחראי להוצאותיו, ועליו לוודא שהוא לא רוכש ללא בקרה עד לשאיבת כל מקורותיו הכספיים", אומרת סיגל כספי, מנכ"ל וואלה שופס, אתר קניות אונליין, בראיון ל-NEXTER וחושפת כמה נתונים מסקרנים על הרגלי הרכישות של הישראלים באתר. היא מספרת כי הישראלים גולשים באתר בכל שעות היום, כאשר שעות השיא הן שעות העבודה – מ-9:00 עד 16:00 ואחרי 19:00 בערב.

"מבחינה דמוגרפית", היא מספרת, "כ-60% מהמשתמשים אצלנו הם גברים לעומת 40% נשים, 70% מלקוחות האתר עד גיל 45 לעומת כ-30% מבוגרים יותר. קנייה ממוצעת אצלנו עומדת על כ-800 שקלים, ואני יכולה להעריך שלקוח שמבצע אצלנו מעל 5 הזמנות בחודש הוא סוג של מכור".

היא מוסיפה: "היופי באינטרנט מבחינת הרבה לקוחות הוא שלא מכירים אותם אישית והם יכולים לקנות מה שירצו,  בלי שיגידו להם אם זה ביכולותיהם או לא".

מחקר שביצע מכון שילוב מילוורד בראון עבור גוגל ישראל לרגל ועידת Go E-Commerce, שתערך ביום חמישי הקרוב (18 ביולי) על ידי מידע כנסים בשיתוף NEXTER, מגלה כי 80% מהישראלים קונים ברשת. מפילוח תחומי הרכישות הפופולאריים ביותר עולה כי הישראלים קונים בעיקר כרטיסים לאירועים (48%), מוצרי צריכה כגון גאדג'טים, ספרים דיסקים, מוצרי ספורט וצעצועים (35%) וחופשות (32%). סוגי הרכישות הפחות נפוצות ברשת כוללות רהיטים (28%), ביגוד (24%), מזון ושירותים פיננסיים (13%) ומוצרי קוסמטיקה (10%).

למרות זאת, עסקים בישראל לרוב אינם מציעים אפשרויות אטרקטיביות לרכישה ברשת, וכך נוצר מצב בו רוב הקניות של ישראלים באינטרנט – כ-60% - נעשות באתרים בחו"ל, למרות ש-70% מהקונים בארץ היו מוכנים לשלם 5% יותר כדי לרכוש את המוצרים בעברית.

"הבעיה אצל בעלי העסקים היא שרובם שייכים לדור הבוגר יותר", מסבירה כספי. "בשבילם, אינטרנט הוא לא דבר טריוויאלי. להקמת חנות באינטרנט דרוש ידע ויכולת, ויש לזה גם עלויות התחלתיות לא נמוכות. נכון שגם להקים סניף פיזי מלווה בעלויות, אבל אותן בעלי העסקים מכירים".

כך לא תיסחפו עם השופינג

מכורה לקניות

 

"קודם כל צריך לבדוק ממי קונים", אומרת כספי. "לא להיסחף ולהסתבך עם אתרים לא אמינים; לקרוא את המפרט של המוצר ולוודא שהוא מתאים לצרכיך; אם עדיין יש ספיקות ושאלות - להרים טלפון, לשאול ולברר".

היא מוסיפה כי בוואלה שופס למשל יש לכל לקוח "כרטיס לקוח, בו אתה יכול לבדוק כל מה שקני אי פעם ולאילו סכומים זה מצטבר". בנוסף, היא אומרת, "אם קנית משהוא והתחרטת - חוק הגנת הצרכן מאפשר להחזיר אותו במגבלת זמן מסוימת אם לא השתמשת בו".

העצות שמספקת כספי לקנייה בטוחה ברשת כוללות גם קנייה דרך אתרים מוכרים, בעלי יכולת לספק אבטחה מספקת לפרטי האשראי של הלקוח, עם מועדי אספקה קצרים ככל הניתן, עם פרטי יצירת קשר ועם מוקדי שירות. "הצרכן צריך לבדוק דברים כאלה לפני שהוא מבצע את הקנייה", היא מסכמת.