תמונת עמוד תכנית דרור גלוברמן (צילום: קשת 12)
תמונת עמוד תכנית דרור גלוברמן|צילום: קשת 12
בחודשים הקרובים גם אנחנו בישראל נוכל לעלות על מכונית אוטונומית. 

סוף סוף! משרד התחבורה מאשר בימים אלה לחברות כמו מובילאיי ויאנדקס להפעיל כאן שירותי רובוטקסי - מוניות שיסיעו נוסעים וינהגו את עצמן בעצמן. למה זה טוב? כי הגורם האנושי אחראי ל-94% אחוזים קטנים מכל תאונות הדרכים. אם נוציא אותו מהכביש - נרוויח המון בטיחות. נחסוך חיים. וזה גם נוח.

אלא שעד כה - זה לא בדיוק עובד לפי התוכניות. למרות התחזיות, המכונית האוטונומית עדיין לא בטוחה הרבה - הרבה יותר מנהג אנושי, כפי שהיא אמורה להיות. היא עוד צריכה להתאמן בתנאי אמת - בכביש ישראלי צר, משובש ומלא הפתעות לא משמחות. 

ובינתיים יש גם נפגעים. בישראל כמה היו כמה אינסידנטים קטנים עם מכוניות בניסוי, ובארה"ב היו תאונות של ממש: לפני כמה חודשים נהרגו שניים כשטסלה במצב אוטונומי התנגשה בעץ. אנחנו יודעים המון פרטים על התאונה הזו, כי היא פורסמה בהרחבה בכל רחבי העולם. אחד מהנוסעים ישב ליד הנהג, השני ישב מאחור. האוטו החמיץ פנייה בכביש, והמשיך במהירות גבוהה ישר לתוך העץ, התפוצץ ונדלק. השניים נשרפו, ואי אפשר היה לכבות את הסוללה הבוערת שבתוך הרכב. כמה רעש, פחד ואימה, בעיקר בתקשורת.

איזה מזל שלא נפגעו עוד אנשים. נהגים אחרים, הולכי רגל, כאלה שאפילו לא בחרו לנסוע בו. ובכל זאת, משרד התחבורה מביא את הרכב האוטונומי גם לכבישים שלנו?

מובילאיי (צילום: מובילאיי)
מובילאיי|צילום: מובילאיי

הכותרת מפחידה? זה לא חשוב

אז כן, מגיע כל הכבוד לשרה הנוכחית מירב מיכאלי וגם לקודמתה מירי רגב, שדחפו את העניין בנחישות ובזהירות הראויה. למרות שהחברות המסחריות רצו כבר להפעיל שירות מלא - משרד התחבורה הלך על ניסוי זהיר ומוגבל. 500 מוניות אוטונומיות, בשטח גיאוגרפי מוגבל, תחת פיקוח מחמיר, קנסות מוכפלים וביטוח מוגדל, טווח זמן קצוב מראש ואפשרות ביטול. 

מגיע כל הכבוד לאנשי משרד התחבורה שלא נבהלו מהכותרות בעולם, ומומלץ להם גם לא להיבהל מהנפגעים חלילה ומהכותרות שעוד יגיעו גם בישראל. והן יגיעו. 

כי אנשים ייפגעו מהרובוט הזה, ואנחנו בתקשורת נאכל לכם את הראש. אני כבר מדמיין את הכותרות: "סכנת האוטונומי". "רובוט קטלני". "מחדל בכבישים". ועדיין - תזכרו שלא זו השאלה. 

כי בזמן שעשינו בתקשורת רעש אדיר על אותם שני הרוגים באותה התאונה של טסלה - לא דיברנו על עוד 4,000 איש שמתו באותו יום בממוצע בכל העולם בתאונות דרכים "רגילות". שנהרגו סתם על ידי בני אדם והטעויות שלהם. זה לא מרגש אף אחד. אין כותרות. אבל הם הסיפור האמיתי. כי בעוד שאנחנו נספור את הנפגעים מכלי רכב אוטונומיים, לא נספור את התאונות שהרכב זה מנע, ואת ההרוגים שלא נהרגו. 

קרה לכם שהמכונית העכשווית שלכם דפקה לכם ברקס אוטונומי בזמן שהעיניים שלכם היו במקום אחר (לא אמרתי סלולרי) והצילה אתכם? תכפילו את זה פי מאה.

רכב אוטונומי של יאנדקס (צילום: Andrey Rudakov/Bloomberg via Getty Images)
רכב אוטונומי של יאנדקס|צילום: Andrey Rudakov/Bloomberg via Getty Images
 

אפס תאונות? לא יקרה 

פרופ' אמנון שעשוע ממובילאיי מדבר על מכונית בטוחה פי מאה או פי אלף מרמת הבטיחות המקובלת היום בנהיגה אנושית. זה יעד מכובד שעוד טעון הוכחה. את זה לא מוכיחים בכותרות, אלא בנתונים: כמה תאונות וכמה הרוגים לכל מיליון מייל של נסיעה. בתעשייה מסתובבים היום נתונים שונים וסותרים על הביצועים של המכוניות האוטונומיות. זה מה שמשרד התחבורה צריך לבדוק. ועל הדרך לזכור: המכונית האוטונומית לא תגיע לאפס תאונות, אבל אם היא תצליח להגיע להיות "רק" פי עשרה יותר בטוחה מנהג אנושי, גם זה יהיה מדהים. תחשבו  על זה במונחים כלל-ארציים - במקום 360 הרוגים בשנה, רק 36. זה 324 אנשים שחייהם ניצלו. 

כדי להציל הרבה חיים בעתיד - צריך לקחת סיכון מחושב היום, ולא לזרוק את הבטיחות עם המים העכורים של כותרות צעקניות. עכשיו התפקיד של משרד התחבורה זה לפקח על כל ברקס, כל שריטה וכל פגוש. לשמור את העיניים ואת הפוקוס על הנתונים. אם זה לא יעבוד - לבטל את הפרויקט לגמרי. אבל אם כן - הלוואי שנזכה ויבטלו לנו את רישיונות הנהיגה.

@drorgloberman

אם אתם מכירים מישהו בחברת Tetavi, אל תגידו לו ״אין בעיה אחי תעשה מה שבא לך״

♬ original sound - Dror Globerman