מכירים את השיחות האלה - "שלום אדוני, זאת נופר מהוט מובייל, רצינו להציע לך חבילת סלולר זולה יותר"?, אז שיחות כאלה לא תקבלו בשבועיים הקרובים, וזה בטח לא יחסר לכם. משרד התקשורת אוסר על חברות הסלולר לפרסם מבצעים חדשים ללקוחות. זה עוד מילא - שר התקשורת דוד (דודי) אמסלם רוצה לעצור את ניוד המספרים - כלומר, שלא נוכל יותר לקחת את מספר הסלולר שלנו ולעבור איתו לחברה אחרת. כשאי אפשר לקחת את המספר איתך - אנשים לא עוברים בין חברות, גם אם המחירים גבוהים. בקיצור: משרד התקשורת מנסה לעצור את התחרות בשוק הסלולר ולגרום לעליית מחירים. 

שר התקשורת דודי אמסלם כבר הכין הצעת חוק לעצירת ניוד המספרים. עד שזה יעבור, הוא אסר על חברות הסלולר לעשות פעולות שיווק חדשות. המשמעות היא פגיעה בנו הלקוחות, כי השר מקטין את התחרות ומוביל לעליית מחירים. האיסור פוגע גם באלפי עובדי קבלן שעוסקים בשיווק בחברות הסלולר. "5,000 עובדים שיכלו להמשיך לעבוד מהבית, הפסיקו לעבוד", אומר ערן מדר, בעלים של חברה שמספקת שירותי שיווק לחברות הסלולר. "במקום שכר הם הולכים לקבל דמי אבטלה מהמדינה, ועלולים להגיע לפת לחם. יחד איתם עשרות חברות כמוני הפסיקו לפעול". ההנחיות פוגעות גם בחברות הסלולר הקטנות שמנסות להתחרות, להוריד מחירים ולמשוך לקוחות. ומי מרוויח? חברות הסלולר הגדולות: פלאפון, סלקום ופרטנר. 

חברת סלקום צפתה את הנולד. היא הזדרזה לעצור את פעולות השיווק הרבה לפני שההנחיות יצאו ממשרד התקשורת. למעשה, את ההוראה שלה לעצור את פעולות המכר (ובכך להפסיק התקשרויות עם קבלנים ולשלוח עובדים רבים ללשכת האבטלה) היא שיגרה כבר ב-15 במרץ, וכתבה "כדי לעמוד בהנחיות הרגולציה העדכניות… אנו נאלצים בשלב זה להפסיק את פעילויות המכר". הכוונה, לפי סלקום, היא לא להנחיות הרגולציה של משרד התקשורת - אלא לאלה של משרד הבריאות שיצאו בלילה הקודם, ודרשו מהחברות להפחית במספר העובדים ולמנוע התקהלויות. סלקום החליטה לבצע את ההוראה בצורת קיצוץ שירותי המכירות על עובדיהם, וזו זכותה המלאה (למרות שהעובדים, לפי טענת מעסיקיהם, יכלו לעבוד גם מהבית).

ההודעה של סלקום (צילום: צילום מסך)
המסמך המחשיד מסלקום|צילום: צילום מסך

כעבור שלושה ימים, פורסם שמשרד התקשורת שוקל לשגר הנחיה שתהפוך את הצעד שבו בחרה סלקום - לחובה כלל ענפית ותעצור את פעילויות המכר בכלל ענף הסלולר. ההנחיה נכנסה לתוקף ב-24 במרץ, ובמשרד מתכוונים ללכת עוד צעד - ולבטל את ניוד המספרים בחוק. לטענתם, באופן זמני.
"סלקום הובילה את המהלך, חד וחלק", אומר גורם בחברה. "אם הייתי מנכ"ל סלקום הייתי עושה אותו דבר. כי סלקום מדממת חודש בחודשו. היא משלמת מיליוני שקלים למשווקים כדי לשמר את הסטטוס-קוו במספר הלקוחות שלה. היא הבינה שאם תצליח לעצור את הניודים בכל החברות בשוק - היא תפסיק לבזבז כסף על משווקים - אבל כמות לקוחות לא תשתנה. לכן היא עצרה את כל הפעילויות שגורמות לתחרות בשוק". 

"בהתחלה משרד התקשורת התנגד להרחבת המהלך לכלל השוק, אבל הסכים בגלל טענת הקורונה. הסיפור של 'להתמקד בשירות הטכני בתקופת הקורונה' הוא חסר משמעות. אלה אנשים אחרים שעושים עבודה אחרת". 

אז זה לא קשור לקורונה? "בשום דרך. אם כבר, בגלל הקורונה יש יותר מכירות בשוק, כי אנשים רוצים לחסוך הוצאות ויש להם זמן לטפל בזה. אז הם עוברים על סעיפי ההוצאות שלהם. סלקום עצרו את פעילויות המכר, ובמשך שבועיים הם הפסידו 7,500 לקוחות לחברות האחרות. עכשיו הם הצליחו לשים פלסטר: לעצור את כל התחרות דרך משרד התקשורת ולמנוע מהמתחרים לגנוב להם לקוחות. קורונה זה תירוץ. סלקום אולי תרוויח, אבל אלפי אנשים איבדו היום את פרנסתם, למרות שיש מספיק עבודה וכסף לכולם".

חשוב להדגיש: זכותה של סלקום לפעול כרצונה, להקצות משאבים אחרת ולהפסיק מחלקות ושירותים. אבל מדוע משרד התקשורת הזדרז להפוך את ההחלטה של סלקום להוראה כלל ענפית להקפאת התחרות? ואת מי היא משרתת? מדוע לא להתיר לחברות להחליט במה להתמקד? איפה התחרות החופשית?

"תקדים מסוכן"

ברשות התחרות כבר מזהירים: זה תקדים מסוכן. מחר גם הסופרמרקטים יגידו - תנו לנו פטור מהתחרות לתקופת הקורונה. אבל אם נקום מהקורונה ולא תהיה תשתית תחרותית למשק, אומרים ברשות התחרות, זו תהיה בכיה לדורות. 

במשרד התקשורת טוענים שהם מנסים לעזור לחברות הסלולר להתמקד במתן שירות טכני חיוני בזמן הקורונה והעומסים שנלווים אליו - ולא להתפזר על מאמצים שיווקיים. הם טוענים שיש עלייה בגלישה בהיקף של 20%-30% שמכבידה על רשת האינטרנט בשעות הערב המאוחרות, למרות שהחברות ערוכות למתן מענה גם בעומסים משמעותיים יותר. "המהלך יאפשר לחברות לרכז מאמץ בתחום הכשירות הטכנית, יאפשר צמצום כוח אדם שבשגרה מופנה לגיוס ושימור לקוחות, וכן בטווח הנראה לעין ייתן ודאות פיננסית מסוימת לחברות", נמסר בהודעה.

הגדולות הרוויחו שלוש פעמים 

החלק הראשון של ההודעה לא הגיוני במיוחד. הרי העובדים שעוסקים בשיווק הם לא אלה שעסוקים בכשירות טכנית. אלה אנשים אחרים. אז "ריכוז מאמץ" לא קשור כאן. מה שמאוד הגיוני זה החלק השני - "לתת ודאות פיננסית לחברות". במילים פחות מכובסות - לתת להן כסף. כי החברות הגדולות הרוויחו שלוש פעמים: הן גם שלחו את עובדי השיווק הביתה וחסכו את עלות השכר שלהם (והטילו אותה על המדינה בצורת דמי אבטלה), הן גם עצרו את אובדן הלקוחות שהיו בוחרים לעבור לרשת אחרת והן גם לא צריכות להוריד מחירים, ובטווח הארוך נפתחה כאן דלת לעליית מחירים בשוק הסלולר.  

ואם תשאלו אותי, מה ששר התקשורת ומשרדו מנסים לעשות הוא לא תמוה - הוא מקומם ומכעיס ומטריף את הדעת. רבע מהאזרחים מובטלים, אחרים קוצצו בשכר, כולנו צריכים להדק את החגורה. הם הכי צריכים "ודאות פיננסית מסוימת". עד שהצלחנו להביא תחרותיות לשוק הסלולר ולהוריד מחירים ב-90% - עכשיו אתם מסובבים את הגלגל אחורה? אתם רוצים שיעלו חזרה? אתם מעדיפים את החברות הגדולות על פני האזרח הקטן? אשאל את זה הכי בעדינות שאני יכול - את מי משרת שר התקשורת דודי אמסלם, ולמה? 

***

מסלקום נמסר בתגובה: "סלקום דוחה מכל וכל את התזה הקונספירטיבית המוצגת בכתבה. המסמך המדובר עסק בדרישות רגולציה של משרד הבריאות, להפחתת כמות העובדים בכל מקום עבודה. אין ולא היה לו כל קשר למשרד התקשורת. לאור הנחיית משרד הבריאות, הוציאה סלקום עובדים לחל"ת והחליטה שהעובדים שנשארו לעבוד בחברה בתקופת המשבר יעסקו בשירות בלבד. החלטה זו הסבה לסלקום נזקים כספיים משמעותיים בשל הימנעותה, ביוזמתה, ממכירת ציוד קצה כמכשירי סלולר ומוצרים נוספים. הניסיון לקשור בין מסמך זה לבין החלטת משרד התקשורת הינו שקרי ותלוש מהמציאות. זאת ועוד – בעוד שהחלטת משרד התקשורת עסקה בניוד מספרי סלולר בלבד, ההחלטה העצמאית של סלקום עסקה בביטול כל פעולות המכר היזום כולל, כאמור, מכירת ציוד קצה אשר מכניס לחברה כסף רב. כל זאת עשינו על מנת להעניק ללקוחותינו שירות מיטבי גם בתקופה זו".

ממשרד התקשורת לא התקבלה תגובה. לכשתתקבל נפרסמה כאן.