תמונת עמוד תכנית דרור גלוברמן (צילום: קשת 12)
דרור גלוברמן|צילום: קשת 12

לא הצלחתי להרים את הראש. אני עומד על הבמה בכנס בינה מלאכותית. הקהל מחכה למילה הבאה, ופתאום נוחתת עלי סחרחורת נוראית. כאילו השתכרתי למוות. אני לא מבין מה קורה, לא מצליח להתרכז, לא מצליח להוציא מילה. סביבי הקהל בציפייה דרוכה.

זה לא חלום בלהות, זה קרה באמת, השבוע בכנס AIL בקומה 50 במגדל תל אביבי. כשהצלחתי להרים את הראש קלטתי שכולם מסתכלים - אבל לא עלי, אלא על המנורות המתנדנדות בתקרה. הבניין נע כלולב. מסתבר שאם כבר רעידת אדמה, אז קומה 50 זה לא המקום הכי נעים להיות בו. כשההיסטריה חלפה, נשארנו עם הסמליות. רעידת אדמה.

באותו יום, שני אחה"צ, הודיע מנכ"ל גוגל ואלפבית סונדאר פיצ'אי על שילוב צ'אט הבינה המלאכותית של גוגל בתוך מנוע החיפוש שלה. קוראים לזה Bard, והוא אמור לענות על שאלות באופן דומה למדי ל-ChatGPT. הציפיות היו בשמיים.

למחרת, שלישי, פגשתי כמה מהמנכ"לים של החברות הכי גדולות בישראל לשיחה על בינה מלאכותית יוצרת (Generative AI). כולם היו דרוכים. ברור להם שהשינוי הזה עלול לקבוע את גורל העסק שלך בשנים הקרובות, לא משנה באיזה תחום. אפילו אם המתחרים שלך יצליחו להתייעל ב-10% בזכות שימוש נכון - אתה בבעיה, כי לא זזת מספיק מהר.
ובזמן שאנחנו משוחחים, הודיעה מיקרוסופט שתשלב את ChatGPT שבו היא מושקעת (דרך חברת OpenAI) בתוך מנוע החיפוש שלה, בינג. אני יודע שאתם לא משתמשים בו. גם אני לא. בינתיים. אבל תראו מה כותב קווין רוז בניו יורק טיימס: "בינג (כן, בינג) החזיר את העניין לעולם החיפוש".
המנוע החדש עדיין סגור לנסיינים, אבל אחרי שבילה מולו כמה שעות, חזר פרשן הטכנולוגיה מהופנט. "זה שיפור משמעותי על פני גוגל", קבע.
איך עובד החיפוש החדש? מסך החיפוש מתפצל לשניים. בצד אחד של המסך מופיעות תוצאות חיפוש ופרסומות כמקובל. בצד השני, הבינה המלאכותית בונה מול עיניך מענה מדויק למה ששאלת. והחשוב - התשובה מרוצפת בלינקים ומראי מקום. זה מה שחסר בגירסה הנוכחית של ChatGPT, וזו אחת הביקורות עליה - אי הדיוקים והקושי לוודא מהימנות. חלק מהשמועות טוענות שמיקרוסופט שילבה כבר את הגירסה החדשה של המנוע, GPT-4.

רוז ביקש תפריט לארוחה צמחונית, ואז המשיך וביקש את המרכיבים והכמויות לכל המנות והיכן קונים אותן (זה היופי בצ'אט, אפשר להעמיק את החיפוש ולהמשיך לשאול באותו עניין). הוא ביקש תוכניות לטיולים, רעיונות למתנות, סיכומי ספרים וסרטים. המנוע כמעט ולא נפל. החיבור עם מנוע חיפוש, מתברר, משפר משמעותית את התוצאות של הבינה המלאכותית עצמה, ומאפשר לה לדייק ולהיות מעודכנת.
אגב, גם דפדפן האדג' של מיקרוסופט, שעד כה השתמשנו בו רק פעם אחת - כדי להוריד את הקובץ התקנה של כרום - השתדרג מהותית, והוא יודע לכתוב עבורכם בלוגים ומיילים ולסכם אתרים בשניות. את הביקורת שלו סיכם רוז במלים: "אני הולך לעשות משהו שלא חשבתי שאעשה: להחליף את מנוע החיפוש שלי מגוגל לבינג. גוגל, מקור המידע של כל חיי הבוגרים עד כה, תצטרך להילחם כדי להשיג אותי בחזרה" (ניסיתי גם. ישראל חסומה אפילו לכניסה לרשימת ההמתנה).
למחרת, רביעי, הציגה גוגל את המנוע שלה, וכל מה שאנחנו זוכרים זה שהוא שגה בתשובה לאחת השאלות. לחובבי ארכיאולוגיה טכנולוגית: בעוד מיקרוסופט חגגה את "רגע האייפון" שלה, גוגל שחזרה את מבוכת "המסך הכחול" של מיקרוסופט.
המניה שלה צללה, אבל אסור להתבלבל: זו מבוכה רגעית. השעשוע הקסום עומד לחדור ולשבש כל כך הרבה תחומי חיים, תעשיות וכלכלות, ולהגדיר אותם מהתחלה. האינטרנט כולו יתארגן מחדש סביב הטכנולוגיה הזו - אתרים יקרסו, אחרים יפרחו. הבינה המלאכותית ובפרט זו היוצרת, הן רעידת אדמה עצומה, שרעשי המשנה שלה יגיעו גם אליכן ואליכם לא בעוד הרבה זמן. כותבים, עורכי דין, רואי חשבון, מתכנתות, מנהלי שירות לקוחות, מעצבים, בנקאים, גרפיקאיות, דוגמנים, רופאות, חוקרות - בכולם זה ייגע ובאופן דרמטי. בדיוק כמו שעשה האינטרנט עצמו, רק יותר מהר. האם אנחנו מוכנים לזה כמדינה? האם אתם מוכנים לזה כבני אדם?

 

הפרנסה שלנו בסכנה 

כמו שאני נגנב עליה, אני גם מודאג מהבינה המלאכותית. ChatGPT טוען ש"אין לי העדפות או רגשות אישיים. נועדתי להגיב לשאלות ולספק מידע כמיטב יכולתי, ללא כל הטייה אישית". 

לא מדויק. נכון שאין ל-AI יותר מודעות עצמית מלמברג. זה רק כלי, לא אישיות. 

אבל איפה ChatGPT טועה? בהטייה. אינספור פעמים כבר הוכחו הטיות בקרב מערכות בינה מלאכותית, שנובעות רובן ככולן מההטיות במידע שעליו הבינה המלאכותית מתאמנת - מידע אנושי. הדוגמה הכי מוכרת היא הטייה גזעית של מערכת הבינה המלאכותית האמיתית שממליצה לשופטים בארה"ב האם להאריך מעצר של חשודים. היא מוטה נגד שחורים. למה? כי היא למדה משנים של החלטות של שופטים לבנים.

גם ChatGPT לא חף מהטיות: לאחרונה הוא סירב לכתוב מאמר המונה את מעלותיו של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ. לכתוב מאמר דומה לגבי ביידן לא היתה לו בעיה. למה? אפשר רק לנחש. 

מה עוד מדאיג? שרמת הדיוק של הצ'אטים האלה, כמו שראינו באירוע של גוגל השבוע, עוד לא מספיק טובה. אבל התשובה המיידית שהוא מציע? נוחה בטירוף. לכן כישורי המחקר בגוגל שכבר פיתחנו - יתנוונו במהירות, ונישאר עם מידע בעייתי. שנית, לא תהיה לנו סיבה ללחוץ על לינקים ולהיכנס לאתרים, והם יפסידו המון תנועה וכסף.  
המסקנה: בינה מלאכותית היא כוח אדיר. היא תחזק את החזקים: גופים אינטרסנטיים, חברות ומדינות. לעיתים על חשבון הציבור הרחב. כבר היום האלגוריתמים שבשירות גוגל ופייסבוק דוחפים לכולנו שקרים וזעם ברשתות החברתיות. מדאיג גם השינוי התעסוקתי המהיר שהבינה הזו כבר מחוללת. ארכיטקט שיודע לתכנן בניינים עם בינה מלאכותית כבר יעיל היום יותר מעמיתו שעדיין משתמש בכלים המקובלים. זה שינוי שיותיר מיליונים ללא פרנסה ובלי הזדמנות להשכיל ולהיערך. השינוי הזה ירחיב במהירות את הפערים הכלכליים. והמדינה - אף מדינה - לא מספיקה להיערך עם מענה משפטי, כלכלי ותעסוקתי. 

קחו את הכסף שלי 

אני מבקש מגוגל, מפייסבוק, מטיקטוק, קחו את הכסף שלי. ואתם, תנו לי שנייה לשכנע אתכם למה כדאי לשלם על שירותים באינטרנט.

כשאתה משלם, אתה הבוס. משרתים רק אותך. אבל כשזה בחינם - אתה המוצר. זוכרים?

עשינו טעות גדולה. כולנו. לפני 25 שנה, כשרק התחלנו לגלוש, זוכרים?

קיבלנו חיפוש בחינם, דואר בחינם, חדשות בחינם, רשת חברתית בחינם. מוסיקה וסרטים גנבנו בחינם. זה היה חדש, קצת מפוקפק, אבל בזכות החינם האינטרנט נכנס מהר לכל בית.

מי שיער שהסירוב שלנו לתת כסף - יוליד מפלצות טכנולוגיות כמו גוגל ופייסבוק שמתמחות בלקחת מאיתנו דברים אחרים, כמו פרטיות ותשומת לב, ובלהשפיע עלינו בלי שנרגיש - עבור המפרסמים.

גוגל, פייסבוק (צילום: Koshiro K, shutterstock)
גוגל, פייסבוק|צילום: Koshiro K, shutterstock

כי אם לא שילמתי, אני המוצר. צדים את תשומת הלב שלי - בעזרת נשים יפות מדי או סטטוסים מרגיזים או שקריים - ומוכרים אותה למפרסמים. ואנחנו נשארים עם המחירים הנפשיים, החברתיים והפוליטיים המוכחים: שנאה עצמית. שנאה לאחרים. זה הרבה יותר כואב מלשלם 20 או 100 שקל בחודש.

אבל עכשיו נולדה הזדמנות לשנות את זה! הבינה המלאכותית שנכנסה השבוע לתוך מנועי החיפוש של גוגל ומיקרוסופט - בעצם המציאה מחדש את החיפוש. רק מה, לא ברור מאיפה היא תרוויח כסף.

אז יש לי רעיון מדהים: קחו את הכסף מאיתנו - ותנו שירות מעולה. רק לנו. בלי לשרת עוד אינטרסים ומפרסמים. 

הבינה המלאכותית יודעת לעשות עלינו מניפולציות. להכניס לנו רעיונות, דעות ורצונות בלי שנשים לב. היא עושה את זה היום, אבל הזדמנות כזו לתיקון באה רק פעם בכמה עשורים, כשכללי המשחק נכתבים מחדש. הסיכוי היחיד שלנו לשפר את מעמדנו, הוא אם נתנגד להשפעה הזאת, אם נדרוש מהמדינה ומהחוק להגן עלינו, ואם נסכים לשלם בעצמנו את עלות השירות במקום המפרסמים. השאלה החשובה בעיני היא לא מה הסיכוי שזה יקרה. אלא מה התרחיש האלטרנטיבי, שבו מפרסמים חמושים בטכנולוגיה המטורפת הזאת משחקים במוח שלנו כמו מריונטה.