קניתם בגד מאסוס והוא לא מתאים, או קפה מנספרסו וזה לא הטעם שרציתם – מה עושים? צריך להחזיר. חברת HFD, שמפעילה את E-Post (איפוסט), הודיעה שהיא מקימה בימים אלה תיבות החזרה ב-50 סניפי סופר פארם (ובשנה הקרובה עוד 150 תיבות).
E-Post עובדת כרגע בעיקר בכיוון ההפוך - שולחת אליכם מוצרים מאסוס, נספרסו וחברות נוספות. על פי נתוני החברה, היא משרתת 300,000 משקי בית בכ-500 נקודות איסוף (הקיוסקים והמכבסות שאתם אוספים מהם את החבילות).
ההחזרה תעבוד כך: מקישים את פרטי המוצר שקניתם באתר ייעודי של E-Post באינטרנט, ומקבלים קוד QR לטלפון. אחר כך ניגשים לתיבת ההחזרה עם הטלפון ושקית המוצר שמחזירים. שם סורקים את הקוד לתוך התיבה מהטלפון, מדפיסים במקום מדבקה, מדביקים אותה לחבילה ומניחים אותה בתוך התיבה. אחרי שהמוצר בתיבה, ePost דואגת לשלוח אותו חזרה לחברה - ואתם אמורים לקבל החזר או מוצר חלופי.
מתי זה יקרה?
חברות שילוח אחרות בארץ מציגות שירותים דומים באופן זה או אחר. חברת Boxit, שיש לה לוקרים במקומות שונים בארץ, מציעים גם היא לשלוח דרכה מוצרים חזרה לחברות שמהן קניתם - לאחר שקיבלתם מהן תעודת משלוח. חברת UPS מזכירה שגם היא מציעה שירות PickUP Drop, שבמסגרתו אפשר להגיע עם מוצר ותעודת משלוח כדי להחזיר אותו לחברה שמכרה לכם אותו, אלא שאצל UPS השירות ניתן באמצעות נציג אנושי ולא בשירות עצמי.
מי משלם את המשלוח חזרה? שאלת מיליון הדולר. סתם. שאלת ה-5-10 שקלים לחבילה, כשמדובר בחבילה לא גדולה מדי. והתשובה עליה תלויה בחנות שממנה קניתם ובמדיניות ההחזרה שלה: חברות גדולות, סביר להניח כי זה פחות או יותר מה שקורה עכשיו, יספגו עלות של מעט לקוחות שבאמת רוצים להחזיר משהו. בתמורה לזה הלקוחות האלה יהיו מרוצים, ימשיכו לקנות ויגידו לחברים שלהם "אתה לא מבין! החולצה הייתה בצבע לא נכון, החזרתי בחינם ולא שאלו שאלות והחליפו לי".
ב-E-Post עובדים עם חברות ששולחות דברים לישראל (מתוך ישראל עצמה ומחו"ל) ל-300,000 משקי בית. החברה מקווה לאפשר את ההחזרות לכל החנויות האלו, וכאן מגיע האבל. אז הנה: אבל כרגע החנויות שאליהן פנו מ-ePost, לפי החברה עצמה, רק הביעו התעניינות בתיבת ההחזרות הזאת בשלב הזה, אבל אף אחת מהן לא התחייבה להשתמש בה.