יש שיקראו לזה חוצפה וניצול של בתי עסק ויש שיקראו לזה צרכנות נבונה: היום אתם יכולים להיכנס לחנות, למדוד בגד, להטריח מוכר בשאלות על מוצר, לנסות גאדג'ט אבל בסוף לחפש אותו באינטרנט ולקנות ממישהו אחר במחיר מופחת.
פטנט של אמזון חושף שיש ברשותה טכנולוגיה לחסום את הפרקטיקה הצרכנית הזאת, ולא באופן חלקי. במקרה הזה, מדובר בפטנט (הנה הוא) שאושר ב30 במאי, ועובד כך. אם אתם נמצאים בחנות, גולשים על רשת הווייפיי שלה ופתאום ניגשים לאתר מכירות מתחרה - האתר ייחסם לכם בסמארטפון. איך זה עובד? ברשת הפנימית בודקים לאיזה אתר גלשתם, ואם מזהים שזה אתר מכירות - אפשר לחסום אותו.
מהלך יעיל יותר מבחינת העסק שאפשרי הוא להפנות אתכם לאתר של אמזון בעצמה גם אם חיפשתם את המוצר בחנות אחרת, מה שכבר עלול להוות הטעיה, אם לא תהיה הודעה ברורה מאוד על כך שזה נעשה.
האם אפשר לעקוף את זה? בקלות. לא גולשים מרשת הווייפיי אלא מחבילת הגלישה שלכם, או פשוט יוצאים מהחנות ומבצעים את הרכישה. אבל במדינות שאינן ישראל חבילות הגלישה לפעמים איטיות או נמוכות בנדיבות שלהן. כמו כן, יש כבר שירותים שמבוססים על כך שתצלמו פיזית את המוצר, ותחפשו אותו לקניה. גם את זה אפשר יהיה לחסום. ואפשר גם להבין למה חנויות לא רוצות להיות רק חלון ראווה שלכם.
לסיום ובשביל אולי טיפה להרגיע, בואו נדבר שניה על פטנטים. הרבה חברות רושמות הרבה פטנטנים לדברים שהן פיתחו ובמקרים רבים זה נשאר כמסמך בארכיון ולא מעבר לכך. היישום גם לא חייב להיות אחד לאחד מה שמתואר בפטנט. עם זאת, זה בהחלט מראה על יכולות טכנולוגיות של החברה ועל החשיבה שלה.