אם חשבתם שאפליקציות החניה הסלולרית מרוויחות רק מהעמלה שהן גובות בעבור שירותי החניה - הרי שכעת מסתבר כי עבורן, הכסף הגדול נמצא דווקא במכוניות נוסעות. לפי דו"ח שהנפיקה באחרונה חברת סלופארק, כחצי מההכנסות בענף החניה הסלולרית מגיעות בכלל מנהגים ששכחו לכבות את האפליקציה, לאחר שיצאו כבר לדרכם, והמשיכו לשלם בעבור שעות נוספות של חניות סרק.
את הדו"ח פירסמה סלופארק לאחר השקתו של שירות כיבוי חניה אוטומטי. השירות החדש יודע לזהות תנועה של הרכב, לפי מיקומו ב-GPS של הסמארטפון ובאמצעות יכולת להתממשק למערכת השמע וקישוריות הבלוטות'. באופן זה הוא מפסיק את התשלום על החניה ללא מגע יד אדם.
ואמנם, הנתונים הראשונים שעליהם מדווחת החברה מרשימים: עלות חניה ממוצעת בקרב יותר מ-20 אלף לקוחות שהצטרפו לשירות, החינמי בשלב זה, צנחה מ-8.66 שקלים ל-4.1 שקלים. בחברה מספרים כי הירידה ניכרת בעיקר בעסקות מקסימליות של שלוש-חמש שעות חניה רצופות.
השאלה המתבקשת היא כמובן מדוע אפליקציית חניה, שלפי נתוניה עושה כסף קל מ"מס שכחה" בזכות גבייה של 110% מעלות החניה האמיתית - תכרות את הענף שעליו היא יושבת, ותעצור את פעימות המונה מיוזמתה?
לדברי גיא סלוק, מנכ"ל סלופארק, "המטרה היא להוזיל את החשבון החודשי של הנהגים וליצור שקט נפשי, כך שכיבוי החניה בזמן לא יהווה מטרד. הפתרון הישן של תזכורות אקראיות ב-SMS לכיבוי חניה - לא עושה את העבודה".
ובכל זאת, ניתן לשער כי התשובה העיקרית למהלך החדש נעוצה בניסיון של סלופארק, שבה רשומים כיום כ-100 אלף משתמשים, לנגוס משהו ממאגר הלקוחות העצום של האפליקציה המתחרה פנגו, שבו רשומים 1.3 מיליון משתמשים.
המהלך החדש עשוי לחתוך לסלופארק את ההכנסה לכל חניה, מאחר שחברות הטכנולוגיה מרוויחות עמלה של כ-1.5% מכלל התקבולים, שעוברים ברובם לרשות המקומית. ואולם בסלופארק מקווים לנצל אותו כדי למשוך לשורותיהם כמה מלקוחות פנגו, בזכות השקתו החינמית, בינתיים, של השירות. פנגו מציעה שירות התראה, אבל לא כיבוי אוטומטי.
כך או כך, עשוי הלקוח של אפליקציות החניה ליהנות שוב מהתחרות שנפתחה בענף לפני שנה, אז בוטל הסכם הבלעדיות של פנגו עם מרכז השלטון המקומי. בעקבותיו, התחילו שתי האפליקציות לחזר אחר הלקוחות במרץ וביטלו את עמלת ההפעלה שגבו מהצרכנים (40 אגורות). במקביל, הציעו ללקוחות שירותים נלווים שונים, כמו הנחות בתחנות דלק ושטיפת מכוניות (פנגו) או טעינה במזומן (סלופארק).
לפי הערכות, שוק החניות הסלולריות מגלגל 230 מיליון שקל בשנה. 70%-75% מהנהגים בערים משתמשים בהסדר חניה סלולרית, ולפי התחזיות, 90% ישתמשו בסלולר כאמצעי תשלום בעבור החניה עד סוף 2016.
צלילה של 17% בחניה ליד עבודות הרכבת
בתוך כך, פירסמה גם פנגו את סיכום נתוני הלקוחות שלה ל-2015. לפי הדו"ח שהנפיקה החברה, זמן החניה הממוצע בערי ישראל בשנה שעברה היה כשעה וחצי. באזורי התעשייה נרשמה חניה ממוצעת של שעתיים ו-19 דקות, ואילו בחניונים, שבהם מפעילה פנגו שירותי חניה, נרשמו זמני חניה של 3 שעות ו-6 דקות בממוצע. התעריף השעתי הממוצע נע בין 3 שקלים בערים כמו חדרה, כרמיאל ונצרת, ל-6.2 שקלים בתל אביב.
תל אביב ניצבת בראש טבלת הערים שבהן מופעלת הכמות הגדולה ביותר של חניות בישראל, ואחראית ל-16% מכלל הפעלות האפליקציה. מיד אחריה, במקום השני בהפעלות חניה, מדורגת ירושלים עם כ-13% מהפעלות החניה. במקום השלישי מדורגת רמת גן (7%) ואחריה חיפה (6%). את הרשימה סוגרות זיכרון יעקב, ערד ואשקלון עם פחות מ-1% מהפעלות החניה הארציות כל אחת.
מפילוחי החניות של פנגו ניתן ללמוד לא מעט על ה"דופק" של תושבי הערים השונות. בחברה טוענים למשל כי עבודות הרכבת הקלה בתל אביב גרמו לאנשים לצאת פחות עם הרכב, והובילו לירידה בהיקף החניות בכחול-לבן בעיר - בעיקר עם תחילת העבודות באוגוסט 2015.
"עבודות הרכבת הקלה, שסגרו מתחמים של רחובות מרכזיים בעיר, השפיעו בירידה משמעותית של מספר החניות", אומר רועי אלבז, מנכ"ל פנגו. "הנהגים למדו להתמצא במפת החניה החדשה ושינו בהתאם את מיקום החניות. כך, הם חונים ברדיוס רחוק יותר מאזור העבודות, ורק מעטים בוחרים להשאיר את הרכב בביתם ולהגיע לעבודה ולפגישות לא באמצעות הרכב.
"לפיכך, ברדיוס הרחובות הסמוך לאזורי העבודות ולדרכים החסומות (עד 500 מטר), קיימת ירידה של 17% בהפעלות החניה, אבל החיים חזרו די מהר למסלולם והירידה בחניות מחוץ לרדיוס זה היא מינורית".
"בחודש יולי, תחילת חופשת הקיץ, חלה בד"כ עלייה 'מסורתית' קבועה במספר הפעלות החניה. עלייה זו מתמתנת באוגוסט, כשחלק ניכר מן הציבור יוצא לחופשות מחוץ לתל אביב וכמות הפעלת החניות נותרת קרובה לממוצע השנתי. הירידה הקבועה מגיעה בחודש ספטמבר, תקופת החגים, המרובים בימי שבתון, בהם אין צורך להפעיל חניה. לכן הירידה החדה השנה של 8% במספר הפעלת החניות דווקא בחודש אוגוסט, בלטה מאוד, והגיעה כמובן, באופן ישיר כתוצאה מסגירת רחובות רבים לצורך תחילת העבודות של הרכבת הקלה", מוסיף אלבז.
בירושלים, כך עולה מנתוני פנגו, התושבים לא נותנים לטרור להשפיע על אורח חייהם. מאז התחיל גל הטרור הנוכחי, חל דווקא גידול של כ-5% בהפעלות החניה (אוקטובר-דצמבר 2015) לעומת שלושת החודשים הקודמים לתחילתו (יולי-ספטמבר). "עובדה זו מפתיעה במיוחד בשל ריבוי המבקרים האופייני בעיר דווקא בחודשי הקיץ והחגים, שהעלה את מספר הפעלות החניה ביולי־ספטמבר", מציינים בפנגו.
השעה העמוסה: 12:00-11:00
הדו"ח השנתי של פנגו מלמד גם על סדר יומו של הנהג הישראלי הממוצע. כך, השעה העמוסה ביותר בחניות בכחול לבן היא 12:00-11:00, ויותר מחמישית מהפעלות החניה (22%) מתבצעות בימי חמישי. יום זה הוא היום העמוס ביותר גם בחניונים עם כ-17% מהפעלות החניה. לעומת זאת, השעה העמוסה ביותר בחניונים היא 16:00-15:00 (9% מהחניות נרשמות בשעה זו).
חודש השיא בהפעלות החניה היה דצמבר עם 10% מהפעלות החניה. בחודש זה היו רק ארבעה סופי שבוע (לעומת חמישה בחודש רגיל), שבהם כידוע חונים פחות. לפי הערכות, הסיבה לכך נעוצה בכמות הגשמים המועטה ובחנוכה, חג של נסיעות ובילויים המגביר אף הוא את צריכת החניות.
ספטמבר, לעומת זאת, היה החודש החלש ביותר ב-2015, ושיעור הפעלות החניה ירד ביותר מ-20% לעומת הממוצע הארצי. ניתן לייחס זאת לחגים, תקופה שבה רבים מהנהגים נמצאים בחופשות מרוחקות בישראל או בחו"ל, ומספר הפעלות החניה יורד באופן טבעי.
עוד מאתר TheMarker
משפחת סגול מביאה לישראל את רשת המזון הגדולה בישראל
המהפכה מתחילה: "ישראל גילתה שמרחו אותה במחירי האוטובוסים"