אין תמונה
"הצטרפו למסננט" (או לשירותים בחינם). ענתי נרגעתי שוכחת לציין

חופש, הילדים בבית שעות על שעות, במקרים רבים מול המסך, לבד. חוץ משיעורי בית וקשקשת עם החברים, מה עוד הם רואים שם? פורנו? אלימות? תכנים אלימים? מדינת ישראל דווקא דאגה לנו לפתרון לא רע – שירות סינון בחינם. אבל מי שאמורות להציע לנו אותו, ספקיות האינטרנט, מתחמקות ממילוי החוק ללא בושה, ובעצם משתמשות בו כדי לשאוב לנו עוד כמה שקלים מהכיס.  

בואו לפייסבוק של נקסטר  

האם קיבלתם הצעה מספקית האינטרנט שלכם לסינון אתרים חינם? כנראה שלא. החוק שדורש מהן להציע שירות כזה נחקק לפני שנתיים, אבל הן מצפצפות עליו בגלוי. החוק נועד לעזור לנו להגן על הילדים שלנו - בחינם - מפני תכנים פוגעניים של אלימות, פורנו וסמים ברשת, אבל הוא הפך לכלי בידיהן להוציא מאיתנו תשלום נוסף.

נטוויז'ן: החינם נעלם

את מסננט של נטוויז'ן קשה להחמיץ בשבועות האחרונים. הילדונת עם הפוני מקדמת את שירות הסינון החדש של ספקית האינטרנט, שמציע להורים סינון מתקדם של האינטרנט מתכנים ומאתרים בעייתיים. רק שנטוויז'ן – כמו שאר ספקיות האינטרנט - מחויבת על פי החוק ליידע את הלקוחות בדבר קיומו של שירות מקביל וחינמי. מבדיקה שערכנו, עולה כי בשיחה לאנשי המכירות של נטוויז'ן, מציעים אלה את שירות מסננט שבתשלום, אבל לא זוכרים תמיד ליידע בדבר קיומו של השירות החינמי.

 

כששאלנו את נציג החברה בשיחה לגבי שירות סינון אתרים, הוא הציע רק את שירות מסננט. "זו תוכנה שמאפשרת לך בקרת הורים על תכנים בלתי ראויים ברשת. זו תוכנה שאנחנו נותנים אותה בחופש הגדול ללא עלות ואחרי כן תמורת 13 שקלים לחודש". הנציג המשיך ופירט את מעלותיו ותכונותיו של השירות – אבל לא הזכיר כלל את קיומו של השירות החינמי, על אף שנדרש על פי החוק. רק כשאנחנו העלינו זאת בשיחה, נזכר הנציג בקיומו של שירות כזה, והבהיר ש"זה אם אתה לא רוצה את המוצר המתקדם יותר".

מבדיקת NEXTER עולה כי גם בקרב הספקיות הגדולות האחרות, בזק בינלאומי ו-012 סמייל, המצב זהה לחלוטין. דוחפים את השירות שבתשלום, ורק אם הלקוח מבקש במפורש - מזכירים את השירות החינמי ומקפידים לאזכר את נחיתותו לעומת מוצר הפרימיום.

012 סמייל: "סינון מינימלי"

כששאלנו את נציג 012 סמייל לגבי שירות סינון אתרים, הוא ניגש מיד לפירוט מעלותיה של תוכנת "מורשת" שמספקת החברה בתשלום. "יש לה אישור רבני, יש בה 7 דרגות סינון, זה מסנן פורנו, אלימות, סמים, אתה יכול לעשות מעקב על צ'אטים, להגדיר זמני גלישה, הכל הכל הכל. זה בתוספת של 8 שקלים לחודש". ויש עוד אפשרות? "לא". אין גם מוצר סינון בחינם? "לא. התוכנה היחידה שלנו זה מורשת". רק כשהתעקשנו שוב ושוב, הלך הנציג לבדוק וחזר עם שקר מובהק: "זה משהו חדש שקיבלנו עליו מייל היום", והמשיך להסביר עד כמה התוכנה החינמית לא יעילה – בניגוד לדרישת החוק: "לתוכנה קוראים שמרטף, זה סינון מינימלי, זה משהו ממש ממש בסיסי".

 

בזק בינלאומי: שירות "פחות טוב"

בבזק בינלאומי ניסו ללכת לקראתנו, והציעו לנו כלקוחות חדשים את iKeeper. הנציג הפליא במעלותיה, וכלקוחות חדשים הציע לנסות לארגן לנו אישור מהמנהלת לתוכנה בחינם. התשלום הרגיל - 5 שקלים בחודש. כששאלנו לגבי תוכנה שהיא חינמית מהבסיס, הופיעו אצל הנציג בעיות שמיעה והבנה, אבל כשלא ויתרנו הוא הודה – "יש אחד שהוא חינמי גם. הוא פחות טוב, הוא לפי חוק של מדינת ישראל. זה לא כמו תוכנות שעולות כסף".

 

החוק: "תוכנת סינון יעילה ללא תשלום"

לפני שנה חיזק שר התקשורת דאז משה כחלון את התקנה שבחוק, וקבע כי ספקיות אינטרנט יציעו ללקוחות "שירות יעיל לסינון של אתרים ותכנים פוגעניים באינטרנט" ויבהירו להם את הסכנות האורבות לילדים, דרכי התגוננות מפני סכנות אלו, וכן את האפשרות לקבל מספק השירות תוכנת סינון יעילה ללא תשלום נוסף. משרד התקשורת קבע גם ארבע דרכים שבהן יידעו הספקיות את הלקוחות: עלון מודפס, פרסום באתר האינטרנט, הודעה בהסכם ההתקשרות ומידע אשר נמסר באמצעות נציג שירות לקוחות.

אז מה קורה באתרי האינטרנט של החברות? אותו דבר. באתר של נטוויז'ן, שבו מחוייבת החברה להציע את השירות החינמי ולפרט בדבר הסכנות בגלישה באינטרנט, מקדמת החברה באופן אגרסיבי את המוצר המתקדם, ואילו את המוצר החינמי תתקשו למצוא, וגם אז הוא מוצנע ומופיע ללא כל פרטים נוספים. גם עלון המידע בדבר הסכנות באינטרנט הפך הלכה למעשה לכלי שיווקי שמקדם את מכירות מסננט שבתשלום על פני המוצר החינמי.

העלון מפרט מעט מאוד על סכנות הגלישה, אבל מבליט את ההשוואה של יתרונות כלי הסינון של מסננט יחסית לשירות הסינון הבסיסי והחינמי.

באתר של 012 סמייל התקשינו למצוא את השירות החינמי אבל לפחות התהדרו שם בעלון אזהרה סביר בבזק בינלאומי אמנם חיברו עלון אזהרה לא רע אבל החביאו בתחתיתו את קיומה של תוכנת הסינון הבסיסית. היא לא מוזכרת בתפריט תוכנות ההגנה שמוצעות בגדול במדור "הגלישה הבטוחה".

הטעיית צרכנים

יונתן קלינגר (צילום: יוסי גורביץ,  יחסי ציבור )
"זה נשמע כאילו הם עוברים על החוק, אם הם מודעים לכך שההצעה שלהם לא טובה". עו"ד קלינגר|צילום: יוסי גורביץ, יחסי ציבור

"על פניו, חוק התקשורת די ברור בנושא", מסביר עו"ד יהונתן קלינגר, מומחה למשפט וטכנולוגיה. "סעיף 4ט קובע כי 'ספק גישה לאינטרנט יציע למנוייו בדרך שקבע השר בתקנות או ברישיון, ויספק למנוי שביקש זאת, שירות יעיל לסינון של אתרים פוגעניים ותכנים פוגעניים באינטרנט בחינם, לשים לב למקובל בתחום'. על פניו, נטוויז'ן טוענת בעצמה בעלון הסכנות ברשת שהיא מפיצה לצרכן כי שירות הסינון הבסיסי שהיא מציעה ללא תשלום לא כולל סינון אתרים לפי בחירת ההורה, לא כולל סינון של רשתות חברתיות ולא כולל אפשרות הסינון לפי גיל הילד. זה לא נשמע כמו 'שירות יעיל' למדי.

"מעבר לכך, עצם העובדה שנטוויז'ן מציעה בחינם את השירות המסחרי שלה למשך חודשיים, כאשר לאחר מכן היא אינה מעבירה את הסינון לשירות הבסיסי, אלא מפסיקה את השירות, נשמע לא הולם את הדרישות. העלון עצמו נראה כאילו נוסח לצאת ידי חובה; הוא לא מפרט הרבה על הסכנות ומניעתן, הוא לא מציין דבר אלא בראשי פרקים, ונראה כאילו נטוויז'ן השתמשה בחוק לרעת הצרכנים במקום לטובתם.

"השיחה עם נציג 012 סמייל נשמעת על פניה כמו הטעיית צרכנים", ממשיך עו"ד קלינגר. "כלומר, הם מציעים לך לקחת את הנושא של הסינון ואומרים שהם יודעים שזה לא עובד טוב. זה נשמע כאילו הם עוברים על החוק, אם הם מודעים לכך שההצעה שלהם לא טובה. גם הנציג של בזק בינלאומי פשוט מנסה להסתיר את השירות –בניגוד ללשון החוק".

משרד התקשורת: "נפעל נגד החברות"

הצגנו את השיחות והממצאים למשרד התקשורת, ושם רתחו מזעם. "חוק התקשורת והתקנות מתייחסים במפורש לנושא, ואוסרים על ההתנהלות המפורטת בכתבה", מסר דובר המשרד, ד"ר יחיאל שבי. "משרד התקשורת רואה בחומרה הפרות מסוג זה עקב הרגישות והפגיעה בקטינים, ויפעל כנגד החברות האמורות בדרך של נקיטת צעדי אכיפה נגדן".

*תגובות

*מנטוויז'ן נמסר בתגובה: "החברה מצויה בתקופה זו במבצע חשוב ללקוח כאשר במשך חודשי החופש הגדול מוצע במתנה וללקוחות כל החברות שירות מסננט המורחב, שהינו שירות מתקדם ומקיף יותר מהשירות הבסיסי המינימלי החינמי שמוצע כיום. השירות שניתן במתנה ונועד לעודד ולעורר את המודעות להגנה מפני תכנים פוגעניים אף מגובה בקמפיין פרסום כאשר הוא מופסק לחלוטין בתום שני חודשי המתנה שלאחריהם יכול הלקוח לפנות לחברה ולבחור באיזה שירות הוא מעוניין אם בכלל. כמו כן, באתר החברה מופיע כל המידע אודות מוצרים ושירותי ההגנה שמציעה החברה. במקרה המדובר ללקוח הוצע שירות מתקדם ונרחב יותר מהשירות הבסיסי שמחייב החוק כאשר גם השירות המתקדם הוצע ללא כל תשלום".

*מחברת 012 סמייל נמסר בתגובה: "012 סמייל מציעה ללקוחותיה שירות מתקדם ורחב לסינון אתרים בעלות חודשית נמוכה. בנוסף, מציעה החברה שירות סינון אתרים חינמי כנדרש, ואף מדווחת על כך ללקוחותיה בדיוור ישיר ומפרטת לגבי שירות זה באתר החברה. עם קבלת פנייתך נעשה בירור בנושא והנוהל חודד."

*מחברת בזק בינלאומי נמסר: "נציגי בזק בינלאומי מונחים להציע במעמד השיחה את שירות הסינון הבסיסי החינמי וכך הם פועלים. ככל הנראה מדובר במקרה נקודתי מתוך סך של עשרות אלפי פניות המתקיימות למוקד מידי יום. חשוב לציין כי בזק בינלאומי אף פועלת בנושא מעבר למתחייב ממנה בהוראות החוק ומציעה את השירות גם בהודעה מוקלטת הנשמעת עם ההמתנה לנציג וזאת לצד, עדכון בדבר השירות באתר הבית של החברה, בעלון המידע ובמכתב ההצטרפות הנשלח ללקוחות".