זה שנה וחצי מתנהלת בבית המשפט המחוזי מרכז, תביעה שעוד לא זכתה לעניין תקשורתי. בתביעה נטען שספקים, מפיצים וקמעונאים עשו לכאורה יד אחת כדי לפגוע בתחרות במחירי הנתבים (ראוטרים) של חברת די־לינק (D-link), ולמכור אותם לצרכנים הישראלים ביוקר. מהתביעה משתמע עוד כי רשתות מוצרי האלקטרוניקה הגדולות - KSP ואייבורי (Ivory) - קבעו מחיר גבוה לצרכן ולחצו על די־לינק כדי שתגרום למפיצים "ליישר" את העסקים הקטנים שמקבלים מהם סחורה, ולגבות מחירים גבוהים אף הם. אם הדברים נכונים, מדובר בהסדר כובל חמור בדיני התחרות.
התביעה הוגשה על ידי סידי־לוג (CD-Log), בעבר אחת משלוש המפיצות של די־לינק בישראל, נגד די־לינק ומפיצות אחרות שלה. רשתות אייבורי ו-KSP אינן צד לתביעה, אף שהן מוזכרות לכל אורכה. סידי־לוג רוכשת את הציוד מדי־לינק ומוכרת אותו לקמעונאים - רשתות וחנויות - שמוכרים אותם ישירות לצרכנים. סידי־לוג טוענת כי לא הסכימה לקחת חלק במהלך תיאום המחירים האסור, ובתגובה די־לינק הפסיקה באופן חד־צדדי שותפות בת עשור.
התביעה ידעה גלגולים שונים, וכעת עומדת לפתחו של בית המשפט העליון. הסיבה: שופטת בית המשפט המחוזי, הלית סילש, נענתה לבקשת די־לינק לסלק את התביעה על הסף, לאור תנאי בחוזה ההפצה עם התובעת שקבע כי מחלוקות יתבררו בבית המשפט בסינגפור. סידי־לוג הגישה ערעור ביולי 2019, בצירוף חוות דעת של פרופ' דיויד גילה, מי שהיה הממונה על הגבלים עסקיים ב-2011–2015, שטוען כי מדובר בהחלטה שגויה. הדיון בעניין זה יתקיים בעוד שלושה שבועות.
לחצים לתיאום מחירים
סידי־לוג צירפה לתביעה תכתובות דואר אלקטרוני והקלטות, המראות לכאורה את מערכת הלחצים שהופעלה עליה מצד הספקית די־לינק, והמפיצה אמטל מחשבים.
כך למשל, במאי 2017 שוגר דואר אלקטרוני ממנכ"ל די־לינק ישראל, סטס לנג, למנהל בסידי־לוג בנוסח הבא: "היי, לקוחות שלכם עושים לי בלאגן בזאפ וזה גורם לי לבעיות עם מפיצים אחרים. מדובר ב(חנויות) וול־קום וא.א. תבקש מהם לעלות מחיר למחיר שאחרים מוכרים. יום נעים".
לפחות שתי דרישות דומות קדמו לכך, לצד נזיפות טלפוניות. לנג זעם על כך שהחנויות להן מפיצה סידי־לוג את מוצרי די־לינק, מציעות את הנתבים לצרכנים במחיר נמוך. לדבריו, זה מייצר לו בעיה מול מפיצים אחרים, המוכרים את המוצרים לשתי רשתות שהיצרנית רוצה ביקרן: KSP ואייבורי.
במייל ששלח לסידי־לוג במארס ובו העלה דרישה דומה להשוואת מחירים, הוא אף הכריז כי חנות קטנה נוספת, שאינה רוכשת את מוצריה מסידי־לוג, תעלה גם כן את מחיריה לרמה המבוקשת. לדואר האלקטרוני צורף צילום מסך מאתר זאפ, ולפיו נתב של די־לינק נמכר בחנות וול־קום ב-216 שקל, בחנות הנוספת ב-220 שקל, ואילו ברשתות הגדולות KSP ואייבורי ב-275 שקל. כלומר, לנג דרש מסידי־לוג לדאוג שוול־קום (לקוחה, שלבעליה יש קשר משפחתי לסידי־לוג), תעלה את מחיריה ב-30%, ואף "הרגיע" כי ידאג לטפל בחנות הסוררת הנוספת שאינה תחת אחריותו.
בתביעה נטען כי כאשר מנכ"ל סידי־לוג, סמיון סוולקין, העיר ללנג כי דרישותיו אינן חוקיות, לנג השיב: "או שתעלו מחירים, או שלא יהיה ביזנס", ולמעשה איים כי יסתיים הסכם ההפצה ביניהם. מאוחר יותר הציע לנג לסוולקין למכור את המלאי שלו למפיצים האחרים כדי שלקוחותיו יישארו בלי סחורה וירכשו אותה במחיר גבוה יותר.
לאחר סיום יחסי ההפצה בין די־לינק לסידי־לוג, פנתה האחרונה לרכוש את המוצרים ברכישה לא ישירה, דרך אחת המפיצות - אמטל מחשבים, רק כדי להיחשף לדרישות דומות. בהקלטה המצורפת לכתב התביעה נשמע אורן פרץ, המנהל מטעם אמטל, זועם על סוולקין: "וול־קום שם אותם ב(מחיר) עלות עוד פעם...למה הוא עושה את זה? גם שאלתי (אותך) שזה לא הולך לוול־קום. גם באייבורי וגם ב-KSP נהיה לי בלגן". כשסוולקין מעיר לו שוול־קום מוכר את המוצר ב-219 שקל, 19 שקל מעל מחיר העלות שהוא עצמו מכר לו, מגיב פרץ: "נו. הצרכן בשביל המוצר הזה משלם 275 שקל. לא מוכרים אותם ב-15 שקל (רווח, ר"ל). אייבורי ו-KSP מוכרים בעוד 60–70 שקל, למה לא להיצמד אליהם? למה לשבור את המחיר? שישים לפחות 240 (שקל)...תהיה חמישה שקלים יותר זול ממנו, תרוויח כסף, תתפרנס אבל למה לסחוט את המותג?". לאחר השיחה נחסמה אפשרות המכירה של סידי־לוג את מוצרי די־לינק באופן מוחלט.
"הסדר כובל בוטה"
אתר זאפ נהפך לאורך השנים לחלון הראווה הבלעדי כמעט עבור עסקים קטנים המנהלים חנויות אינטרנטיות. דירוג במקומות הראשונים בזאפ, והצעת מחירים נמוכים מהרשתות הגדולות, הוא כמעט הדרך היחידה של עסקים אלה למשוך אליהם צרכנים. בשוק הקמעונות אף נהוג לעתים למכור מוצרים מובילים בזול (loss leader) כדי למשוך לקוחות לרכוש מוצרים נוספים בחנות.
פרופ' גילה, שהתבקש לכתוב חוות דעת מטעם התובעת, טוען כי המקרה הוא ניסיון לעשות הסדר כובל מהסוגים הבוטים ביותר, וכי חוק התחרות הישראלי הוא החוק היחיד המגן על הציבור בישראל מפני הפרות כאלה. חוק התחרות של סינגפור אינו מגן על הצרכנים בישראל ואף אינו אוסר הסדרים אנכיים בין ספק ללקוח, כפי שקורה במקרה הנוכחי. בנוסף, חוק התחרות נאכף גם באכיפה פרטית, לצד זו הציבורית. והתובעת עשויה להיות נושא הדגל היחיד של אכיפה מעין זו, או לכל הפחות היא בעמדה הטובה ביותר לצורך כך. הסיבה לכך פשוטה, צרכנים שנפגעו ממהלכי תיאום מחירים לרוב אינם מסוגלים להוכיח זאת.
עוד ב-TheMarker
התחרות בבנקים תקועה - והרגולטורים לא מפסיקים לריב
האיש שרוצה לקחת לכם את הלייקים כדי למנוע עתיד אפל
"אין הכתבת מחירים"
אמטל טענה בכתב ההגנה כי לא הכתיבה מחיר בשום שלב, וממילא ניסיון לתאם מחירים אשר לא הוביל לנזק, לא יכול לגבש עוולה נזיקית. לגרסתה, היא אחת משלוש מפיצות המחזיקות יחד נתח מזערי של מוצרי האלקטרוניקה בשוק, ולכן גם אם היתה רוצה, אין לה את היכולת להכתיב מחירים.
אמטל טוענת למניע זדוני של סידי־לוג, אשר בשל סיום ההתקשרות עם די־לינק נאלצה לרכוש את המוצרים ממנה - המפיצה - ולשאת בעלויות גבוהות יותר. מסיבה זו, לטענת אמטל, סידי־לוג פשוט החליטה "לרמוס ולשבור את המותג" באמצעות חנות וול־קום.
תגובת די־לינק ישראל: "נפרוש טענותינו בבית המשפט, שם מקומן. מעבר לדרוש ייאמר שפסק דין של בית המשפט ברור ומדבר בעד עצמו. לא בכדי נדחו טענות התובעת והדבר מעיד על המרחק הרב בינן לבין המציאות".
מאייבורי נמסר: "לא ידוע לנו על הנושא ואנו לא צד להליך. בכל מקרה, אייבורי פועלת תמיד על פי החוק". ומ-KSP נמסר: "הרשת דואגת להציע את המחירים הזולים ביותר, במוצרי די־לינק ובעוד יותר מ-20 אלף אחרים, וכל טענה אחרת היא קשקוש שלא שווה התייחסות".
סידי־לוג מיוצגת על ידי עורך הדין אהב כהן ממשרד כהן סטרשנוב; די־לינק מיוצגת על ידי ליהי בלומנפלד וטל ארזי ממשרד פישר־בכר ושות'; ואמטל מחשבים מיוצגת על ידי עורכת הדין גלי פרידהוף ממשרד פרל־כהן ושות'.