ישראל היא מעצמת קניות בחו"ל, גם בקנה מידה בינלאומי. על פי סקר שערכה חברת פייפאל בדצמבר האחרון, 82% מהצרכנים ברשת בישראל, רכשו מוצרים מחו"ל ב–2014 - מה שהציב את ישראל כשנייה בעולם בשיעור הרכישות ברשת מחו"ל, אחרי אוסטריה.
מול יוקר המחיה המרקיע שחקים בשוק המקומי, צרכנים ישראלים למדו לקנות מחו"ל הכל - נעליים, בגדים, מוצרים לתינוקות, תוספי תזונה, ציוד לחיות מחמד, ציוד מחנאות - אבל בעיקר מכשירים דיגיטליים והמוצרים הנלווים להם. ישראלים קונים מחו"ל תוספות לסמארטפון, כמו מגני מסך, כיסויים, אוזניות - והיקף היבוא מגיע לטונות בחודש.
ישראל היא מעצמת קניות בחו"ל, גם בקנה מידה בינלאומי. על פי סקר שערכה חברת פייפאל בדצמבר האחרון, 82% מהצרכנים ברשת בישראל, רכשו מוצרים מחו"ל ב–2014 - מה שהציב את ישראל כשנייה בעולם בשיעור הרכישות ברשת מחו"ל, אחרי אוסטריה.
מול יוקר המחיה המרקיע שחקים בשוק המקומי, צרכנים ישראלים למדו לקנות מחו"ל הכל - נעליים, בגדים, מוצרים לתינוקות, תוספי תזונה, ציוד לחיות מחמד, ציוד מחנאות - אבל בעיקר מכשירים דיגיטליים והמוצרים הנלווים להם. ישראלים קונים מחו"ל תוספות לסמארטפון, כמו מגני מסך, כיסויים, אוזניות - והיקף היבוא מגיע לטונות בחודש.
אבל אם כבר אני מוכן ורוצה לקנות מוצר סיני, למה שלא אקנה ישירות מסין ואחסוך את התיווך של אתר כמו chinabuy?
"ראשית, שירות הלקוחות שלנו שונה. יש לנו מוקד ישראלי. אנשים יכולים להרים טלפון ולדבר אתנו בעברית. אנחנו פועלים בכל הערוצים, כולל מייל, צ'אט ואפליקציית ווטסאפ. שנית, יש לנו פתרון לוגיסטי משלנו, כי אנחנו לא סומכים על דואר ישראל. אנחנו עוקבים אחרי המשלוח מהיצרן עד שהמוצר מגיע ללקוח הקצה, ולא משאירים שום דבר למזל.
"נוסף על כך, יש לנו בקרת איכות - וזה משהו שלא תמצא בפלטפורמות אחרות, כמו עלי אקספרס, שאין בה שום בקרה ונסמכת על הספק. אנחנו עובדים רק עם ספקים רציניים, ואנחנו בודקים את המוצר. אם אתה מזמין דרכנו סמארטפון מסין, אנחנו נבדוק אותו. אנחנו נתקין עליו קושחה (firmware, תוכנה קבועה הצרובה בזיכרון לקריאה בלבד; א"ז) בעברית, ונראה שהתדרים מתאימים לשוק הישראלי ושאפליקציית ווייז תעבוד על בסיס מערכת הקואורדינטות הנכונה".
לטענת אטד, יש תמורה למאמצי החברה. "אם באתר דיל אקסטרים, למשל, שווי ממוצע של הזמנה הוא 25 דולר, אצלנו הממוצע הוא 100 דולר. אנחנו לא כאן בשביל למכור כבל הטענה בשקל. אנשים סומכים עלינו כשמדובר במוצרים יקרים.
"המוצר העיקרי הוא סמארטפונים, שאנחנו מעניקים להם 24 חודשי אחריות באמצעות מעבדות סלדון. אבל גם אם אתה קונה אצלנו סוללה ניידת לסמארטפון, תקבל שנה אחריות ואפשרות החזרה של המוצר. אין הרבה ספקים שייתנו לך את זה".
מוצר הדגל: סמארטפון OnePlus one
שלא יתקבל הרושם שב–chinabuy יש רק מוצרי טכנולוגיה. באתר אפשר למצוא גם ברזים מסין, ולהבדיל, מוצרי אופנה מסין.
מדוע דווקא ישראל נהפכה למדינה שכל כך אוהבת קניות מחו"ל? האם יש לכך עוד הסבר, מלבד יוקר המחיה?
אנג: "זו שאלה שיובל ואני מדברים עליה הרבה. אני מכיר את המספרים עוד מהימים שעבדתי בדיל אקסטרים, ואז ישראל היתה השוק החמישי בעולם מבחינת מספר עסקות חודשי, אחרי ברזיל, ספרד, הולנד וארה"ב. חלק מההסבר הוא שישראל היא שוק מבודד וקטן. הרבה מותגים בינלאומיים לא פועלים בישראל, כי לא משתלם להם לפתוח פעילות מלאה של יבוא.
"אם מותג של אוזניות, למשל, רוצה למכור בארה"ב, הוא יביא סחורה, ימצא שותף והפצה; לעומת זאת, אם הוא יביא לישראל מכולה שלמה, ייתכן שהוא לא יצליח למכור את כולה. בשווקים כאלה, מתאים מסחר בינלאומי".
ל-chinabuy אין מלאים בישראל. כל הזמנה מתבצעת "גב אל גב" מול יצרנים סינים. החברה עובדת מול אתר taobao, "האיביי הסיני" - פלטפורמה ענקית אך לא בינלאומית, המוכרת רק לשווקים דוברי מנדרינית: סין, טייוואן, הונג קונג ומקאו. נוסף על כך, ב-chinabuy עובדים גם ישירות מול יצרנים סיניים, ויש לאתר מרכז לוגיסטי משלו בשנזן שבסין, שמקבל ציוד ישר מהמפעלים. "התחלנו בלי אף ספק שעבדנו אתו ישירות, ועכשיו יש לנו אלפי ספקים כאלה", אומר זאנג.
"בחרנו אותם בקפידה, ואנחנו לא רוצים להוסיף עוד ספקים. יש לנו כמה מאות ספקים מרכזיים, והשאר משמשים ל'זנב הארוך' של המוצרים". לדברי אטד, אתר chinabuy מביא לישראל כ-10,000 מוצרים בחודש. "לפי סקר מודעות צרכן שערכנו, אנחנו במקום השני בישראל, אחרי עלי אקספרס".
מבין מבחר המוצרים המוצעים למכירה ב-chinabuy, הכי יקר ללבם של זאנג ואטד הוא הסמאטרפון הסיני OnePlus one. זהו סמארטפון חזק ביותר, שהצליח להתחבב על חובבי גאדג'טים בכל העולם בזכות המפרט העשיר שלו והמחיר האטרקטיבי שבו הוא מוצע - 300-350 דולר ליחידה.
ב–chinabuy מכשיר OnePlus one נמכר ב-1,300–1,800 שקל, תלוי בדגם (המחירים הם לפני מכס ומע"מ). אטד אומר כי בישראל נמכרים כל חודש אלפי מכשירים כאלה, ולהערכתו יש בשוק המקומי כבר כ-50 אלף מכשירים. בימים הקרובים יושק בעולם הטלפון השני בסדרת OnePlus, ויזמי chinabuy מבטיחים להביא גם אותו לישראל.
מלבד זאת, באתר אפשר למצוא גם מכשירי סלולר סיניים איכותיים אחרים, כמו שיאומי (Xiaomi), שזכתה לא פעם לכינוי "אפל הסינית", וכן Oppo, מייזו ו־וואווי. אגב, ל-OnePlus, כמו גם למייזו ו־וואווי, יש גם יבוא רשמי לישראל, והם לא ממש מאושרים מפעילותה של chinabuy.
כדי לבדוק היכן כדאי לקנות, דרך אתר chinabuy או דרך יבואן רשמי, יש להוסיף למחירי chinabuy את עלות המע"מ והמכס, בשיעור של 32%. לעתים היבואן הרשמי נותן תמיכה במכשיר, כך שדרכו הרכישה תהיה משתלמת יותר. כך למשל, וואווי P8, המכשיר שמפרסמים בישראל הפרזנטורים גל גדות ומוקי, עולה אצל היבואן הרשמי 2,500 שקל, ואילו ב-chinabuy הוא עולה 1,995 שקל - ואחרי מסים, 2,630 שקל.
החלום הסיני
אטד, 36, מכיר היטב את זירת המסחר המקוון. ב-2009–2012 הוא היה מנכ"ל לוח WinWin מקבוצת ידיעות אחרונות. אז, לדבריו, הוא נחשף לפוטנציאל הסיני. "חבר אמר לי 'שמע, יש אתר של גיקים שקונים שטויות מחו"ל, שנקרא דיל אקסטרים'. עשינו 'גיור' חלקי לדיל אקסטרים לתוך הלוח שלנו, וזה נהפך לביזנס מוצלח, עם מחזור של 50 מיליון שקל בשנה", הוא מספר.
"כשעזבתי את WinWin, הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות באמת. היה לי רעיון ומצגת והלכתי למשקיעים, אבל גיליתי שהדילול היה אגרסיבי מאוד. אז אמרתי לעצמי 'אני מאמין בעסק, בוא נקים אותו לאט בעשר אצבעות'.
"ב-2012 שוק הסלולר בישראל נפתח לתחרות. אילן בן־דב (בעלי סאני, יבואנית סמסונג מובייל; א"ז) אמר לי אז 'בוא נעשה מהפכה בשוק הפתוח של המכשירים'. אז התחלתי לעבוד בסאני. הקמנו אופרציה שלמה לשוק הפתוח, בימים שבהם 95% מהמכשירים נמכרו דרך המפעילות. לימים, זה מה שהציל את החברה (סמסונג לקחו את הזיכיון של סאני למכור למפעילות; א"ז)".
אטד שימש סמנכ"ל שיווק בסאני עד מאי 2014, אך לאורך השנים הוא לא נטש את החלום הסיני שלו. למעשה, במקביל הוא חבר לזאנג, שעבד בדיל אקסטרים, ויחד הם בנו את chinabuy. האתר עלה לאוויר ב-22 ביולי 2014.
זאנג, 36, גם הוא בעל ניסיון רחב במסחר מקוון, אבל מזווית שונה לגמרי. החל ב-1999 הוא סחר באיביי במכירות פומביות, בעיקר בצעצועים. "המוצר הכי רווחי שלי היה קופסה של סוכריות M&M. קניתי אותה ב-14 יואן, שאז היו שווים 1.6 דולרים, ומכרתי ב-78 דולר. התברר שזו גרסה אסיאתית של האריזה, שאספנים היו מעוניינים בה", הוא מספר.
באמצעות המסחר המקוון הצליח זאנג לממן לימודים אקדמיים. ב-2003 התחיל ללמוד באוניברסיטה של מקאו, עשה חילופי סטודנטים, ואחר כך למד תואר שני במינהל עסקים בבורדו ביזנס סקול. ב-2007 הוא מכר את החברה לדיל אקסטרים, והתחיל לעבוד שם כסמנכ"ל פיתוח עסקי בינלאומי. בנובמבר 2012 הוא התחיל לגלגל עם אטד את הרעיון ל–chinabuy.
פועלים גם באפריקה
מלבד הפעילות הישראלית, אטד וזאנג שיכפלו את המודל של chinabuy לעוד מדינות, ואחרות עוד בדרך. אטד: "פתחנו פעילות בקניה, בטנזניה, ועכשיו גם בפנמה. בשווקים כאלה אנחנו מחפשים שותף מקומי עם יכולת להשקיע 100 אלף דולר ולהקים מערך שירות לקוחות ושיווק. בקטע הזה הקשר היהודי עוזר. בכל מדינה אתה מוצא קהילה יהודית שיש בה יזמים.
"מלבד זאת, אנחנו מחפשים שותף מדיה בכל מדינה. בישראל השותף שלנו הוא ערוץ 10. הם נותנים לנו מדיה, ובתמורה מקבלים חלוקת רווחים. אין לנו שום כוונה לשלוט בעולם, אלא לבוא למדינות שיש בהן פער ושם להיות פלטפורמה משמעותית - אחת משלוש הראשונות.
״כל מדינה זה גם אופרציה אחרת. בקניה, למשל, גילינו שרק ל–7% מהתושבים יש כרטיס אשראי. אז התחברנו לפלטפורמות של תשלומים סלולריים בשם M-Pesa ואיירטל, שכולם משתמשים בהן שם. גילינו גם מכשול לוגיסטי, כי בקניה הדוור לפעמים שומר את החבילה לעצמו, תלוי במשקל שלה. אז חתמנו חוזה עם חברת בלדרות מקומית". לדברי אטד, עוד מדינות שעל הכוונת של chinabuy כרגע הן צ'כיה, רומניה, דנמרק, איטליה וספרד, ועוד כמה מדינות באפריקה.
כיום מועסקים ב-chinabuy בישראל 48 עובדים. "אנחנו רזים ומתכוונים להישאר רזים", אומר אטד. לדבריו, chinabuy אינה רווחית עדיין, ומתמקדת בהתרחבות בינלאומית. זאנג ואטד מתכוונים להרחיב גם את ההיצע בפלטפורמה. "אנחנו הולכים להביא מוצרים לבית, ריהוט גינה ורהיטים", מצהיר אטד. "המחיר יכלול הובלה והרכבה בבית הלקוח, ועדיין יהיה אטרקטיבי".