בשיאה של ההרצאה שנשא מנהל הפעילות העסקית של איביי בישראל, אלעד גולדנברג, בוועידת TheMarker לכלכלה וחברה, הוא תהה מה היה קורה אילו לישראלים היה ניתן פטור של 800 דולר (כ-3,000 שקל) ליייבוא אישי של מוצרים שרכשו באינטרנט, כפי שקורה היום בארצות הברית. כלומר, פי עשרה מהפטור הקיים כיום בישראל' בסך 75 דולר.
"המחיר של אייפון 7 בישראל הוא 3,600 שקל", אמר גולדנברג. "זה 1,100 שקל יותר מהמחיר בארה"ב. בשנה שעברה' 800 אלף ישראלים רכשו את הדגם הקודם של האייפון כשיצא. אם ניקח את המספר הזה ונכפיל בחיסכון של כל אחד מהם היינו יכולים להשאיר אצל אזרחי ישראל 880 מיליון שקל - ומדובר במוצר אחד.
"להגדיל את הפטור ל-800 דולר זה אולי בקשה לא ריאלית, אבל להגדיל ל-200 דולר זה כבר תקנה ששר האוצר יכול לחתום עליה עוד היום. בישראל הפטור לקנייה באינטרנט הוא 75 דולר, אבל כשאתם נוחתים בשדה התעופה אחרי טיול בחו"ל הפטור שלכם הוא 200 דולר – אני רואה פה עיוות לא מוסבר, ולכן אפשר להשוות את הפטור".
מה רואים האמריקאים שאנחנו לא?
גולדנברג סבור כי למדינה יש אפשרות להפוך את המסחר האלקטרוני למנוע צמיחה כלכלית ולדרך להילחם ביוקר המחיה, והמהלך של הנשיא אובמה בארה"ב הוא דוגמה לכך: "כאשר אובמה העלה את רף הפטור בייבוא אישי בתחילת השנה הוא הסביר זאת בכך ש'זה יעזור לעובדים שלנו ולעסקים להתחרות מצוין עם שאר העולם'. אצלנו בישראל נתקלים הרבה בהתנגדות, מתוך מחשבה שאם נקל על הייבוא זה יפגע בעסקים המקומיים, אבל לא כך חושבים האמריקאים. מה בעצם רואים האמריקאים שאנחנו לא?
"בפטור שגדול פי 10 יותר מישראל הממשלה בארה"ב רוצה לעודד צרכנים לרכוש מוצרים שהם לא יכולים או לרכוש מוצרים יותר בזול. הדבר מאפשר חסכון והכנסה פנויה, ההכנסה הפנויה הזו חוזרת למשק לאנשים שאחר כך עושים יותר עסקות. העסקים נאלצים להיות יותר תחרותיים - נאלצים להתמחות בדברים מסוימים ולהתמקד במה שהם יותר טובים, והמדינה מרוויחה מהסחר הגלובלי שהאזרחים יצרו. מי שמכיר קצת את העולם של המסחר האלקטרוני רואה שנוצר פה אקוסיסטם שלם של חברות לוגיסטיקה ונותני שירותים".
אך האמריקאים הם לא היחידים. "אם מסתכלים על מחקר שעשה האיחוד האירופי", הסביר גולדנברג, "בשנים האחרונות נוצרו 750 אלף עסקים חדשים במסחר אלקטרוני, שסיפקו 2.5 מיליון מקומות עבודה חדשים והגדלה של התחום ב-15% משנה לשנה. האיחוד האירופי ממליץ למדינות אירופה לשנות את החקיקה כדי שתסייע לצרכנים להזמין מוצרים למדינות שבהן הם חיים, ומנגד תעודד את בעלי העסקים שרוצים למכור באינטרנט. היום 6% מהתמ"ג של בריטניה מגיע ממסחר אלקטרוני, בגרמניה המסחר האלקטרוני מייצר 46 מיליארד פאונד, וזאת מדינה שרק 60% מהאזרחים קונים בה באינטרנט לעומת 95% בישראל”.
הישראלים מכרו 8 מיליון מוצרים באיביי: "מה ששלושה קניונים מוכרים ביחד בשנה"
לפי נתונים שהציג גולדנברג, ב-2015 הישראלים קנו 16 מיליון מוצרים באמצעות איביי. העיר עם הכי הרבה קונים בישראל היא ירושלים, אם כי רף הפטור ממס מגביל את המוצרים שניתן לרכוש. לכן, הסברה כיום היא שישראלים קונים רק "כיסויים זולים לטלפון ותחפושות לפורים מסין".
יש ישראלים שגם יודעים לעשות מזה כסף. לפי הערכות, כ-8,000 ישראלים מתפרנסים כיום ממכירות באיביי, ולצדם כמה אלפי אזרחים מרוויחים כמה מאות עד אלפי שקלים בחודש דרך הפלטפורמה. הישראלים מכרו בשנה שעברה 8 מיליון מוצרים לרחבי העולם, נתון שווה ערך "למה ששלושה קניונים בישראל מוכרים בשנה".. בארבע השנים האחרונות חלה עלייה של 300% בהיקף המכירות של הישראלים לחו"ל.
פרט להגדלת הפטור ממסים, גולדנברג נתן עוד כמה הצעות לרגולטור הישראלי. אחת מהן היא אתר ממשלתי שיקל על תהליך הייבוא. "אני רוצה אתר שיאפשר לי לעשות העתק-הדבק ללינק עם המוצר שאני רוצה", אמר, "ולראות מיד בכמה מס ומכס אחויב. כי מי שניסה להבין את זה פעם מאתר רשות המסים נתקל בדו"חות וטבלאות שמצריכים תואר שני בכלכלה.
"אותו אתר צריך לאפשר לנו, האזרחים שרוצים לשלם את המס, לבצע הליך מקדים של אישור מראש (preclearance). אתם משלמים את המס על המוצר לפני שהוא מגיע לארץ וכך הוא מגיע מהר יותר - כי חלק מהעיכובים של המוצרים שאנחנו מביאים מחו"ל הם לא בגלל הדואר, אלא בגלל תהליכי הדגימה של המכס על החבילות שמגיעות".
עוד ב-TheMarker:
כשהבן של מנכ"ל ווייז לא ידע איך להגיע הביתה
הישראלים שרוצים שתשלחו כסף בהקלדה גייסו 6 מיליון דולר