האם התיק הזה הוא באמת של דולצ'ה וגבאנה, או שכמו בבדיחה הישנה הוא יותר "דוד של גבאנה"? הסטארט-אפ הניו-יורקי Blue Bite מבטיח לשים סוף לבלבול ולגלות לכם האם המוצר שאתם עומדים לרכוש הוא מקורי או מזויף.
החברה הוציאה השנה אפליקציה בשם Decode, שסורקת שבבים המשולבים במוצרים ובודקת האם הם אמתיים. השבבים האלה הם בטכנולוגיית RFID או NFC (תקשורת טווח אפס) - בדיוק כמו הרב-קו. בזכות העובדה שהטכנולוגיות הללו סטנדרטיות וזולות למדי אפשר לשלב את השבבים במוצרים בלי שהמחיר שלהם יעלה משמעותית, וניתן לסרוק אותם עם חלק גדול מאוד מהסמארטפונים הקיימים כיום.
מכיוון שהטכנולוגיה קיימת כבר מספר שנים, עולה השאלה למה לקח כל כך הרבה זמן להתחיל להשתמש בה לצורך הזה. התשובה היא שברגע שסורקים את השבב אפשר גם להעתיק את המידע שעליו, כך שזייפנים יכולים פשוט להוסיף למוצרים שלהם שבבים עם מידע אימות זהה לזה של המקור. אלא של-Blue Bite שיטה מתוחכמת יותר, שכוללת קוד מתחלף שמסופק על ידי היצרן בכל סריקה של כל שבב - כך שבלתי אפשרי לזייף את תהליך האימות. לכן, עד כה שימשו שבבים כאלה בעיקר להוספת שכבת מידע למוצר - כמו סרטון פרסומת שמתנגן כשסורקים אותו ומציג את השימושים שלו, או קופון לרכישת מוצרים נוספים של אותה חברה.
בימים האחרונים הדגימה החברה את הטכנולוגיה עם כדורגל המונדיאל הרשמי של אדידס, וכתב אנגאדג'ט אדגר אלוורז דיווח שאימת את מקוריותו של הכדור תוך 10 שניות, וקיבל את קוד הייצור של הכדור המסוים ומידע על האימותים הקודמים שלו.
הטכנולוגיה הזו שימושית במיוחד בקניות של מוצרי יוקרה בחנות שאינה קשורה ישירות למותג שהיא מוכרת, כמו גם בקניית מוצר משומש - שכן לאחר הרכישה ניתן לבצע באמצעות האפליקציה רישום להחלפת הבעלות, כך שיש מעקב שמראה שהמוצר מקורי והמוכר הוא הבעלים החוקיים שלו.
מצד שני, כמובן, מנגנון כזה מקריב כמובן את הפרטיות, שכן הוא עוקב אחר כל מי שסרק, קנה או מכר מוצר מסוים - מה שעלול לשמש למטרות פחות חיוביות ממניעת זיופים ומכירות של מוצרים גנובים.
לפי הערכה של הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכליים (OECD) שפורסמה לפני כשנתיים, ב-2013 גילגל שוק הזיופים העולמי כחצי טריליון דולר בשנה.