מיליוני ישראלים נוסעים בתחבורה הציבורית באמצעות הרב קו, ורבים מהם נתקלו לאחרונה בתקלות: בעיות בתיקוף, מכונות שלא קוראות את הכרטיס, עמדות טעינה לא נגישות, ועוד אינספור תלונות ובעיות ששיבשו את סדר היום של הנוסעים.
דרור גלוברמן שוחח הערב עם רן שדמי, מנהל בכיר באגף הכלכלה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית וגם האיש שאחראי על הרב קו, על חלק מהפתרונות שמשרד התחבורה עובד בימים אלה.
רן, מה אתה היית משפר ברב קו?
"יש לו הרבה יתרונות, אבל הוא עדיין פועל בטכנולוגיה קצת ישנה. בעתיד אנחנו מתכוונים לאפשר טעינה ועלייה לאוטובוס באמצעות טכנולוגיות חדשות- הסמארטפון וכרטיסי האשראי. קרוב ל-3 מיליון איש עושים מדי יום תיקופים ברב קו ומספר התקלות שאנחנו נתקלים בהן הם יחסית קטנות".
לעומת זאת, מספר התלונות שמגיעות למערכת next ול-NEXTER הוא גדול. נוסעים מתלוננים על כך שהמכונות לא עובדות, שלעיתים הסמארטפונים לא תומכים בטעינת הרב קו וגם על כך שזו טרחה גדולה מאוד עבור קשישים ואנשים מבוגרים.
אנחנו מקבלים הרבה תלונות, למשל כרטיסים פגי תוקף- מי שהיה לו כרטיס אנונימי ולא חידש- איבד את הכסף.
"אני לא מכיר את המושג הזה ציבור גדול של נוסעים שסובלים, ובוודאי אף נוסע לא מאבד את הערך שלו מהכרטיס. בנוסף, אפשרנו עכשיו להאריך את תוקף הכרטיס הנוכחי בעוד חצי שנה".
זה צעד חשוב, אבל התלונה שחוזרת הכי הרבה היא הסיבוך בשימוש בכרטיס. למה אין עמדות טעינה של הכרטיס באוטובוסים או בתחנות?
"להתחיל לפזר מכונות טעינה בגודל של שני מטר על מטר בתחנות האוטובוס עם חפירות, עם העברת קווי חשמל, תקשורת והיתרים, בעיני זה ממש מפגע סביבתי, כאשר אפשר לנצל את התשתית הקיימת היום לטעינה יותר נוחה, שמפוזרת בכל רחבי העיר".
באוטובוסים של חברת מטרופולין יש את האפשרות לטעון את הכרטיס.
"קודם כל, זה לא כזה נוח לטעון בזמן נסיעה. ראיתי אזרחים ותיקים שמנסים לטעון באוטובוס- האוטובוס נוסע, המטבע נופל על הרצפה, וכאשר הם מנסים להרים אותו- הם נופלים. לא כל כך ידידותי".
יש עוד תלונה שחוזרת - למה הכסף שטענתי בכרטיס לא יכול לשמש לכל סוגי הנסיעות גם ברכבת?
"זו רגולציה אחרת. לגבי טרום התיקוף ברכבת ישראל- אנחנו עובדים עם הרכבת על הביטול של טרום התיקוף, ואני מקווה שבתחילת שנה הבאה תהיה לי בשורה בשבילך- שמי שיש לו ערך צבור פשוט יעבור בשער, יתקף בכניסה וביציאה וזה יחייב לו את הערך הצבור בלי לעבור דרך המכונה".
אלה חדשות טובות. איך האפליקציה עתידה לפעול?
"במשך חודש שלם הנוסע ייסע כמה שהוא רוצה ואיך שהוא רוצה, ובסוף החודש יבוצע חישוב מיטבי על הסכום הכולל שהוא צריך לשלם בעד הנסיעות באותו החודש, וחיוב ייעשה באמצעות הוראת קבע או כרטיס האשראי שלו".
ואיך תעבוד הנסיעה בכרטיס האשראי?
"באותו העיקרון כמו האפליקציה. מי שיעלה עם כרטיס אשראי, יזהה את עצמו באמצעות כרטיס האשראי איתו עלה לאוטובוס. השרת יאגור את המידע על הנסיעה ממקום א' למקום ב', ובסוף החודש כרטיס האשראי שלו יחויב".
מתי כל זה יקרה?
"אני לא רוצה להתחייב, בשיחות הבאות אשמח לעדכן אותך כשאהיה יותר חכם".