אחרי שנים של המתנה ושימוש ב-VPN מארץ הקודש, ספוטיפיי השיקה את שירות הסטרימינג שלה בישראל במרץ 2018, ולמרות שהישראלים התנפלו על השירות הישן-חדש, ענקית הסטרימינג לא השיקה את כל הפיצ’רים שהפכו אותה לשירות המוזיקה הפופולארי בעולם; פיצ’רים כמו Discover Weekly הושקו רק לאחר חודשים ארוכים של המתנה, אך הפיצ’ר המבוקש ביותר שלה בישראל שגם יכול לחסוך לכם מאות שקלים בשנה, ולפתור לא מעט מריבות בבית, טרם הושק בישראל.
התוכנית המשפחתית של ספוטיפיי: הפיצ’ר שיכול לחסוך למשפחות מאות שקלים בשנה
בזכות התחרות בישראל מצד אפל מיוזיק, Deezer ושאר שירותי המוזיקה שהציעו מחירי מינויים נמוכים, ספוטיפיי הציעה גם היא מינוי חודשי במחיר זול ביחס לחלקים נרחבים מהעולם, 20 שקלים לחודש. עם זאת, משתמשי ספוטיפיי הוותיקים, שהיו משתמשים בה לפני ההשקה בישראל, ודאי מכירים את התוכנית המשפחתית (Family Plan) של ספוטיפיי, שעד כה נעדרת מישראל, וזאת על אף הבטחות חוזרות ונשנות מצד החברה.
כשרק בן משפחה אחד רוכש מינוי וחולק אותו עם שאר בני המשפחה, הפלייליסטים וההעדפות של כולם מתערבבים ומשבשים למשל את היכולת של ספוטיפיי להמליץ לכם על שירים שמתאימים לכם. במינוי המשפחתי, כל בני המשפחה מקבלים חשבונות מופרדים לחלוטין, ולכל אחד יש את ההגדרות, הפלייליסטים, השירים, ההמלצות והמידע שלו, וכבונוס, החיוב החודשי מגיע בחשבונית אחת. בלי ריבים באוטו ובלי ששירים של מרגי ונועה קירל יקפצו לכם באמצע חדר הכושר או בקארפול הבא (לא שיש משהו רע בזה).
יתרה מכך, ספוטיפיי עומדת להוסיף לחשבונות המשפחתיים כמה אפשרויות מעניינות, כמו אפשרות הגדרה של סינון שירים עם גסויות, ואפילו פלייליסטים משפחתיים שתוכלו לשמוע באוטו שיכילו את השירים המשותפים והאהובים על כולם יחדיו.
המחיר עבור התוכניות המשפחתיות הוא מפתה לא רק מבחינת נוחות, אלא שהוא גם בדרך כלל משתלם עבור הצרכן: אם ניקח את ארצות הברית כדוגמה, עלות חודש בשירות הפרימיום של ספוטיפיי עומדת על 10 דולרים, יותר ממחיר המינוי בישראל. אך בארצות הברית, כמו בעוד מדינות, ספוטיפיי מציעה את התוכנית המשפחתית שלה ב-15 דולרים שהם כ-50 שקלים. כלומר, 5 דולרים נוספים שהופכים את ההצעה לאטרקטיבית אפילו למשפחה הכוללת 3 נפשות בלבד בשקלול נקי לשקלים. על פי מחירי המינוי שנבחרו בישראל, והמחירים שהמתחרות מציעות, לא מן הנמנע שהמחיר של מינוי ספוטיפיי משפחתי ישראלי ינוע סביב קו ה-30 שקלים, והמינוי יהיה אפילו יותר אטרקטיבי.
הביקוש למינוי המשפחתי בישראל קיים, אבל ההשקה עדיין מתעכבת
אבל כמו שיכול להיות ששמתם לב, ספוטיפיי לא מציעה כרגע את המינוי המשפחתי שלה בישראל, ומשפחות נאלצות לבחור בין הסתפקות במינוי החינמי של החברה, חלוקה של אותו משתמש בין בני המשפחה שגורמת לבעיות משלה, או רכישה של מספר מינויי פרימיום, כאשר כל אחד מהם עולה 20 שקלים בחודש. הוצאה זו יכולה להצטבר בקלות למאות שקלים שיכלו להיחסך, אם ספוטיפיי הייתה מאפשרת את המינוי גם בישראל.
מינוי משפחתי הוא לא קונספט חדש, וניתן לראות אותו גם בפלטפורמות אחרות כמו נטפליקס, שמציעה צפיה סימולטנית למספר משתמשים במינוי יקר יחסית, ואפילו באפליקציות מוזיקה אחרות: Apple Music ו-Deezer שמציעות מינוי חודשי במחיר זהה לספוטיפיי, 20 שקלים לחודש, אך מציעות בנוסף מינוי משפחתי ל-6 משתמשים במחיר של 30 שקלים. הבדל של 10 שקלים בודדים שיכול לחסוך בכל חודש 90 שקלים למשפחה.
בספוטיפיי הודיעו שהפיצ’ר יושק בתחילת השנה
קשה להגיד שאין ביקוש למינוי שכזה בקרב משתמשי ספוטיפיי הישראליים; מיד לאחר השקת השירות בישראל עלתה שאלה של משתמש לפורום התמיכה והרעיונות של ספוטיפיי אשר רצה לדעת מתי השירות יהיה זמין בישראל. ההצעה זכתה ליותר מ-1,400 לייקים, ושאלות שונות בנושא בפורומים של החברה זכו לעשרות תגובות של משתמשים נוספים שלא קיבלו תשובה אופטימית במיוחד מהחברה.
לפני קצת יותר משנה התיישבתי לשיחה מיוחדת עם מרסל גרוב, בזמנו מנהל תחום התקשורת בספוטיפיי במרכז ומזרח אירופה, וכמו כן בישראל. אחת השאלות הראשונות אשר שאלתי אותו נגעו כמובן למינוי המשפחתי, ולשאלה זו הגיב רשמית כי ההשקה מתוכננת לתחילת 2019. אם הסתכלתם בלוח השנה בזמן האחרון, אנחנו עוד רגע בסוף 2019 והתוכניות הללו ככל הנראה השתנו. לטענתו באותו ראיון, המינוי המוזל התעכב כיוון שנושא הרשיונות וזכויות היוצרים עדיין בעייתי. עם זאת, קצת תמוה בעיניי ובעיני רבים שהחברה עדיין לא פתרה את הבעיה הזו.
מאחר שבספוטיפיי רמזו בזמנו בעדינות שלאקו”ם יש חלק בעיכוב השקת המינוי המשפחתי, פניתי לאקו”ם כדי לבדוק האם זה נכון, וזו תגובתם: “ההחלטה לגבי השקת / אי-השקת תוכנית משפחתית בארץ היא של ספוטיפיי ושלה בלבד. היא יכלה להשיק תוכנית כזו לפי הוראות הרישיון מאקו”ם, בדיוק כמו אפל מיוזיק, דיזר ואחרים. הסיבה שלא עשתה זאת, ואחרים כן עשו זאת ישר עם ההשקה, היא החלטה פנימית של ספוטיפיי. ספוטיפיי מעולם לא עוכבה / סורבה על-ידי אקו”ם ביחס לתוכנית הזו. להיפך".
עוד ב-Geektime
שיאומי משיקה בישראל את המכשיר החזק ביותר שלה, והוא עדיין עולה חצי ממכשירי דגל אחרים
אלפבית מציגה את יכולות הנהיגה בערפל של הרכב האוטונומי שלה
אז כמובן שביקשנו גם מספוטיפיי תגובה, וניסינו להבין מדוע גורמים בחברה פיזרו הבטחות שלא מומשו ומדוע המינוי עדיין לא הושק בישראל. ספוטיפיי, כמו תאגידים רבים, בחרה להגיב בתמציתיות אופיינית לגיקטיים: “אנחנו כרגע לא מציעים תכנית משפחתית בישראל ומקווים להציע אחת בעתיד הקרוב. אנחנו בוחנים את האפשרויות אך לא יכולים לדווח על תאריך השקה משוער כעת”.
לצערי, כל ניסיון שלי לחלץ תשובה אחרת מהחברה לא צלח, ונראה שנכון לעכשיו אין אינדיקציה להשקת המינוי בישראל. בינתיים אתם יכולים לבחור האם לחלוק את החשבון שלכם עם שאר בני המשפחה, להסתפק במינוי החינמי הדי מוצלח של החברה, לשלם הרבה יותר על מספר מרובה של מינויים בבית, או שאולי שווה לבדוק את התחרות ולחסוך לא מעט כסף בדרך.