החלטת בית משפט שהתקבלה לאחרונה עלולה לצמצם משמעותית את נתח השוק של גוגל בתחום החיפושים המקוונים ברוסיה. כמו כן, עלולות להיות להחלטה זו השלכות על תביעה דומה בגין הפרת חוקי התחרות באיחוד האירופי - כך טוענת Yandex, יריבתה העיקרית של גוגל ברוסיה.
בית המשפט ברוסיה תמך בצו שהוציא גוף הפיקוח לגוגל ב-2015, ובו הורה לחברה האמריקאית לצמצם את תלותו של מצב ברירת המחדל באנדרואיד במוצרי גוגל וליידע משתמשי אנדרואיד כי ביכולתם לחדול מהשימוש, למחוק או לשים קץ למינוי שלהם לשירותי גוגל שונים ולהשתמש במכשירי האנדרואיד שלהם בשירותים של חברות אחרות.
גוגל תיאלץ לחתום על חוזים חדשים עם יצרניות מכשירים, שיאפשרו להן להתקין במסך ברירת המחדל של מכשירי טלפון אנדרואידים יישומים של יריבותיה, וזאת לאחר שגוף הפיקוח קבע כי עסקאות שנחתמו בעבר מעניקות ליישומי גוגל יתרון על פני יריבותיה, ולפיכך אינן עסקאות הוגנות.
גוגל גם תיאלץ לשלם קנס בסך 438 מיליון רובל (6.8 מיליון דולר) מתוקף פסק דין נפרד שניתן בשבוע שעבר בפרשה, בעקבות תלונה שהגישה ינדקס לגוף הפיקוח. לאחרונה הכריזה ממשלת רוסיה על מהלכים שיינקטו נגד אפל, שאותה מאשימה הממשלה בקשירת קשר לביצוע תיאום מחירים עם אזרחים רוסים שמוכרים מכשירי אייפון 6 ואייפון 6 פלוס.
גוגל זכאית לערער על פסק הדין, אך היא חייבת להתחיל ליישם את המלצות גוף הפיקוח תוך 8 ימים, והדבר מאשש את הצפי של אלכסנדר שולגין, סמנכ"ל התפעול של ינדקס, לשינויים דרמטיים בשוק הסמארטפונים הרוסי. "זה משנה באופן דרמטי את מאזן הכוחות", אמר שולגין, "מרבית צמיחתה של גוגל נובעת מאנדרואיד".
לדבריו, החברה צפויה לרשום צמיחה "גבוהה משמעותית מ-50%" בתחום החיפושים המקוונים במכשירי אנדרואיד, שמהווים 85% מכל המכשירים הניידים ברוסיה, לאחר שגוגל הפסידה בערעור השני נגד גוף הפיקוח הרוסי שמשימתו היא מניעת היווצרות מונופולים. החברה דיווחה כי נתח השוק הנוכחי שלה עומד כעת על 40% מהחיפושים באנדרואיד.
נציין כי גם בלי פסקי דין, יותר ויותר חברות משלבות במכשירי אנדרואיד דווקא את האפליקציות של המתחרה, מיקרוסופט. לפני כשנה וחצי חתמה מיקרוסופט על עסקה שהובילה לשילוב אפליקציות שלה כברירת מחדל בגרסת האנדרואיד הפופולארית Cyanogenmod החל מפברואר האחרון, והשבוע הודיעה לנובו על עסקה דומה במסגרתה יגיעו אפליקציות מיקרוסופט עם מכשיריה, כולל אלה של המותג מוטורולה, שלפני שלוש שנים היה בבעלות גוגל.