נתחיל מהסוף - הפיקסל הוא כנראה מכשיר מעולה. שני הסמארטפונים החדשים שהשיקה גוגל ב-4 באוקטובר, ה-Pixel וה-Pixel XL מלאים בכל טוב, לפחות ברמת המפרט: נבחרה ערכת שבבים טובה, מצלמה מעולה וכדומה. לכן, סביר להניח שהפיקסלים יצליחו לגרוף כמה אחוזים של נתח שוק מגזרת הפרימיום.

הסמארטפון החדש של גוגל ימיר כנראה כמה אייפוניסטים ותיקים ויגנוב מספר משתמשים גם מחובבי סדרת הגלקסי S של סמסונג, סדרת ה-G של LG וכדומה. אלא שהשקת הפיקסל לא צריכה להיתפס כמהלך חסר סיכונים. מבחינת גוגל מדובר בשינוי אסטרטגיה, לא פחות, וגוגל גם עשויה להיענש עליו.

האסטרטגיה של גוגל היא פשוטה: לעשות כסף מחינם. איך עובדת האלכימיה הזו? גוגל באופן מסורתי נותנת את שירותיה בחינם: ג'ימייל, יוטיוב, ווייז, גוגל דרייב, אנדרואיד, כרום - כולם מוצרים טכנולוגיים שלא עולים כסף. גוגל יודעת לעשות מהם כסף באמצעות ניטור מידע על המשתמש והשתלת פרסומות מטורגטות (פרסומות שמיועדות לפלח קהל מאוד ספציפי - לפי גיל, תחומי עניין ועוד). זה מה שגוגל עושה ועושה טוב.

ההחלטה של גוגל להתחיל בקו מוצרי הפיקסל היא אסטרטגיה חדשה: כניסה לתחום החומרה. זה עולם שלם של שרשרת ייצור, שרשרת אספקה, מנגנון חלפים ותיקונים, חוזים עם מפעילות סלולריות ועוד. אפל עושה את זה כבר שנים, היא טובה בזה, אבל עבור גוגל זה עולם חדש. האם היא תצליח לנהל אותו כמו שצריך ולהרוויח? בכלל לא בטוח.

נזכיר שלגוגל היו כבר טבילות רגל בעולם החומרה, ורובן לא היו מוצלחות. באוגוסט 2012 גוגל רכשה את חטיבת המובייל והבית של מוטורולה תמורת סכום אדיר של 12.5 מיליארד דולר. אחרי פחות משנתיים, החברה מכרה את חטיבת המובייל ללנובו בסכום של 2.9 מיליארד דולר ואת חטיבת הממירים ל-Arris ב-2.35 מיליארד דולר. גם הפטנטים נשארו אצל גוגל, אבל עדיין, לא עסקה טובה לענקית החיפוש.

ב-2014 גוגל רכשה את Nest, החברה המפתחת מוצרי בית חכם ובראשם תרמוסטט. העסקה נסגרה על 3.2 מיליארד דולר. אין מספרים מדויקים, אבל הערכות מדברות על הכנסות של 400-500 מיליון דולר לפעילות ב-2015 כך שבכל מקרה החזר ההשקעה על הרכישה הוא רחוק. ביוני האחרון עזב מנהל הפעילות של Nest את גוגל בטונים צורמים.

מייזו פרו 6 (צילום: ניב ליליאן, NEXTER)
עולה הרבה פחות, נותן כמעט אותו דבר. מייזו פרו 6|צילום: ניב ליליאן, NEXTER

אבל למה ללכת רחוק? גוגל כבר ניסתה ללכת ראש בראש עם אפל בשוק החומרה. ב-2013 היא השיקה מחשב פרימיום: דק, יפה, חזק ו...יקר, שאמור היה להתחרות במחשבי המק. המחשב היה כישלון והפעילות נסגרה. יודעים איך קראו למחשב? נכון: פיקסל. לפני שנה בדיוק גוגל השיקה טאבלט משלה, שאמור היה להתחרות באייפד של אפל. המוצר קיבל תג מחיר גבוה שמתחיל ב-500 דולר, אך לאחרונה גוגל חתכה את המחיר ל-375 דולר. מכירים מישהו שיש לו את הטאבלט הזה? ואתם יודעים איך קוראים למוצר הזה? Pixel C. למה שהפיקסל פון יצליח איפה שכשלו קודמיו?

זה לא שלגוגל אין אסטרטגיית חומרה. יש לה, או לפחות היתה לה אסטרטגיה מוצלחת: לתת בחינם את פלטפורמות התוכנה - מערכת ההפעלה אנדרואיד לטלפונים ניידים ומערכת ההפעלה Chrome OS למחשבים - עבור יצרניות שזה הביזנס שלהן: סמסונג, LG, סוני, HTC ועוד אלפי אחרות בטלפונים ו-HP, טושיבה, אייסר ועוד רבות אחרות במחשבים. זו אסטרטגיה שהוכיחה את עצמה ובזכותה אנדרואיד היא מערכת ההפעלה של 80% מהסמארטפונים בעולם וכרום OS היא מערכת ההפעלה הצומחת ביותר בעולם המחשבים. פשוט כל אחד עשה מה שהוא טוב בו. בזכות האסטרטגיה הזו גוגל נהנית ממיליארדי מכשירים שמריצים את שירותיה - מיליארדי משתמשים שניתן לחשוף לפרסומות. אז למה לשנות?

הבעיה העיקרית של פיקסל היא תג המחיר: מחיר התחלתי של 650 דולר לדגם הבסיסי ו-770 דולר (!) לדגם ה-XL. כנראה יהיו אנשים שיהיו מוכנים לשלם את המחיר הזה עבור טלפון אנדרואידי, אבל לא מסות של אנשים. הבעיה של אלפבית (גוגל) בעולם הסמארטפונים היא לא גזרת הפרימיום אלא דווקא המכשירים הזולים.

כרגע מונח לי בכיס סמארטפון מעולה בשם Meizu. יש לו סורק טביעות אצבע, גוף מתכתי, מצלמה פצצה, סוללה של יומיים וממשק נעים. יודעים כמה הוא עולה? 700 שקל, דרך יבואן רשמי. הבעיה של גוגל היא שהמייזו מגיע נקי מכל שירותי גוגל: Play, מפות וכל היתר אינם מותקנים על המכשיר: או שהמשתמש יתקין אותם או שלא. זה האתגר של גוגל - לא שוק הפרימיום.

על פי נתוני IDC האחרונים, סמארטפונים סינים מהווים כבר 70% משוק הסמארטפונים בכלל ו-60% משוק האנדרואיד. המכשירים האלו נותנים תמורה נהדרת לכסף: מי ירצה לשלם 650 דולר וצפונה על פיקסל כשאפשר לקנות שאומי, OnePlus או וואווי עם מפרט דומה ב-350-400 דולר? ושוב, הבעיה של גוגל היא שהמכשירים האלו מגיעים נקיים מהשירותים שלה, וחלקם אף החלו לאחרונה להתקין במקומם שירותים מתחרים של מיקרוסופט. לגוגל היה דווקא מענה סביר לאיום הזה: סדרת ה-Nexus שהציעה תמורה מצוינת לכסף והגיעה עם אריזה מלאה של מוצרי גוגל (רובם בלתי ניתנים להסרה). אבל עם ההשקה של פיקסל גוגל סוגרת את ליין הנקסוס, וזה משונה בעיניי בדיוק כמו לוותר על מותג מוצלח כמו גוגל תמורת שם מסובך הרבה יותר.

לכתבה המקורית ב-TheMarker

עוד ב-TheMarker:
אין לכם כסף למחשב של אפל? לפחות יש לכם כסף לנר בריח מחשב של אפל
"בטינדר, אם אתה דוגמן - זה חיסרון. זה מיועד לאנשים נורמליים"