יכול להיות שבקרוב כבר לא תוכלו לטעון "איני הנהג", והסמארטפון שלכם פשוט יחסום לכם את האפשרות להשתמש בו בזמן נהיגה. אמש הוציאה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארה"ב (NHTSA) מסמך ארוך (96 עמודים) ובו הצעה לאמצעים שימנעו שימוש בסמארטפון בזמן נהיגה.

הרשות מציעה בין היתר להפחית את הסחות הדעת על ידי חסימת המקלדת בזמן נהיגה, מניעת הצגת תמונות וסרטונים, כיבוי אוטומטי של התראות מאפליקציות שאינן חיוניות לנהיגה וחסימת הגישה לאפליקציות רשתות חברתיות, כמו גם לדפדפן האינטרנט במכשיר.

במסמך מצוין שההנחיות הללו לא יהיו חובה, בין היתר מכיוון שהן אינן נותנות מענה לכל תרחישי השימוש בסמארטפון בנהיגה. כך, למשל, נכתב במסמך שבלתי אפשרי להפוך את ההנחיות לחובה מכיוון שאין כיום טכנולוגיה שיכולה להבטיח שרק הסמארטפון של הנהג ייחסם, ולא הסמארטפונים של הנוסעים (אגב, יש כאלה טכנולוגיות, ואפילו לא מעט).

לכן, גם אם יקבלו החברות האחראיות על הסמארטפונים שלנו את ההנחיות, מציעה הרשות שבתור התחלה החסימה תופעל על ידי הנהג עצמו על ידי אפשרות אותה יפעיל בתחילת כל נהיגה, או לחילופין על ידי אפליקציה שבה יקשר הנהג את הסמארטפון לרכב בבלוטות' כדי להפעיל את החסימה אוטומטית בכל פעם שהסמארטפון והרכב קרובים.

באופן מוזר, האפשרות של חסימה מוחלטת של מסך הסמארטפון בזמן נהיגה לטובת ביצוע פעולות חיוניות (כמו הודעות על שמות מתקשרים פקקים מאפליקציית הניווט) בעזרת ממשק קולי לא מוזכרת כלל לאורך כל המסמך, למרות שהרשות כן מצהירה כי היא חוקרת את התחום.

כדי להדגיש את מידת החשיבות של מציאת פתרונות מנע לשימוש בסמארטפון בזמן נהיגה, הביאה הרשות נתונים לפיהם ב-2014 נהרגו בארה"ב 485 איש בתאונות שנגרמו על ידי שימוש בסמארטפון בזמן נהיגה. התאונות האלו היוו 1.3% מכלל התאונות הקטלניות, ו-13% מהתאונות הקטלניות שנגרמו על ידי הסחות דעת.

אישה מדברת בטלפון ומחזיקה אייפד ברכב (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אילוסטרציה|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

המסמך של הרשות, הכפופה למשרד התחבורה האמריקאי, נתקל בהתנגדות נחרצת מצד גארי שפירו, נשיא CTA (ר"ת: Consumer Technology Association, איגוד הטכנולוגיה הצרכנית), בו חברות כ-2,200 חברות טכנולוגיה והאחראי על ארגון התערוכה הגדולה בעולם בתחום זה (CES).

"הגישה של NHSTA כלפי נהיגה מוסחת מטרידה", הכריז שפירו בהודעה רשמית. "במקום להתמקד במכשירים שיכולים להפחית נהיגה בשכרות, הם בחרו לחרוג מסמכותם ולהטיל מגבלות על כל המכשירים. המגבלות המוגזמות האלו יכשילו את הגעתם לשוק של הפתרונות הטכנולוגיים החדשניים שמסייעים לנהגים לעשות החלטות נכונות יותר". שפירו אף רמז כי המסמך הוא ניסיון של ממשל אובמה להשאיר רושם בכל מחיר.

עם זאת, הזעם של שפירו מעורר תמיהה, שכן הארגון שלו כבר ניסה את כוחו בפתרון בעיית הסחות הדעת בנהיגה ונכשל: ב-2013 הוקמה ב-CEA (שמו הקודם של הארגון) קבוצת עבודה למציאת פתרונות לשימוש במכשירים ניידים בזמן נהיגה, אך שנה לאחר מכן עבודת הקבוצה הופסקה בשל דאגה מאחריות במקרה שההחלטות שיתקבלו לא יעצרו את התאונות.

חשוב לזכור גם שהמסמך של הרשות אינו מחייב, אבל בעבר כבר קרה שהצעות כאלו גרמו לחברות כמו אפל, גוגל ומיקרוסופט להרים את הכפפה ולבצע שינויים במכשירים שלהן מראש, כדי להקדים חקיקה אפשרית. כך למשל קרה כאשר עלתה על שולחן הקונגרס האמריקאי הצעת חוק לחיוב יצרניות סמארטפונים לכלול בהם מתג לחסימת המכשיר מרחוק במקרה של גנבה, כדי להפוך גניבה כזו ללא כדאית. גוגל, אפל ומיקרוסופט מיהרו לכלול מתג כזה במערכות ההפעלה אנדרואיד, iOS ו-Windows Phone וייתרו את הצעת החוק.