"יש לנו מדיניות בינלאומית אחידה וציבורית. כולם צריכים להכיר אותה – ובמיוחד מי שמנהל עמוד. ואם הוא עובר עליה – אנחנו נאלצים להוריד את הדף", כך אמרה היום (ד') מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר-תאני, בראיון לנדב בורנשטיין במסגרת כנס Go Mobile 2015 של מידע כנסים ו-NEXTER.
הדברים נאמרו כמובן בעניין "סטטוסים מצייצים", דף הפייסבוק הגדול בישראל שהוסר בשבוע שעבר לאחר שנחשף כי גבה תשלום על פרסום סטטוסים. עם זאת, תאני סופר סירבה לדבר על המקרה לגופו: " אנחנו לא מתייחסים למקרים ספציפיים. מה שמטריד אותנו הוא שיש לנו מדיניות ושלא עומדים בה. יש לנו צוות מדיניות שיוצר אותה בגלל ערב רב של שיקולים. בגלל זה היא שם".
בתוך כך, אבי לן - אחד ממנהלי "סטטוסים מצייצים" פרסם בפייסבוק מכתב פומבי המופנה למנכ"לית, בו כתב בין השאר: "זהו היום השישי שסטטוסים מצייצים, מהדפים החשובים בישראל, לא באוויר. הוא הורד בשרירותיות, ללא כל הודעה, וללא תהליך של שימוע. לקחתי אחריות, הבטחתי לנהוג מעתה על פי קוצו של יוד בנוגע לכללים שלכם, אבל הצד שלי לא חשוב. התוצאה חשובה. שישה ימים שסטטוסים מצייצים לא באוויר. את מי בעצם אתם מענישים? לא ניתן לכם לחסל כך בשרירות לב את הדף של הישראלים. רוצים מלחמה? תקבלו".
ארבעה מיליון משתמשים פעילים
סוגיה נוספת שסופר-תאני סירבה לענות עליה תשובה מלאה מתייחסת לטענה לפיה הדור הצעיר נוטש את הרשת החברתית. "זה פשוט לא נכון", היא אומרת, אך במקום להציג נתונים שיתמכו בטיעון הסתפקה בלהצהיר כי "כשאנחנו מסתכלים על דפוס שימוש, ככל שפייסבוק הופכת להיות חלק משמעותי יותר מהיום-יום ומהדרך שלנו לשמור על קשר עם אנשים ומותגים, זה משנה את הדרך שבה אנחנו משתמשים בפייסבוק".
מה שהיא כן מוכנה לגלות הוא הנתונים המחמיאים: פייסבוק חזקה מאוד. בעיקר במובייל. לחברה כ-4 מיליון משתמשים פעילים בישראל, כאשר 3.4 מיליון מתוכם – כ-85% - משתמשים בו מהטלפונים הניידים. המשתמש הישראלי הממוצע נכנס לאפליקציית פייסבוק 14-15 פעמים ביום, והשימוש באפליקציה מהווה חמישית מכלל זמן השימוש בסמארטפון.
גם השימושים עצמם התרחבו, כאשר משתמשים כבר לא רואים ברשת החברתית רק כלי לתקשורת עם חברים, אלא גם אתר חדשות מסוג חדש שנכנסים אליו כדי להתעדכן בכל דבר שקורה מסביב. "אנחנו ערוכים להיות פלטפורמת תוכן", טוענת סופר תאני, ומציינת כי לאחרונה החלה פייסבוק בניסוי לסימון תכנים אמינים, כדי להבדיל בינו לבין בדיחות גרועות ומתיחות.
הגולש רוצה לראות פרסומות רלוונטיות
אחד הצדדים הפחות רצויים של פייסבוק הוא הפרסום, אך גם שם טוענת סופר תאני כי החברה מנסה ומצליחה לסלול דרך ביניים שהופכת את הפרסום לפחות מטריד: "פייסבוק שמה את היד על הדופק בעניין מה המשתמשים רוצים מאיתנו, ואנחנו לא שומעים כל כך שהם לא רוצים לראות פרסומות, אלא שהם רוצים לראות פרסומות רלוונטיות. אחרי הכל, אנחנו צרכנים, שרוצים וצריכים לקנות דברים, ואנחנו רוצים שיתקשרו איתנו בצורה יותר מדויקת ולא יבזבזו את זמננו על פרסומות לא רלוונטיות".
היא מסבירה שאם פעם פרסומת היתה מסר אחיד שמופנה לקהל הרחב ביותר שאפשר, היום מצופה מחברה שתפנה לכל אחד בצורה שתתאים לו. "כמותגים, הלקוחות מצפים שנכיר אותם, נבין אותם ולא נבזבז את זמנם", היא אומרת. "כשמפרסם נכנס לדבר הזה, שהוא כמו חלק מהגוף שלי, אני מצפה ממנו להתנהג בהתאם".
כאחת הנשים המעטות בישראל שעומדות בראש חברות היי-טק, נשאלה סופר תאני על מיעוט הנשים בתפקידים בכירים בתעשייה. "זו שאלה שפעם שנאתי", היא הודתה. "זה הפריע לי. חשבתי שזה לא במקום, כי ברור שנשים יכולות להיות מנהלות. היום אני חושבת שזו שאלה ראויה".
לטענתה, "בשוק הישראלי אין בעיה של אפליה, לפחות בחלק ממנו, ואם היא קיימת היא כבר בדרך להיפתר. יש שני אשמים עיקריים, ואף אחד מהם הוא לא החברה: האישה ובן זוגה. נשים הרבה פעמים מגיעות לשלב של הקמת משפחה ומאיטות את הקצב בעבודה. מאוד קשה להיות גם קריריסטית וגם אמא, אבל חשוב לזכור שלילד יש שני הורים. לדעתי, לא יכול להיות שאישה תצטרך להתמודד לבד עם משימת גידול הילדים בזמן שבן הזוג ממשיך בקריירה שלו".