התחרות בין חברות הסלולר בישראל על ליבו של הלקוח שוברת שיאים חדשים. באמצע יולי השיקה חברת פרטנר (אורנג') את רשת הדור הרביעי, ויצאה בקמפיין פרסומי נרחב. כשבועיים לאחר מכן, גם סלקום הצטרפה לתחרות ויצאה בקמפיין שהבטיח רשת מהירה אף יותר. "יש מהיר ויש מהיר יותר", הכריז הסלוגן של החברה, "סלקום מביאה לכם את דור 4.5". לפי פרסומי החברה, הרשת החדשה שלה מאפשרת גלישה במהירות גבוהה עד פי שלושה מגלישה ביתית, וכמעט פי שמונה מגלישה סלולרית.
"צורפת בהצלחה לרשת LTE"
אלכסנדר גלפנד, לקוח של סלקום ועו"ד המתמחה בתביעות ייצוגיות המחזיק ברשותו מכשיר מדגם Galaxy Note 3 של סמסונג, נכנס לאתר החברה באינטרנט וביקש להצטרף לשירות האינטרנט המהיר. להפתעתו, גלפנד גילה שמהירות הגלישה שלו לא השתנתה כלל, למרות שקיבל הודעת SMS המאשרת את ההצטרפות לשירות. "נדהמתי לגלות שהמהירות בסלולרי שלי נותרה כפי שהיתה, ושמדובר בעצם בפרסומים של החברה שמטרתם להטעות את הציבור. מהירות הגלישה היתה זהה לזו של דור 3", סיפר גלפנד ל-NEXTER.
בשלב הראשון פנה גלפנד לחברה ושוחח עם נציג שהבטיח לו שמהירות הגלישה שלו תותאם למה שהובטח, ושהוא יכול להיות רגע כי הכל יסתדר. בשיחה נוספת עם נציגה אחרת נאמר לו שוב שהמהירות עדכנה והוא אכן אמור ליהנות מגלישה מהירה. בפועל - דבר לא קרה, וגלפנד החליט לעבור לזירה המשפטית.
בתביעה ייצוגית שהגיש גלפנד לבית המשפט המחוזי בתל אביב, הוא דורש פיצויים בגובה 52.7 מיליון שקל עבור עשרות אלפי לקוחות כמוהו שלא קיבלו את השירות. בכתב התביעה הוא מזכיר שהרשות השנייה כבר פנתה לסלקום בתחילת אוגוסט ודרשה ממנה לחדול מלפרסם את דור 4.5, משום שמדובר בהטעיית הצרכנים. "מהביסוסים שהוצגו בפנינו ומבדיקותינו עולה כי הטכנולוגיה הזו אינה זמינה כיום לציבור", מסרה בזמנו הרשות ל-Themarker. למרות זאת, לטענת גלפנד, לא רק שהמהירות של רשת דור 4.5 החדשה לא זמינה, המהירות שלו לא השתנתה כלל, אפילו לא למהירות של דור 4.
גלפנד מלא טענות נגד סלקום והקמפיין הפרסומי בו בחרה. בכתב התביעה נטען כי "צרכנים שהתפתו לפרסומות אינם מקבלים מאומה למעט תחושות של אכזבה, כעס ותסכול (למשל: אלה שמיהרו לשדרג את המכשירים הניידים בעקבות הפרסום או עברו מחברות הסלולר האחרות ושילמו עבור כרטיס סבלו מנזק ממוני)". עוד נטען, כי מדובר בחברה שמנסה להתעשר בצורה לא חוקית ולא הוגנת על חשבון לקוחותיה ולקוחות של חברות אחרות. לדבריו, אילו היה יודע מראש שפרסומי החברה לא נכונים, לא היה מצטרף לשירותי 4.5 שהציעה. להערכתו, אלפי לקוחות של החברה נפגעו מהפרסום השגוי והמוטעה, שנמשך זמן רב למרות שהתברר שהחברה אינה מספקת שירותי 4.5 ללקוחות.
בחברת סלקום בחרו שלא להגיב לדברים.
בתגובה לבקשת הרשות השנייה, מסרו בסלקום ל-Themarker: "הפרסומת שהועלתה על ידי סלקום משקפת במדויק את המצב העובדתי שבמסגרתו החברה ערוכה לעלות עם דור 4.5 עם קבלת התדרים והאישורים המתאימים כפי שנאמר בתשדיר. יחד עם זאת, נאותה החברה לערוך שינוי קל מ'סלקום מביאה לכם דור 4.5' ל-'סלקום פורסת לכם דור 4.5'".