שנת 2015 מסתמנת כשנת שיא במכירות הסמארטפונים בארץ, כך לפי נתוני חברת המחקר IDC ישראל שהגיעו לידי "גלובס". IDC אוספת את נתוני המכירות של יצרניות הסמארטפונים המובילות מיבואני הסלולר הרשמיים, מחברות ומחנויות הסלולר, ולפי נתוניה, נמכרו בארץ מתחילת השנה קרוב ל-2.4 מיליון סמארטפונים.

צפו: מהו הסמארטפון הפופולרי בישראל? (צילום: חדשות 2)
איזה מהם קניתם? סמארטפונים על המדף|צילום: חדשות 2

ברבעון השלישי נמכרו 802,000 מכשירים, ברבעון השני 805,000 ובראשון 788,000 - כך שהשנה תסתיים כנראה עם מכירות של כ-3.2 מיליון סמארטפונים, במדינה שבה גם כך כמעט לכל אזרח מגיל 8 עד 80 יש סלולרי. זאת, בלי לחשב את המכשירים הנקנים בחו"ל.

ומה אוהבים הישראלים? לאורך השנים, הטעם שלהם עקבי, אלא שברבעון האחרון ייתכן שמתחילה תזוזה. כבר תקופה ארוכה חולקות סמסונג ואפל ביניהן את נתח השוק המרכזי של מכירות הסמארטפונים בישראל, אך מהנתונים עולה שברבעון האחרון קנו הישראלים קצת פחות סמסונג וקצת יותר LG ומכשירים של יצרניות סיניות.

ברבעון השלישי ירד נתח השוק של סמסונג מ-38.5% ל-30%, בעוד שאפל שמרה על נתח השוק שלה עם 30.5% (לעומת 30.4 ברבעון השני) ותופסת את המקום הראשון. זו הפעם השנייה שאפל מצליחה להגיע למקום הראשון במכירות הסמארטפונים בישראל. במילים אחרות, אפל מצליחה לשמור על ביקוש קשיח, ואילו סמסונג מאבדת נתח שוק - וזאת למרות שאפל השיקה את האייפונים החדשים רק ברבעון הנוכחי, בעוד שסמסונג השיקה באמצע הרבעון השני את גלקסי S6 ו-S6 Edge ולקראת סוף הרבעון השלישי את ה-Note 5 וה-S6 Edge Plus. לאור זאת, סביר שאפל תמשיך להגדיל את נתח השוק שלה ברבעון הרביעי.

LG G3
הזניק את LG. דגם ה-G4

אלא שאפל אינה הבעיה היחידה של סמסונג, ובה בעת שהיא סופגת מכה מלמעלה, עליה גם להביט למטה, לעבר נתח השוק ההולך וגדל של LG. השכנה הדרום-קוריאנית ממשיכה להשיק סמארטפוני דגל מצוינים ומגדילה באופן קבוע את נתח השוק שלה, העומד כרגע על 23%, לעומת 14.5% ברבעון המקביל אשתקד. אתמול (א') השיקה החברה את פאבלט (סמארטפון בגודל טאבלט) הדגל שלה, V10, שינסה להתחרות בסדרת Note של סמסונג. דגמי Note נחשבים למוצלחים מאוד ויש להם ביקוש קבוע וקהל מעריצים ששומר להם אמונים ומשדרג מדגם אחד בסדרה ליורשו. אם LG תצליח לפגוע בסמסונג בקטגוריה הזו, מדובר במכה לא קלה.

סמארטפון Huawei Ascend P8 (צילום: יאיר מור, NEXTER)
נתח השוק זינק פי 8. וואווי P8|צילום: יאיר מור, NEXTER

הישראלים גם נחשפו מחדש לסמארטפונים של החברה הסינית וואווי, שביולי האחרון השיקה מחדש את המותג בישראל במקביל להשקת סמארטפון הדגל P8. כדי להגיע לכיסי הצרכנים, החברה השקיעה 15 מיליון שקל בקמפיין שיווקי, אשר כלל פרסום חוצות, טלוויזיה ואינטרנט בכיכובם של השחקנית גל גדות והזמר מוקי, ומתן חסות למכבי תל-אביב ולשבוע האופנה. כמו כן, החברה הציגה רף חדש של תגמול למוכרנים בחברת אורנג', אשר עמד על 300 שקל למוכרן על כל מכירת מכשיר (בחברות הסלולר נוהגים בכל חודש לתגמל את המוכרנים על מכירת סמארטפון של יצרנית מסוימת). זה עבד, והישראלים פתחו את הארנק: וואווי הצליחה להגדיל את נתח השוק מ-0.8% ברבעון 3 בשנת 2014 ל-4%, ודחקה מטה את HTC וסוני. למעשה, וואווי מוכיחה שכאשר יש לך תקציב שיווק עצום, אתה יכול לבצע חדירה מהירה ולהגדיל את המודעות למותג. עם זאת, היא עדיין רחוקה מהמקום השלישי.

יצרנית סינית אחרת, אשר כמעט שלא הייתה קיימת בשנה שעברה, היא מייזו (Meizu). החברה, המוכרת את מוצריה רק ברשת באג, לא נספרה בכלל בנתוני IDC ברבעון הראשון של 2015 ועכשיו מדורגת במקום החמישי עם נתח שוק של 2.9%. ברבעון השני של השנה נתח השוק שלה עמד על 0.6%. מייזו היא דוגמה קלאסית לאופן שבו מותג סיני צריך למכור את עצמו בארץ. לחברה אין תקציב שיווק והיא לא נמכרת בחברות הסלולר, רק ברשת באג. באג היא היבואנית הרשמית של מייזו ומקדמת את המוצרים רק בקטלוגים שהם מצרפים לעיתוני סוף השבוע (פעם בכמה חודשים), ודואגים לשיווק ויראלי של הסמארטפונים וליחסי ציבור מוצלחים, שהוכיחו שגם בלי תקציב שיווק, אפשר למכור סמארטפונים טובים ב-1,000-2,000 שקל.

מה קורה בעולם?

לפי נתוני IDC בעולם, סמסונג מובילה את השוק עם 23.8% לעומת 23.9% ברבעון המקביל אשתקד. אפל שנייה עם נתח שוק נמוך בהרבה מזה שבישראל - 13.5% לעומת 11.8%. בשונה מישראל, בעולם, חברת LG לא מדורגת בחמישייה הראשונה, ובמקומה סוגרות את חמש הגדולות יצרניות סיניות, בשל שקלול נתוני המכירות בסין: וואווי שלישית עם 7.5%; לנובו, המחזיקה גם את המותג מוטרולה, רביעית עם 5.3%; ושאומי חמישית עם 5.2%.

הישראלים הם צרכנים נאמנים, ונראה שחברות שלא יבצעו השקעה כלשהי בשיווק ובשכנוע, יתקשו מאוד לחדור ללבם ולכיסם, אלא אם כן יציעו עסקה אטרקטיבית, כמו הסמארטפונים של מייזו.