זה נשמע כמו עוד סצנה מהסרט "דוח מיוחד", אבל בעולם שמונע על ידי פרסום ותאוות בצע, אל תהיו מופתעים שדווקא הפיתוח הזה הפך למציאות כל כך מהר.
מפרסמים פיתחו פוסטרים דיגיטליים שיהיו מסוגלים לזהות פרצופים של אנשים שונים ולהגיב בהתאם לאדם שעומד מולם, אם הוא שם לב אליהם. כלומר, הסתכלת עם הפוסטר – הפוסטר מסתכל עליך בחזרה.
מצלמות קטנות המוסתרות בתוך שלט הפרסום סורקות עוברי אורח וברגע שמישהו מיישיר מבט – הם משנים את תוכן הפוסטר כדי שימשיך לבהות בו. ממש כמו מלכודת חרקים.
הטכנולוגיה כה מתוחכמת עד שניתן אפילו להתאים מוצרים ספציפיים מחנויות המועדפות על הצרכן התמים, שבמקרה עשה את הטעות והצליב מבטים, לרגע או שניים, עם המצלמות והסורקים.
להזכירכם, זוהי בדיוק הסצנה בה טום קרוז נכנס למרכז מסחרי בסרט דוח מיוחד, עיניו נסרקות וכל שלטי הפרסומת מתחילים להציע לו הצעות ולרדוף אחריו בכל מקום אליו הוא פונה.
הפוסטרים המתוחכמים ביותר, הזמינים כיום, מסוגלים להראות ללקוח הפוטנציאלי איך בגדים מסויימים ייראו עליו בזמן אמת. הפוסטר מצלם את האדם שמביט בו ומלביש עליו גרסה ממוחשבת של הבגד. כך הפוסטר הופך בעצם למראה וירטואלית המאפשרת למדוד בגדים מבלי להיכנס אפילו לחנות.
וכדי לא לבזבז זמן, אנשי השיווק כבר שלחו מכת קראטה פרסומית לצוואר של הקהל הכי רגיש שלהם. שלטי פרסום חכמים ניסיוניים הוצבו במחלקת בגדי הילדים של רשת ההלבשה האמריקנית Eagle Outfitters.
"אנחנו מנסים להבין איך המוח שלכם עובד", מסביר בנג'מין פאלמר, מנכ"ל קבוצת הפרסום שעומדת מאחורי הפרויקט. "אם העיניים הן חלון לנשמה, אנחנו שמים לב למה אתם שמים לב".
אז איך זה עובד, במילים פשוטות? מצלמות המותקנות על שלטי הפרסום סורקות עוברי אורח המסתכלים לכיוונם. לאחר מכן השלט קובע האם הוא מתמודד עם זכר או נקבה ולאחר מכן אפילו מזהה הבעות פנים עדינות כמו הרמת גבות, חיוך או פרצוף זועף.
הפרסומאים ישתמשו בטכנולוגיה למטרות שליליות?
בעתיד המצלמות יהפכו אפילו ליותר מתוחכמות ויוכלו לזהות בצורה יותר מדוקדקת מי הלקוח הפוטנציאלי שעומד המום מול הפוסטר. ולמרות שטכנולוגית זיהוי פנים קיימת כבר כמה שנים, רק כעת היא מגיעה גם לחנויות בזכות פיתוחים שהפכו אותה לזמינה יותר וזולה יותר.
"אם אתם רוצים להשתמש בטכנולוגיה הזו למטרות שליליות אתם יכולים, בדיוק כמו בכל תחום אחר", אומר פאלמר ושם את האצבע בדיוק על הנקודה הבעייתית. לא רק שאפשר להשתמש בזה למטרות שליליות – ייעשה בזה שימוש למטרות שליליות.
ניסיון העבר מעיד על כך ואני בספק אם חבורת פרסומאים, משווקים ואנשי מכירות לא ינצלו כל כלי שברשותם כדי לנצל יותר את הצרכן התמים ולגרום לו לחשוב שהוא צריך לקנות יותר בכסף שאין לו.
עוד פיתוח מהסרט שהפך למציאות: תוכנת מחשב, שפותחה עבור המשטרה ושירותי הביטחון האמריקניים תוכל לחזות מי עלול לבצע פשע בסבירות גבוהה. במקרים מסוימים, התוכנה אפילו עשויה להצביע מתי, איפה ואיך יתבצע הפשע. לכתבה המלאה.
>> ותודה לאתר HIX, המקום היחיד ברשת שמעניין אותנו כל יום גם בלי להתעסק באח הגדול