תקשורת תמיד הייתה עסק יקר. אבל רק בעשור האחרון התחיל הישראלי הממוצע לשלם לחמישה או שישה ספקי תקשורת בממוצע: לחברות הסלולר, לספקי תשתית אינטרנט וכבלים, לספקית האינטרנט שלכם – וגם לקו טלפון, שאתם ככל הנראה כלל לא עושים בו שימוש.
כל החברות האלו עושות עליכם הרבה יותר כסף ממה שמגיע להן, בעיקר בגלל שהן סומכות על העובדה שאתם לא טורחים להשקיע את הזמן בלנהל את החשבונות שלכם איתן כמו שצריך. אבל השקעת הזמן הזאת יכולה להיות משתלמת מאוד – ייתכן שאתם יכולים לחסוך מאות שקלים בחודש בדיוק על אותם השירותים שאתם מקבלים עכשיו. הנה שלושה טיפים שכל אחד יכול ליישם בכמה דקות בחודש.
1. תראו מעורבות בחשבונות שלכם
תודו: אתם אפילו לא פותחים את החשבונות שאתם מקבלים מחברת הסלולר ומבזק. רובנו מעבירים את החשבונות האלו מתיבת הדואר הישר לאחורי איזו מגירה נידחת, שם הם נידונים להעלות אבק עד שנעבור דירה ונמצא אותם. חבל: אם תשקיעו כמה שניות בלקרוא את הדפים האלה, תגלו כל מיני תרגילי מצליח שחברות התקשורת דוחפות לחשבונות שלכם. תרגיל המצליח הידוע ביותר הוא שלכל מסלול תשלום – החברות נוהגות לקרוא למסלולים האלו "מבצעים" – יש תאריך תפוגה, שבסופו אתם מועברים באופן אוטומטי למסלול יקר במיוחד.
גם אם אתם נמצאים במסלול לא יקר, ייתכן שיש מסלולים זולים ממנו. עשו לעצמכם נוהג והרימו טלפון לשירות הלקוחות פעם בחודש או בחודשיים. שאלו האם יש "מבצעים" שיתאימו לכם יותר. צרכנים שמשקיעים את הזמן לנהל את החשבונות שלהם עם חברות התקשורת – במוקדי השירות מכנים אותם "נודניקים" – משלמים הרבה פחות כסף.
2. היו לקוחות חופשיים
לעולם, לעולם, לעולם אל תסכימו להתחייבות לשלוש שנים עבור מבצע, לא משנה כמה הוא נראה זול. ההתחייבות לא מאפשרת לכם לעזוב את ספקית התקשורת שלכם ולעבור למתחרה שלה. היא לא מאפשרת לכם לסגור חשבון שאין לכם צורך בו. וזה בדיוק מה שאתם צריכים כדי לחסוך כסף: ניידות. נסו שלא להתחייב לאף תקופה, ואם אין ברירה – התחייבו לתקופה של חצי שנה או שנה לכל היותר.
כעת, כשאתם לא צריכים לשלם קנס (או "דמי יציאה") על התנתקות, תיהנו מהחופש והתנתקו מדי פעם כדי לעבור לחברה אחרת. העבירו את המספר הסלולרי שלכם מסלקום לפלאפון. התנתקו מבזק בינלאומי ועברו לנטוויז'ן. מפתיע עד כמה נמוך חברות התקשורת מוכנות לרדת עבור לקוחות שעוברים אליהן מחברה אחרת. ולעיתים לא תצטרכו באמת לעבור. כשאתם עומדים לעזוב חברת תקשורת, היא תוריד בשבילכם את המחירים כדי שלא תלכו. הטריק הידוע של איום בהתנתקות כבר לא עושה רושם על החברות האלו, אבל אם תוכיחו שאתם באמת מתכוונים לעבור לחברה אחרת, תקבלו מחירים זולים מאוד שלא היו זמינים לכם אם הייתם נשארים לקוחות נאמנים. אל תהיו לקוחות נאמנים, אם כן.
3. חסלו מנויים מיותרים וקבצו חשבונות
אל תחזיקו קו טלפון קווי אם אין לכם שימוש בו. אם כל השיחות שלכם מתבצעות מהטלפונים הסלולריים ממילא, מדוע שתשלמו כדי להחזיק קו מיותר בבית? אל תחזיקו שני קווים סלולריים. בטלו חשבונות שאתם לא צריכים, אפילו אם הדבר כרוך בקנסות. קרוב לוודאי שהקנסות האלו עולים לכם פחות ממה שתעלה לכם החזקת קו טלפון מיותר.
עכשיו כשנשארתם רק עם השירותים שאתם צריכים, קבצו אותם בכמה שפחות ספקים. כל החברות הסלולריות יציעו לכם מחירים טובים יותר אם תחזיקו אצלם את המכשירים הסלולרים של כל המשפחה. אם יש לכם גם אינטרנט, גם טלפון קווי וגם כבלים או לוויין, קרוב לוודאי ש-HOT או yes יציעו לכם מחירים טובים יותר אם תרכזו אצלם את כל השירותים האלו.