NEXTER
הודעות בנהיגה (צילום: shutterstock By Andrey_Popov)
צילום: shutterstock By Andrey_Popov

איך לא חשבו על זה קודם: ההמצאה שתמנע מכם להתעסק בנייד בזמן נהיגה

SaverOne פיתחה מערכת טכנולוגית שחוסמת גישה לאפליקציות מסוימות עבור הנהג - תוך שהיא מאפשרת לשאר הנוסעים ברכב לעשות שימוש בטלפונים שלהם כאוות נפשם. איך זה יעבוד והאם היא תצליח להילחם בתאונות הדרכים? כל הפרטים

בשיתוף SaverOne
שיר חרמש | mako | פורסם 10:13 25.11.19 

שנה גודל אות

אחוז תאונות הדרכים הנגרמות כתוצאה מהיסח דעת בזמן נהיגה עולה מדי שנה. מטבע הדברים, הוא קשור במידה רבה לכך שמכשירי הטלפון הניידים הופכים להיות מתקדמים, מהירים ומעניינים יותר ושהם לצידנו גם בנהיגה. אז מה עושים? כמו תמיד, ממציאים טכנולוגיה חדשה שתפתור את הבעיה.

"רגולטורים בארצות הברית, אירופה וישראל, עוסקים בסיבה הזו לתאונות דרכים ומחפשים אחר פתרון הולם", מסביר לנו היזם ומנכ"ל חברת SaverOne, אורי גלבוע, "וכיום ברור לכולם שמדובר בבעיית התמכרות לכל דבר".

"חינוך ואכיפה זה טוב, אבל יש להם יכולת השפעה מוגבלת. לצערי, לא ניתן לסמוך על שיתוף הפעולה של הנהג בעניין הזה. לכן לא נותרה ברירה אלא לייצר מערכת טכנולוגית-אוטומטית שפשוט תמנע את העיסוק בנייד בזמן הנהיגה ותעזור לנו להיגמל".

אז במה בדיוק מדובר? לפי גלבוע, המערכת המהפכנית של SaverOne מוסלקת ברכב ובאמצעות שימוש ב-4 סנסורים היא למעשה מזהה את המכשירים הסלולריים המצויים ב"חופת הנהג" (האזור בו הנהג יושב). לאחר הזיהוי המדויק של מיקום הטלפון, המערכת מכניסה אותו מיד למצב מוגן כך שלא ניתן לעשות שימוש ביישומים מסוכנים בזמן נהיגה - כדוגמת וואטספ, סמס ומיילים - וכך הסחת הדעת נמנעת.

במקביל, אפליקציות אחרות וחיוניות (כגון שיחות נכנסות ויוצאות, מוזיקה וניווט) עדיין נשארות זמינות גם תחת "חופת הנהג". מהצד השני - מי שיסמסו לאלו שנמצאים בזמן נהיגה, יקבלו הודעה שתסביר שהם נוהגים ותציע שיתקשרו אליהם במקום להתכתב. בכל מקרה, ניתן להגדיר גם באופן עצמאי מהי אפליקציה מותרת ומהי אסורה.

תחת חופת הנהג אסור – בשאר הרכב מותר

חשוב לציין ששאר נוסעי הרכב יכולים לעשות שימוש חופשי במכשירים הניידים שברשותם: "הבשורה החדשה ופורצת הדרך בתחום היא שרק האוחז בהגה מנוע משימוש מסוכן, בעוד שאר יושבי הרכב כלל אינם מושפעים מהמערכת", מדגיש גלבוע, "בנוסף, מדובר במערכת ידידותית למשתמש, שכן יש ביכולתה שלא לבטל שירותים סלולריים נחוצים".

כמו כן, גלבוע גאה לספר שהמערכת היא דינאמית – אז לא תצטרכו לדאוג שתצאו מזמינות בזמן שאתם יושבים ברכב ומחכים שהילדים יסיימו את החוג: "מספר שניות לאחר עצירת הרכב, המערכת מנטרלת את עצמה והנייד עובד באופן חופשי".

"לחילופין, במידה ויועבר המכשיר מחופת הנהג לחלק אחר ברכב, הוא ישוב לעבוד באופן חופשי גם כן לאחר מספר שניות. מהבחינה הזו, מדובר במערכת אוטומטית ודינאמית לחלוטין שבה הכל קורה בהתאם למצב הנסיעה/עמידה ומיקום הטלפון".

"זו המערכת היחידה בעולם שנותנת כזה מענה"

גלבוע מוסיף שהמערכת כבר הוצגה ומוכרת היטב במשרד התחבורה, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים ובחברות הליסינג. החברה החלה בהספקה מסחרית של המערכת לציי רכב ובימים אלה מתחילה הספקה של מערכות מותאמות למשאיות. חוץ מזה, היא כבר הספיקה להיות מוצגת בפני "ועדת שפר", שם הוצעה כפתרון הראשון לצמצום היסח הדעת בנהיגה. נכון להיום, SaverOne עדיין מציעה את המערכת רק לציי רכב מסחריים, כבדים ופרטיים, אבל בעתיד הקרוב היא תפעיל גם תכנית עבור לקוחות פרטיים בשיתוף חברות ביטוח.

ברמה הבינלאומית, המערכת גם עונה על כל הקריטריונים של הרשות לבטיחות בדרכים האמריקאית: היא אינה תלויה בשיתוף הפעולה של הנהג, היא פועלת באופן אוטומטי, היא דינאמית והיא יודעת להבחין בין נהג לנוסע. "נכון להיום", מדגיש מנכ"ל SaverOne, "מדובר במערכת היחידה בעולם שנותנת כזה מענה".

"המערכת מסירה אלמנט סיכון שאחראי למעל 30% מתאונות הדרכים", מסכם גלבוע. "כולם מסכימים על הבעיה וכמעט בכל קמפיין מדברים על היסח הדעת שנובע משימוש בנייד בזמן נהיגה, אבל המדינה צריכה להרים את הכפפה. מבחינתנו, יש פה הזדמנות להוביל מהפכה – אבל בלי המדינה זה יהיה קשה. אז הגיע הזמן להתעורר!".