הטכנולוגיה הולכת ומשתלבת גם במסעות השופינג שלנו - במטרה להפוך אותם לקלים יותר עבורנו ורווחיים יותר עבור הסוחרים. מה מחיר הנוחות ובאיזו מידה נסכים להפקיר את הפרטיות שלנו - זו כבר שאלה אחרת: בחלק מן המקרים המחיר גבוה, ובאחרים - סביר הרבה יותר. מה שבטוח, הנגישות תהיה גבוהה והמידע זמין, ופרוצדורת התשלום עתידה להשתנות פלאים.
"המפתח לכך הוא פרסונליזציה: חוויית קנייה אישית, מותאמת ללקוח, ומצד שני חברתית - הרי היום כולם אוהבים לרוץ ולספר לכולם. הרעיון הוא להעצים את חוויית הקנייה של הלקוח", אומר אודי ויזנר, מנהל החטיבה הקמעונאית גזית בחברת וריפון ישראל, המפתחת קופות רושמות ואמצעי סליקה. "כמובן שלסמארטפון, ובתוכו למצלמה, יש תפקיד מרכזי בכל זה".
זיהוי סלולרי בחנות: הקופונים מחכים בסמארטפון
טכנולוגיה המבוססת על גלי רדיו מאפשרת זיהוי של הלקוח כבר בפתח החנות - אם ייתן את הסכמתו מראש. כך ניתן "לאתר" עם נחיתתו את פרופיל הקניות והמוצרים המועדפים על הלקוח (אפילו מידה או צבע) ולהציע מבצעים פוטנציאליים. בשיטוט בין המדפים הלקוח יזוהה אוטומטית ויקבל הצעות ערך מתאימות למיקומו בחנות.
טיול בקניון יאפשר לו לטעון קופונים של המותגים האהובים עליו בעזרת הטלפון החכם ואז לממש אותם מיידית בחנויות.
ארנק סלולרי: כל הכרטיסים בסמארטפון
פסגת כל השאיפות כיום היא זניחת הארנק המסורתי וריכוז פעולות התשלום במכשיר הסלולר. בעתיד הנראה לעין יכיל הטלפון החכם את כל הפריטים החשובים שאנו סוחבים איתנו בארנק הפיזי: כרטיסי אשראי, כרטיסי מועדון, כרטיס נסיעה בתחבורה ציבורית, קופונים ועוד. בקליק אחד נוכל לשלם באמצעותו, ומערכת מידע תעניק את כל ההטבות, ההנחות והקופונים, מבלי שנידרש להציג אותם.
פיילוטים רבים כבר מתקיימים במקומות שונים במטרה להטמיע את השינוי בקרוב. במרכז המהפכה המתקרבת עומדת טכנולוגיה שמאפשרת תשלום ללא גיהוץ או מגע של הכרטיס אלא רק על-ידי נפנופו מעל נקודת המכירה. בדור הבא של מכשירי האייפון, שכבר יכיל ככל הנראה את הטכנולוגיה, תולים תקוות בנושא.
בינתיים הכריזה גוגל במאי האחרון על ה-wallet - מיזם משותף עם מאסטרקרד בארה"ב, המאפשר לשלם כרגע במספר רשתות גדולות בארה"ב בעזרת סמארטפון מושתל שבב ובעזרת אפליקציה ייעודית.
וריאציה קלה יותר לתפעול הקיימת כיום בארץ היא כזו של תשלום באמצעות הסלולר ללא קופות ייעודיות - כפי שנעשה כיום באמצעות החניה הסלולרית "פנגו". מי שעומד מאחורי הטכנולוגיה הוא שלמה זיטמן, מנכ"ל סלאריקס. את הטכנולוגיה כבר מאמצים היום בעסקים כמו ידיעות ספרים ורשת שטיפת הרכבים אוטו קאר.
"ב-140 תחנות שטיפה בארץ הנהגים באים עם חלון סגור, מתפעלים הכל דרך הסלולר ויוצאים כמו שבאו", מספר זיטמן. אחרי החגים עתידה רשת המזון המהיר פיצה האט להצטרף.
זה המקום להזכיר יוזמות קיימות כמו זו של לאומי קארד, המאפשרת כבר תשלום באמצעות הטלפון הסלולרי, ללא צורך בהתקנת חומרה בבית העסק או בהוספת רכיב בטלפון - באמצעות אפליקציה חינמית בשם ZOOZ , הפתוחה להורדה ללקוחות כל חברות כרטיסי האשראי בעלי טלפונים חכמים.
גם ישראכרט כבר הודיעה על פיילוט ליישום תשלומים בסלולר - באמצעות כרטיס אשראי אלחוטי או מדבקה אלחוטית שתוצמד לסלולרי.
"המטרה שלי היא להגיע לנוחות הבלתי מתפשרת של פנגו", אומר זיסמן. "לאפשר כל שירות בקליק, בכל מקום מכל מקום לכל מקום. בדרך הזו נוח גם לראות את פרטי הקנייה מיידית ולוודא שלא עובדים עליך".
שיתוף און ליין: ספר לחבריך וקבל הנחה
ברשתות שונות בעולם יכול הלקוח לשתף את החברים בעמדת הקנייה בשידור חי ולקבל הטבה מיידית לניצול.
"בשלב הבא", אומר ויזנר, "ניתן יהיה להעלות מיידית ויז'ואל לעמוד הפייסבוק שלך, ולקבל משוב מיידי מהחברים - היישר מתא ההלבשה. המראה מחוברת לפייסבוק ולטוויטר ומאפשרת לשתף את המראה הניבט במראה על-ידי לחיצה וירטואלית עם היד על גבי הכפתור "שתף".
מדידה וירטואלית: לא חייבים להתפשט
הלקוח יוכל לבחור מוצר, להביט במראה ולראות כיצד זה נראה עליו עוד לפני שהוא מודד את הפריט. בחו"ל, אגב, כבר קיימים פתרונות למדידה וירטואלית - המאפשרים לנו לבחור מוצר, להביט במראה ולראות כיצד זה ייראה עלינו מבלי להתאמץ יתר על המידה, ואפילו חיישנים המזהים את המידות ומבנה הגוף.
בדיקת מלאי: הסמארטפון בודק במחסן
עוד בתכנון: לחיצה קצרה על אפליקציה ייעודית בטלפון החכם תדע לזהות האם הפריט הרצוי במידה המתאימה נמצא במלאי החנות או במלאי הרשת - ותאפשר לאותת למוכרת מתוך תא ההלבשה שאנו זקוקים לפריט במידה אחרת.
גם הצבת אייפדים לשירות הלקוח בעמדות שירות בחנות תוכל לאפשר לנווט במלאי הקיים, ולאתר את מבוקשך גם ללא עזרת מוכר.
ברקודים חכמים: הסמארטפון סורק את הברקוד
הברקוד החדש מאפשר סריקה באמצעות הסמארטפון וקבלת הטבות: מקופונים המוצגים על פוסטרים בחנות ועד הדרכה לשימוש במוצרים (כמו מתכונים לדוגמה). השימוש בברקוד נעשה לא מעט בזירה השיווקית, אך בהחלט ניתן יהיה להיעזר בו לא מעט גם במהלך קניות.
תשלום עצמי: לקוח-קופאי
בעולם כבר קיימים מסופונים לשימוש עצמי, המסייעים להכניס פריטים לעגלת הקניות תוך סריקת הברקוד וחישוב המחיר הכולל לתשלום. ברשתות מסוימות אף פועלת קופה אוטומטית, שבה ניתן להעביר את המסופון ופשוט לשלם על סמך תכולתו.
השיטה קצת מורכבת כשמדובר בעגלת קניות מלאת פריטים, כמו במהלך רכישת מזון בסופר - אולם בחנויות שבהן הרכישה עומדת בדרך-כלל על כמה פריטים, רעיון הקופה האוטומטית אמור להיות קל יותר לתפעול:
עמדה למכירה עצמאית תאפשר ללקוח לקחת את הפריט המבוקש, לגשת לקופה העצמאית, להעביר את כרטיס האשראי (או לשלם באמצעות הסלולר) ואם קיימים קופונים שבהם הצטייד - לטעון את הקופונים. הוא יוכל להעביר את המוצר וכך גם לנתק את הזמזם המוצמד לו - כך שהפריט לרשימת הקניות. בתום התהליך הלקוח יחויב בסכום העסקה והלקוח יהיה חופשי לצאת מהחנות עם הסחורה.
קיצור תורים: הסמארטפון מחכה בשבילך
חוויות ההמתנה מייגעת גם בעת המתנה לקבלת שירות. טכנולוגיה נוספת מבית היוצר של זיסמן, TelMe, מאפשרת להצטרף באמצעות הסלולר לתור פעיל, ובמקום לחכות באפס מעשה במקום - לקבל מבעוד מועד התראה כתובה על הגעה למקומך בתור. בבית-החולים איכילוב, בקופת-חולים כללית, בהרצליה מדיקל סנטר ובאסותא כבר אימצו את העניין בחום.
בבנק הפועלים גייסו את האייפד לייעול ההמתנה בתור - בנקאים מצוידים בטאבלטים עוברים בין הלקוחות ומספקים שירות מיידי כדי לחסוך את המשך ההמתנה.
מחיר הפרטיות
אילו מישהו שאל אותנו לפני עשור אם היינו מוכנים להיות חשופים למעקב תמידי על-ידי גורם-על, שבתמורה לנכונותנו יזרוק לנו מדי פעם סוכריה - נניח, הנחה של כמה שקלים או כוס קפה חינם בתדלוק הקרוב - סביר להניח שהיינו פורצים בצחוק. אילו היו מציעים לנו לעדכן את כל העולם ואחותו במיקום הנוכחי שלנו, זה לא היה נשמע פחות מהזוי.
אך בעולם של היום נראה כי הכול לגיטימי מבחינת המשווקים והצרכנים: למה להיכנס וסתם לקנות חולצה, אם אפשר לצייץ לכולם ולשמוע את חוות-דעתם של החברים בלייב? ולמה שלא יכוונו אותנו בחנות היישר למוצר שיתאים לנו (במחיר מבצע, פריטים אחרונים)?
אם במחיר הסתחבקות עם החבר'ה ברשת התרגלנו לחשוף כל פרק אזוטרי בחיינו, על אחת כמה וכמה קל לדוג מאיתנו אינפורמציה תמורת הטבות וקופונים. מישהו כבר יידע מה לעשות עם המידע ואיך למקסם רווחים - ולעזאזל הפרטיות של כולנו.
כדאי לזכור לסנן: היכן יש שמירה מינימלית על פרטיות והקפדה על אבטחה, מה באמת הופך את חיינו לפשוטים יותר במקום שבו הפרוצדורה מיותרת, ואיפה כדאי - אולי רק לרגע - להכניס מחדש למשוואה שיקולים של עלות מול תועלת, אבל לא רק עלות כספית.
5 שימושים לטלפון הסלולרי במהלך הקניות
1. שיתוף חברים מרחוק והתייעצות במהלך הקנייה
2. אמצעי תשלום
3. אמצעי זיהוי לחבר מועדון
4. אמצעי להצגת קופונים והטבות
5. אמצעי ניווט בחנות