חודש לבחירות בארה"ב - סגני הנשיא נפגשו לעימות: סגן הנשיא המכהן, מייק פנס, התעמת הלילה (בין רביעי לחמישי) עם מועמדת המפלגה הדמוקרטית לתפקיד סגנית הנשיא, קמלה האריס. לאחר העימות הנשיאותי בשבוע שעבר שטיפס לטונים גבוהים במיוחד, המועמדים לתפקיד הסגן שמרו על איפוק יחסי. השניים לא הרימו את הקול ולא הטיחו עלבונות זה בזה - אך התחמקו פעם אחר פעם ממענה על שאלות המנחה. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

משקל רב ניתן על העימות בין השניים, בצל הידבקותו של הנשיא האמריקני בקורונה. טראמפ וביידן אמורים אומנם להיפגש לשני עימותים נוספים, אלא שבצל מחלתו של טראמפ לא ברור מה יעלה בגורלם של העימותים הבאים. טראמפ מצדו צייץ לכל אורך העימות - ועם סיומו כתב: "מייק פנס ניצח בגדול!".

קמלה האריס היא האישה השחורה והאסייתית הראשונה שמשתתפת בעימות נשיאותי במסגרת הבחירות הכלליות במדינה. אם היא וביידן ינצחו בבחירות בנובמבר היא תעשה היסטוריה נוספת, כשתהפוך לאישה שהגיעה לעמדה הקרובה ביותר אל המשרה החזקה בעולם.

את העימות שנערך באוניברסיטת יוטה בסולט לייק סיטי מנחה העיתונאית סוזן פייג' מ-USA Today. פייג' אמרה בפתח העימות: "אנחנו רוצים עימות חי - אבל לעם האמריקני מגיע גם עימות ענייני".

במהלך העימות תקפה קמלה האריס את יחסי החוץ של הנשיא טראמפ ואמרה: "ג'ו (ביידן) אומר שביחסי חוץ צריך להיות נאמן לחברך. טראמפ בגד בחברינו ואימץ דיקטטורות כמו רוסיה. המודיעין טוען שרוסיה מתערבת בבחירות, אבל הנשיא מעדיף להאמין לפוטין ולא למודיעין שלנו. בנושא העסקה עם אירן, היינו בעסקה עם אירן יחד עם חברים - ועכשיו אנו פחות בטוחים. טראמפ לא מבין מה זה להיות כנה". פנס השיב: "אנחנו יחד עם בני בריתנו. העברנו את השגרירות בישראל לירושלים. נשיאים הבטיחו - אנחנו קיימנו", כך פנס.

הנושא הראשון שעלה בעימות היה מגפת הקורונה העולמית. קמלה האריס הייתה הראשונה להתייחס - ואמרה: "הנשיא וסגן הנשיא זלזלו בסיכוני הקורונה. אין להם תוכנית להתמודדות עם הקורונה. לנו יש תכנית להציל את האומה". האריס הקפידה לפנות אל הצופים כשדיברה - בדומה למועמד לנשיאות ג'ו ביידן בעימות שבו השתתף.

סגן הנשיא פנס השיב: "אנו עוברים תקופה מאתגרת. הנשיא החליט לסגור את הטיסות מסין ואליה - והציל את חייהם של מאות אלפים. יהיו לנו מאות אלפי חיסונים עד סוף השנה. העם האמריקני יודע שטראמפ שם את ארה"ב בראש".

העימות בין פנס והאריס המועמדים לסגנות בארצות הברית (צילום: רויטרס)
צילום: רויטרס

האריס אמרה: "משפחות מאבדות את היקרים להם. אנחנו יודעים שהם ידעו על המחלה ולא סיפרו - כי כמו שאמר הנשיא - הוא רצה שהעם יהיה רגוע. אנחנו לא רגועים". פנס ענה: "אי אפשר לומר שמה שארה"ב עשתה לא עוזר. מה שפאוצ'י (המומחה האמריקני) אמר לנשיא - הנשיא אמר לעם האמריקני".

האריס נשאלה אם תיקח חיסון לקורונה כשיהיה אחד כזה והשיבה: "אם פאוצ'י או גורמי בריאות יגידו שצריך לקחת - אקח, אם טראמפ יגיד לקחת חיסון לא אקח בשום פנים ואופן". בעקבות זאת תקף אותה פנס וטען כי הדמוקרטים הופכים את הקורונה למשחק פוליטי - טיעון שנשמע מכיוון הדמוקרטים כלפי טראמפ בנוגע לסוגיית המסכות והסגר.

העימות בין המועמדים לסגנות הצטייר כמאופק יותר ושונה מזה שהתנהל בין המועמדים לנשיאות בשבוע שעבר. אך עם זאת, המועמדים נמנעו מלהשיב לשאלות המנחה במקרים רבים. השניים התווכחו ביניהם מספר פעמים - אך מבלי להרים את הקול ומבלי להטיח עלבונות זה בזה. הצדדים בעימות דנו אומנם בשורת סוגיות הרות גורל, אך ברשתות החברתיות התמקדו בעיקר בזבוב שנחת על ראשו של פנס והפך לכוכב האמיתי של העימות.

למועמדים הוצגה שאלה של תלמיד כיתה ח' מיוטה, שתהה: "אם המנהיגים שלנו לא יכולים להסתדר, איך האזרחים אמורים להסתדר?". פנס אמר שאנשים לא צריכים להניח שמה שהם רואים בחדשות זו השקפתו של העם האמריקני: "כאן באמריקה אנחנו יכולים לא להסכים, אבל כאשר הוויכוח מסתיים אנו נפגשים זה עם זה כאמריקנים. אנחנו אוהבים ויכוח טוב", הוא אמר.

קמלה האריס אמרה כי אחת הסיבות לכך שג'ו ביידן החליט להתמודד לתפקיד הנשיא היא השנאה והפילוג שנוצרו בארבע השנים האחרונות. לדבריה היא וביידן "נלחמים על קולו של כל אדם".

לפני העימות הציעה אוניברסיטת יוטה לצופים כרטיסי בינגו איתם יוכלו לשחק מהבית בזמן העימות. הכרטיסים כוללים מונחי מפתח רלוונטים כמו "כושר נפשי", "גזענות מערכתית", "מסכות" ו"ד"ר אנתוני פאוצ'י" - המומחה האמריקני הבכיר. עוד כוללים הכרטיסים את המונחים "מדינות כחולות" ו"ולדימיר פוטין".