עד חודש יולי האחרון, זמן ההמתנה הממוצע לתור בלשכות האוכלוסין ברחבי הארץ היה לכל היותר שבוע. אך כבר מחודש ספטמבר, כל מי שמנסה להזמין דרכון מגלה שזו משימה כמעט בלתי אפשרית. בזמן הקורונה, הישראלים לא חידשו דרכונים ועובדים רבים מצאו עצמם בבידוד, מה שכנראה נותן את אותותיו כעת.

ניסינו לקבוע תור באתר של רשות האוכלוסין לחידוש דרכון. בתל אביב – התור הקרוב ביותר הוא ב-27 ביולי, בחיפה – 4 ביולי. באום אל פחם, הצלחנו למצוא תור עוד החודש, באפריל. בלשכה בבני ברק בכלל לא מצאנו תורים, הסיבה לכך נעוצה כנראה בניתוק של האוכלוסייה החרדית מהטכנולוגיה.

הסיוט בדרך לחידוש דרכונים (צילום: n12)
הסיוט בדרך לחידוש דרכונים|צילום: n12

כך, בסניף בבני ברק, אפשר פשוט להגיע מבלי להזמין תור מראש. גם מנהלת לשכת רשות האוכלוסין בבני ברק מודה, קביעה ידנית של תורים נעשית רק בסניף זה. לדבריה "האוכלוסייה שגרה קרוב לא מצליחה לקבוע תורים, גם כשהייתי פותחת – טכנית הם לא מצליחים. זה מצב נתון". "חוץ מלהגיד לך 'אתה צודק' ולהתנצל, אין לי מה לעשות. הקהל צודק" היא מסבירה ביחס למחסור החמור בתורים.

בקרוב: הדרכון יספיק לביקור בארה
צילום: יונתן סינדל/פלאש 90

לא מדובר רק בדרכונים. גם התורים לוויזות לארה"ב ארוכים וכמעט לא ניתן להשיגם. וכשאין תורים, המאכערים נכנסים. במשרד להפקדת ציוד וקיצור תורים הסמוך לשגרירות האמריקנית הציעו לנו תור בעלות של 1,500 שקלים. כאשר אין מקום בלשכות ברחבי הארץ, רבים פונים להנפיק דרכון חירום בנתב"ג. מדובר כאמור בדרכון זמני, לא ביומטרי – עלותו 800 שקלים ויש לחדשו תוך חצי שנה.

נתב
צילום: שמעון איפרגן.

בתחילת מרץ ברשות האוכלוסין, בהנחיית שרת הפנים הכריזו על תוכנית חדשה שנועדה להוסיף 250 אלף תורים ולקצר משמעותית את זמני ההמתנה. הם קראו לעובדים לעבוד יותר משמרות ולאייש את הלשכות גם בימי שישי, תמורת תשלום נוסף לעובדים. אך רוב העובדים לא התגייסו. כך, מי שירצה לצאת מהארץ – ישלם הרבה מאוד כסף.

וועד העובדים של משרד הפנים לא כל כך אהב את ההצעה, לכן ביום שישי אחד, לפחות בלשכת האוכלוסין בעכו, הוזמנו כל התורים אבל אף אחד לא הגיע. מתברר שוועד העובדים הוא זה שהזמין את התורים, בתגובה נכתב מכתב חריף. הטריק הפסיק, אך העובדים לא התרצו. בוועד רשות האוכלוסין טענו כי הוועד הסכים לאשר עבודה נוספת בימי רביעי בבוקר וגם למי שמעוניין לעבוד בימי שישי כל עוד הדבר נעשה בהידברות עם העובדים וללא פגיעה בהם.

תגובת רשות האוכלוסין: "העומסים בביקוש לדרכונים גבוהים מהרגיל וננקטים צעדים שונים במטרה להתגבר על העומסים. כל הלשכות נותנות שירות בכפוף לזימון תור מראש ועם זאת, כל מנהל או מנהלת מוצאים גם פתרונות בשטח, בהתאם ליכולתם".