ההשתלטות החשאית על האיים נחשפת: צילומי לווין של חברת "אימג'סאט אינטרנשיונל" הישראלית חושפים כיצד סין השתלטה על שורת איים בים סין לצורך פעילות צבאית. התצלומים, המתפרסמים הבוקר (רביעי) באופן בלעדי בחדשות 2 Online, מעידים על תהליך ההתעצמות הצבאי שמתבצע מתחת לרדאר של מעצמות העולם - באיים שכלל אינם שייכים לסין.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
הסינים מחזיקים למעשה בארבעה איים בלב הים הסיני, ואחד מהם הוא CROSS FIERI REEF. האי מוגדר כ"פרוייקט הבנייה בלב ים הגדול ביותר שקיים בעולם כרגע, וייתכן שאי פעם".
במקור היה על האי מוצב צבאי ישן של הסינים, שנבנה בהגבהה על עמודים וכלונסאות מעל המים, ובמפות גוגל ממאי 2014 עדיין מופיע המוצב הישן. המוצב הקטן והרעוע הפך למבצר רחב היקף עם הכנה לנמל אווירי וימי. הניתוח של חברת "אימג'סאט אינטרנשיונל" מתבסס על הלווין "ארוס B" של התעשייה האווירית - לווין בעל רזולוציה גבוהה מאד ובעל יכולות לצלם כל נקודה בעולם.
באמצעות התצלומים האיכותיים, עוקבת החברה אחר אזורי מריבה כמו האיים בלב ים סין: באחת התמונות שהגיעו מהלויין בחודש יולי האחרון נמצאו מספר ספינות בצידו השני של האי, מרחק של כמה קילומטרים מהשונית ומהמוצב הישן. בסוף חודש אוגוסט התגלתה התחלת בנייה באורך של חצי קילומטר, בסיוע ספינה ענקית באורך של 100 מטרים ששאבה חול אלמוגים מאזור אחד של השונית ושפכה אותו במרחק 700 מטרים ממנה על החוף שבנתה.
עבודות חפירה מסביב לשעון בהשקעה עצומה
בהמשך הגבירה סין את המאמצים והעבירה חמש ספינות שאיבה ושינוע לאזור. ככל שהתקדם הזמן האי גדל, וכעת מעריכים שהאי מתרחב למימדים של כארבעה קילומטרים רבועים בלב ים, לאחר השקעה של מיליארדי דולרים. ספינות המחפר בונות את האי 24 שעות ביממה, ועדויות נוספות לקצב הגדילה ניתן למצוא בהתרחבות אזור המגורים לעובדים והגדלת השטח המוקצה לכלים הנדסיים.
התמונות מחודש ינואר חושפות התקדמות בכל האזורים, כולל מילוי של לב האי בחול רב - כצעד לקראת המשך ההרחבה של האי. בתמונה שצולמה לפני ארבעה ימים בלבד ניתן לראות כיצד הסינים פינו את רצועת החוף לשדה נחיתה ואת הנמל לבסיס ימי. על פי ההערכות, חומרי הגלם מגיעים מהנמל הסיני הקרוב ביותר באי היינן, מרחק של כ-1100 קילומטרים משם - דבר המעיד על היקף ההשקעה באזור.
קבוצת האיים שנמצאים באזור, שמכונה ים סין הדרומי, נמצאת פיזית בין האי פלאוון מימין (השייך לפיליפינים) לבין ויאטנם ממערב. יש טוענים רבים לבעלות על האיים, המכונים איי ספראטלי. למרות שסין מרוחקת כאלף קילומטרים מהאיים, לטענתה עוד במאה ה-12 שלטו באיים ולכן יש להם תביעה היסטורית על שטחם. לעומתם, הפיליפינים, ויאטנם, מאלזיה וטאויואן בין השאר טוענות גם הן לזכויות באזור.
בחלק זה של האוקיינוס עוברים כ-30% מתנועת הספנות העולמית, ובשנים האחרונות התגלו גם מרבצי גז ונפט בים. על כן, טענות הבעלות הן לא לאיים עצמם אלא אלא למים הכלכליים שנמצאים מסביב לאי. בחברת "אימג'סאט אינטרנשיונל" מעריכים כי ההשקעה העצומה באיים היא "השקעה לדורות" לצורך ביסוס שליטתה של סין בעתודות הנפט והגז. "אנו צופים כי האי ימשיך להתפתח מאד וכי בתצורתו הסופית יהיה באי נמל ימי שיאכלס מספר משחתות ואולי גם צוללות", נמסר מהחברה.