ממשלת איראן הודיעה אתמול (שלישי) כי מתקדמות ההכנות להעברת הבירה מטהראן ליעד חדש בדרום המדינה. דוברת הממשלה פאטמה מוהג'רני אמרה בתדריך לעיתונאים כי נעשים תיאומים והתאמות כדי לבחון את העברת עיר הבירה - והציגה את העיר מכראן בדרום-מזרח המדינה כאחת האופציות המובילות להחליף את טהראן.

גורמים ובכירים שונים באיראן מביעים את החשיבות שבהעברת הבירה מטהראן, אך מנגד התוכנית זוכה לביקורת חריפה מקרב מתנגדים רבים בשל המשמעויות הכספיות הכבדות בשעה שהמדינה מתמודדת עם אחד המשברים הכלכליים החמורים ביותר. "הבירה החדשה בוודאות תהיה בדרום, באזור מכראן", אמרה מוהג'רני. "הנושא הזה כרגע נמצא בעבודה".

המנהיג העליון של איראן עלי ח'אמנאי מנופף לקהל (צילום: AP)
המנהיג העליון של איראן עלי ח'אמנאי מנופף לקהל|צילום: AP

מוהג'רני הדגישה שורה של מרכיבים סביבתיים שמחייבים את העברת הבירה מטהראן. בין השאר היא ציינה את המחסור הקבוע במים, ואמרה כי הוקמו שתי ועדות מיוחדות לבחינת הסוגיה. הדיון בהעברת הבירה האיראנית מטהראן אינו חדש, ונמשך כבר יותר משלושה עשורים. הבירה טהראן סובלת משורה של בעיות ומשברים, החל מצפיפות מאוד גדולה - ועד בעיות חמורות של יובש ושקיעת הקרקע, מה שגורם לנזקים וקריסת מבנים.

 

נשיא איראן מסעוד פזשכיאן הצית מחדש את הדיון לאחרונה, והעלה את הטענה כי יש קושי להמשיך לתחזק מבחינה כלכלית את עלויות הבירה טהראן. מכראן היא עיר לחופי מפרץ עומאן, ונחשבת ליעד תיירותי מבוקש. היא מרוחקת באופן מהותי מטהראן ואזור המרכז הנוכחי של איראן, ועל פי כל ההערכות עלות המעבר אליה תהיה גבוהה מאוד.

שלט זיכרון לנסראללה ברחובות טהראן, איראן (צילום: רויטרס)
שלט זיכרון לנסראללה ברחובות טהראן, איראן|צילום: רויטרס

חסרון נוסף במיקומה של מכראן היא הקרבה היחסית לגבול פקיסטן - שם נרשמת פעילות בלתי פוסקת של ארגוני טרור סוניים שפוגעים בפריפריה האיראנית. בנוסף, האזור קרוב לאזורים בהם נערכות לא אחת מחאות מבית בקרב קבוצות מיעוטים בתוך איראן.

נמל התעופה בטהראן (צילום: רויטרס)
נמל התעופה בטהראן|צילום: רויטרס

העלות הכלכלית העצומה שבהעברת הבירה של איראן עומדת בראש טיעוני המתנגדים. באתר "איראן אינטרנשיונל" צוטט עיתונאי שמרן במדינה שכתב: "לבנות מחדש את אצטדיון אזאדי לקח 18 חודשים במחיר של 19 טריליון ריאל (23.75 מיליון דולר), כמה יידרש וייקח להעביר מחדש את הבירה? אני חושב שיותר ממאה שנים ומאות מיליארדי דולרים".