מנהטן, אחד האזורים הסואנים והעמוסים ביותר בארה"ב ובעולם, עבר היום (שבת) מהפך של ממש - והפך למקום הראשון בארה"ב שמוטל בו מס גודש. כעת, רובם הגדול של הנהגים שירצו להיכנס עם רכבים לאזורי הלב הפועם של ניו יורק יידרשו להיפרד מסכום של תשעה דולרים.
אזור הגודש והעומס של מנהטן יחל ברחוב 60 וימשיך לכיוון דרום, כולל מנהרות לינקולן, הולנד ויו קארי על נהר ההדסון. בנוסף יכלול אזור הגודש גם את גשר קווינסבורו, מנהרת קווינס מידטאון, גשר וויליאמסבורג\ גשר מנהטן וגשר ברוקלין.
מס הגודש יוטל בכל האזור שמדרום לרחוב 60 במנהטן (מסומן במפה)
נהגים יחויבו כאשר הם יכנסו לאזור העמוס והפקוק ברבות מדרכי הגישה שלו - גם בגשרים וגם במנהרות. כמה נתיבי גישה בודדים למנהטן יוחרגו ולא יוטל על הנוסעים בהם מס גודש, ובלבד שאותם רכבים יימנעו מלהיכנס ללב האזור העמוס של מנהטן. תושבי מנהטן שחיים באזור הגודש לא יחויבו באופן קבוע על הנסיעה באזור, אך כן יחויבו פעם אחת כשהם חוזרים אליו לאחר שהיו מחוצה לו.
מס הגודש במנהטן החל לפעול היום לאחר סערה ציבורית ומשפטית גדולה. בסוף השבוע בלם בית המשפט בניו ג'רזי עתירה גדולה נגד ההחלטה להטיל מס גודש מטעם מדינת ניו ג'רזי. בעתירה נטען כי תושבי ניו ג'רזי שמגיעים למנהטן צפויים לסבול מאפליה בעקבות הטלת מס הגודש, שיפגע בהם יותר.
"מס הגודש סוף סוף יטפל בפקקי הענק שמאטים את רכבי ההצלה, מזהמים את האוויר ומבזבזים את הזמן של האנשים בפקקים", אמר ג'ון מקארת'י, ראש מחלקת המדיניות וקשרי החוץ של רשות תחבורת המטרופלין, שתפקח על המהלך. לעומת זאת, בניו יורק טיימס מצטטים רבים, כולל תושבים ופוליטיקאים מקומיים, שאומרים שלמס הגודש תהיה השפעה קטנה בלבד על העומס במנהטן, אבל הוא יפגע ברבים שאין להם יותר מדי אפשרויות חלופיות.
חלק גדול מהביקורת מופנה לכך שה-MTA, רשות תחבורת המטרופולין, רשות מטעם מדינת ניו יורק לטיפול בנעשה בעיר ניו יורק, אינו הגוף המוסמך והנכון לטפל בעניין זה, והוא ידוע לשמצה בעקבות טיפול כושל בעבר בסוגיות כספיות וכלכליות. למרות זאת, בעירייה מדגישים כי הפרויקט והמהלך יפוקח על ידי גורמים חיצוניים רבים, שיסייעו למנוע אי-סדרים ובעיות.