במקביל להתקדמות בתוכנית הגרעין ופיתוח טילים וכטב"מים בקנה מידה רחב, איראן מקדמת בשנים האחרונות תוכנית צבאית נוספת - בזירה הימית. הצי האיראני מנהל מערך נרחב להסבת ספינות מסחריות שונות לספינות מלחמה צבאיות.

לאורך השנים הצליחה איראן להפוך ספינות גדולות ממדים, "תמימות" למראה, לספינות מלחמה, טילים וספינות מודיעין בעלות יכולות מתקדמות. בתקופה הנוכחית, לאחר שהפכה למעצמה בתחום הכטב"מים בפרט והתחום האווירי בכלל, פועלת איראן במרץ להסבת ספינות גדולות לנושאות מטוסים ללא טייס.

לצד הכטב"מים המתאבדים מדגם שהאד, המוכרים בעיקר מהמלחמה באוקראינה, אך גם, בין השאר מאירועים שונים של תקיפת ספינות ומכליות ישראליות או כאלו שקשורות לישראל באזור המפרץ הפרסי, מחזיקה איראן בצי ענף של כטב"מים ומטוסים ללא טיס גדולים יותר, בעלי יכולות קרביות גבוהות. אותם כטב"מים מיועדים להפוך לכלי תקיפה גם ביעדים מרוחקים יותר, באמצעות כך שיופעלו מספינות ענק בלב ים, למשל בים סוף, לא רחוק מישראל, ויוכלו לבצע משימות התקפיות נועזות.

IRIS (ספינת הרפובליקה האיסלאמית של איראן) "שהיד באקרי" (Bagheri)

הבלוג הימי המוערך Covert Shores סיווג את הספינה כ"מיזם הימי השאפתני ביותר של משמרות המהפכה". ספינה מסחרית שמוסבת לנושאת מל"טים שטוחה וארוכה בעלת אופי ייחודי, וכעת כבר נמצאת בשלב מבחני הים - לאחר שהסבתה ובנייתה הושלמו בפועל.

נושאת הכטב
נושאת הכטב"מים של איראן שהיד באקרי

הספינה עברה את ההסבה במתקן ISOICO (Iran Shipbuilding & Offshore Industries Complex Co) - מתחם בניית הספינות והתעשיות הימיות של איראן, לא רחוק מנמל בנדר עבאס - הגדול ביותר של איראן בפתח המפרץ הפרסי.

 

 

נושאת הכטב"מים שהיד באקרי הייתה בעברה ספינת מכולות בשם "פרארין" (Perarin), בעלת סיפון ייחודי בעל זווית הפוכה. בשל כך מתאפשר להקים על הספינה מסלול נחיתה ארוך, שמצליח לעקוף את המכשולים המובנים שעלולים היו להיות בשל המבנה המקורי של הספינה.

המל
המל"ט האיראני "עזה"

הספינה שהיד באקרי באורך 240 מטרים, ובעלת מסלול המראה באורך 175 מטרים. מסלול הנחיתה הוא באורך 65 מטרים. הספינה הזאת צפויה לשאת מל"טים גדולים יחסית, כמו למשל הכטב"ם "עזה", כמאן-22, שדומים באון יחסי למל"טים האמריקנים מסוג Reaper. בקצה מסלול ההמראה ניתן לזהות רמפה שמאפשרת התרוממות הכטב"ם מעל לגובה פני הים.

IRIS "שהיד מהדווי" (Mahdavi)

 כמו הספינה שהיד באקרי (פרארין), גם הספינה שהיד מהדווי התחילה את דרכה בתור ספינת מכולות בשם "סאבין". בשנים 2023-2022 היא עברה הסבה צבאית והפכה לנושאת כטב"מים ומסוקים. 

 

 

 

על סיפון הספינה שני מנחתים של מסוקים, וגם מערכות טילים ומערכות נשק נוספות. הטילים המוצבים על הספינה הם טילים נגד ספינות, הממוקמים מאחורי המבנה המרכזי של הספינה. בפברואר 2024 בוצע שיגור טילים ממכולות שהוצבו על סיפון האונייה שהיד באקרי. 

 

שיגור טילים על נושאת הכטב
שיגור טילים על נושאת הכטב"מים שהיד מהדאבי

IRIS "שהיד רודקי" (Roudaki)

הספינה המוסבת הוותיקה ביותר של משמרות המהפכה ביחס לספינות האחרות. היא הוסבה מייעוד מסחרי-אזרחי לייעוד צבאי כבר בשנת 2021. בעבר נקראה הספינה, באורך 150 מטר וברוחב 21.6 מטר בלבד, בשם Galaxy F.

על סיפון האונייה מקום ייעודי לנחיתת מסוקים, טילים נגד ספינות מסוג קאדר, וגם סירות קלות שיכולות להישלח למים מן הסיפון.

"בשהאד" (Behshad)

אחת הספינות המוסבות המוכרות ביותר של איראן ומשמרות המהפכה היא ספינת המודיעין המיוחדת בשהאד. גם הספינה הזאת החלה את דרכה בתור ספינת מטען מסחרית-אזרחית, ללא שום ייעוד צבאי. אולם בעשור האחרון עברה אף היא הסבה - והפכה לאחת מספינות המודיעין החשובות והמרכזיות של משמרות המהפכה.

על הספינה מוצבים אמצעים וטכנולוגיות מתקדמים, ובמשך תקופה ארוכה מאז תחילת המלחמה היא הוצבה בים סוף והיוותה תחנת מודיעין שסייעה לחות'ים במתקפות שביצעו נגד כלי השיט באזור. כך למשל, תפיסת הספינה Galaxy Leader על ידי החות'ים בים סוף בתחילת המלחמה ככל הנראה לא הייתה מתאפשרת באמצעות הסיוע המודיעיני שהועבר מהספינה בשהאד.

ספינת המודיעין של איראן בשהאד
ספינת המודיעין של איראן בשהאד

הספינה, שמהווה נכס אסטרטגי לאיראן ולחות'ים, עזבה את מיקומה הקבוע בים סוף ב-4 באפריל, שלושה ימים אחרי המתקפה של ישראל בשגרירות איראן בדמשק וחיסול בכירי משמרות המהפכה. הספינה עזבה עוד לפני מתקפת הטילים והכטב"מים של איראן לעבר ישראל, ואחריה עלו הערכות כי היא עשויה לשמש יעד לתקיפת תגובה ישראלית. בחודש ינואר דווח ברשת NBC כי ארה"ב ביצעה נגדה מתקפת סייבר שגרמה לשיבושים קשים בפעילותה.